kosten opmaak EPC

waldolala
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

kosten opmaak EPC

#1 , 03 aug 2023 16:21

Onze syndic heeft in zijn contract met onze VME laten opnemen dat hij voor de coördinatie in verband met de EPC waarden een bedrag van 270 euro mag aanrekenen als buitengewone prestatie. De AV heeft dit goedgekeurd in 2023.
Het opmaken van een EPC document is opgelegd door de overheid en is dus verplichtend voor iedere VME en syndicus.
De uitvoerende kamer van het BIV stelt in een vonnis van aug 2020 -( T11421-RiO ) dat zo'n zaken niet als een aanvullende opdracht kan beschouwd worden en dus deel uitmaakt van de normale opdrachten van een syndicus. Geldt dus ook m.i. voor het opmaken van een EPC verslag.
Daarbij vind ik een bedrag van 270 euro overdreven. De syndic was niet aanwezig ter plaatse, gaat enkel over administratieve taken.
De wet op mede eigendom is van dwingende aard. Kan de syndic dit zomaar als een "aanvullende taak " beschouwen en extra kosten aanrekenen ?

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 aug 2023 16:29

Jullie hebben een contract afgesloten met de syndicus hetwelk stipuleert welke kosten voor tussenkomst EPC mogen worden aangerekend. Indien dit NIET in het contract stond dan zouden deze kosten NIET mogen worden aangerekend. Maar in dit geval zijn BEIDE partijen overeengekomen dat er een vergoeding mag worden aangerekend.
De syndicus kan die kosten dus aanrekenen want het is een overeenkomst tussen beide partijen.
Pacta sunt servanda.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

waldolala
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2023 14:57

Thomas, in principe ben ik volledig akkoord met u, MAAR het BIV ( die haar leden zeer goed beschermt ) heeft een syndicus een waarschuwing gegeven voor m.i. dezelfde feiten.
Ik citeer " de syndicusovereenkomst die aangeklaagde heeft gesloten bepaalt dat diensten die het gevolg zijn van de inwerkingtreding van de nieuwe wetteksten van aanvullende aard zijn. De leden van de UK menen dat de vergoeding geenszins in verhouding staat tot de vereiste inspanning, zeker nu dit binnen de taak van normaal beheer valt en niet als aanvullend kan worden beschouwd " Aangeklaagde krijgt waarschuwing als sanctie.
Tuchtrechtelijke beslissing nr 3760- dossier T11421
Ik ben RC in onze VME , onbezoldigd. Daarom dat ik deze vraag heb gesteld.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2023 17:27

BIV heeft geen rechterlijke bevoegheden enkel controleren of de vastgoedmakelaar/syndicus de deontologische regels ( reglement van plichtenleer ) naleven. Dus enkel tuchtsancties of tijdelijke/definitieve schorsing.

https://www.biv.be/media/1463/download? ... ~:text=Het

Wat wil dat zeggen : als u die € 270.00 wilt aanklagen = vrederechter/rechtbank. Tuchtrechterlijke beslissingen van het UK BIV kunnen uw gelijk bevestigen maat thats it.

bosprocureur
Berichten: 6863

#5 , 04 aug 2023 18:15

Dus zoals LYNX XX zegt :
Wat wil dat zeggen : als u die € 270.00 wilt aanklagen = vrederechter/rechtbank. Tuchtrechterlijke beslissingen van het UK BIV kunnen uw gelijk bevestigen maat thats it
.

Wat u ook beslist, het gaat dus over 270,00 €.
Houd goed de kosten in het oog, is dit de moeite waard om aan te klagen, met alle rompslomp en achternageloop ?

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2023 18:28

Dus zoals LYNX XX zegt :
Wat wil dat zeggen : als u die € 270.00 wilt aanklagen = vrederechter/rechtbank. Tuchtrechterlijke beslissingen van het UK BIV kunnen uw gelijk bevestigen maat thats it
.

Wat u ook beslist, het gaat dus over 270,00 €.
Houd goed de kosten in het oog, is dit de moeite waard om aan te klagen, met alle rompslomp en achternageloop ?
Ik treed u bij; want daar bovenop de AV heeft dit goedgekeurd.
En TS zegt dat hij onbezoldigd rekencommissaris is : een rekencommissaris moet enkel melden aan de AV-mede eigenaars en die beslissen op de AV.
Aan TS zou ik nog willen zeggen : zie dat VME een verzekering voor uw mandaat afsluit op kosten van de VME.

waldolala
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2023 09:18

Bedankt voor de info, de kosten om naar de vrederechter te stappen zijn hoger dan hetgeen de syndic aangerekend heeft. Stel een syndic heeft meer dan 100 VME in beheer, dan kan je spreken van een mooie bijverdienste...

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2023 10:13

#7 Ik kan u bijtreden met uw opmerking. Is schering en inslag.
Zie zeker de laatste § van # 6

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”