Ongewenste klimop op gevel medeëigenaars

onotenboom
Topic Starter
Berichten: 6

Ongewenste klimop op gevel medeëigenaars

#1 , 27 jul 2023 22:00

Ik woon in een appartement (1ste verd., 1/4 vd oppervlakte) in een huis dat verdeeld is in 3 appartementen. Mijn appartement bevindt zich aan de voorkant (kan vd voortuin).
De 2 andere appartementen en voortuin zijn eigendom van 1 andere eigenaar. (Gebouw met slechts 2 mede-eigenaars, geen syndicus).
Sinds 2 jaar wordt de voortuin niet meer onderhouden. Heb ik geen probleem mee, behalve dat de klimop en struiken op de openbare weg komen en plaats v voetgangers innemen. Buren vragen aan mij om aan de eigenaar te vragen daar iets aan te doen, maar dat deed ik al. De man is niet zo aangenaam id omgang en veel buren mijden hem liever.
1) Dat is dan een bijvraag: wat ik kan doen opdat hij de buitengrens vd voortuin respecteert?
Mijn hoofdvraag is daarmee verbonden.
De klimop gaat ook stevig tegen de voorgevel. We hadden een mooi witgeschilderd huis. Als de klimop eraf gaat, zal dat sporen nalaten. Herschilderen zijn gemeenschappelijke kosten veronderstel ik.
2) Mag hij dat zomaar laten gebeuren (klimop op voorgevel laten groeien) als we dat niet als mede-eigenaars overeenkwamen? Indien dat niet zomaar mag zonder overeenkomst, hoe kan ik hem ertoe bewegen de klimop te (laten) verwijderen?

3) En een nummer 3, bedenk ik nu, ook verbonden: Naast de voortuin loopt een pad naar de voordeur. De struiken groeien daar dicht, het wordt moeilijker om aan de voordeur te geraken. De mede-eigenaar onderhield dat vroeger, en mijn voorstellen om dat te doen (te snoeien) ontwijkt hij (zegt niet ja of nee). Dat pad is uiteraard gemeenschappelijk. Mag ik zelf initiatief nemen om de struiken langs het toegangspad te snoeien? Of zijn die deel van zijn voortuin?

Dank bij voorbaat voor uw advies.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 jul 2023 09:28

Als de andere mede-eigenaar dwars blijft liggen, kan je altijd in verzoenig
gaan bij de vrederechter. Kost u niets, en kan zonder advokaat.

bosprocureur
Berichten: 6863

#3 , 28 jul 2023 09:39

Als de andere mede-eigenaar dwars blijft liggen, kan je altijd in verzoenig
gaan bij de vrederechter. Kost u niets, en kan zonder advokaat.
De man is dus "niet zo aangenaam in de omgang" :) Oproepen in verzoening is vlot en goedkoop, voor zover hij ook effectief verschijnt. Hij is niet verplicht om te komen.

Reclame

eylis
Berichten: 8844

#4 , 28 jul 2023 10:30

Wat de groei op de openbare weg (trottoir) betreft: alvastde wijkagent inseinen. Die zal de eigenaar alvast aanspreken.
U stuurt vast een AS naar de eigenaar met een ingebrekestelling dat u hem al vele malen gewezen hebt op de ongewenste aangroei op gevel en langs het gemeenschappelijk paadjie. Dat hij zijn beplanting naar behoren zou willen snoeien, want dat u liever niet genoodzaakt bent via het gerecht deze werken of de betaling er van én eventueel nieuw schilderwerk van de voorgevel te vorderen en te krijgen omdat dit wettelijk dan tot zijn verantwoordelijkheid hoort.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 jul 2023 12:19

Er zijn 2 eigenaars. TS is er èèn van, en de andere parij is de mede-eigenaar, die ook in het gebouw woont. En net die is "niet zo aangenaam"

onotenboom
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 31 jul 2023 12:24

Dank voor jullie reacties!

Mag hij die klimop uit zijn voortuin zeker niet zomaar op onze gevel laten groeien zonder overleg/overeenkomst? Daar had ik graag zekerheid over? @eylis Dat lijk ik wel uit jouw reactie te kunnen afleiden?

En mag ik de struiken langs het toegangspad naar de voordeur al laten snoeien aangezien toegang moeilijk wordt? En hem vervolgens de (gedeelde) rekening presenteren? Of eerst AS dat als hij niet ingaat op mijn vraag om daarover samen te zitten om actie te ondernemen ik binnen bep. termijn zelf actie zal ondernemen o.w.v. dringendheid en rekening zal presenteren?

Voor de openbare weg: ik ken mn wijkagent niet en iemand sprak me ook over het wijkteam. Maar ik ga dat zeker onderzoeken, lijkt me idd goede insteek. Al geloof ik dat zij hem ook niet kunnen verplichten iets te doen?

En AS lijkt me idd aangewezen, aangezien ik al 2 uitnodigingen schreef om samen te zitten over de noden in de gemeenschappelijke delen en ook de toestand vd voortuin, zonder enige reactie. Maar ik krijg wel rekeningen v hem gepresenteerd, dus volgt hij zijn post wel op.

Een verzoening klinkt goed, mr als hij niet moet komen of niet gedwongen kan worden om zijn verantwoordelijkheden na te komen, vrees ik dat het verloren moeite zou kunnen zijn. Kan ik daar buiten tijd en energie verder nog iets mee verliezen? (Geld, andere actiemogelijkheden, ...)

Hartelijk dank.

eylis
Berichten: 8844

#7 , 31 jul 2023 15:30

Eerst AS sturen en alvast wijkagent inseinen ivm publiek voetpad.
In AS duidelijk vermelden dat als hij voorgevel niet in orde brengt u hem voor de rechter zal moeten dagen om de herschilderkosten te betalen.
Idem voor struikgewas op toegangspaadje. Eerst AS en dan voor vrederechter dagen.
In principe moeten immers alle eigenaren het eens zijn over een wijziging aan de gevel. Ook begroeiing is een wijziging.

onotenboom
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 09 aug 2023 06:25

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik heb een AS verstuurd met een vraag tot AV met o.a. deze punten op de agenda. Op aanraden v/e kennis die hierin ervaring heeft. Er zijn nog andere verwaarloosde zaken m.b.t. gemeenschappelijke delen die besproken moeten worden en waar actie nodig is.

Ik heb in het A.S. nog niets geschreven m.b.t. vredegerecht. Maar afhankelijk van de reactie is dat wel een mogelijke volgende stap.

Is het per se nodig om met het vredegerecht te dreigen in een AS alvorens die stap (naar het vredegerecht) te zetten?

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 09 aug 2023 10:08

Neen dat hoeft niet een AV is logisch gezien er een VME is.
Daar moet het probleem best eerst aangepakt worden EN staat u sterker als de beslissing van AV niet gevolgd wordt.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 aug 2023 12:06



Is het per se nodig om met het vredegerecht te dreigen in een AS alvorens die stap (naar het vredegerecht) te zetten?
Neen, is niet nodig, maar het zal de rezgenpartij wel helpen (activeren) een beslissing te nemen.

onotenboom
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 15 aug 2023 06:31

Dank jullie wel voor de hulp.
Het lot wil dat de mede-eigenaar, de enige mede-eigenaar, die 3/4 vd oppervlakte bezat, de buitendelen (tuin vooraan en koer achteraan) bezat en niet meer reageerde op mijn aangetekend schrijven, pas overleed (hij was 83). Ik was net een weekje op vakantie. Hij had geen contact met familie, geen kinderen.
Geen idee wat er nu gaat gebeuren en hoe ik de dingen hier nu kan regelen. Als u daar tips voor heeft, hoor ik het graag.

Franciscus
Berichten: 38617

#12 , 16 aug 2023 18:24

Dan zal 3/4 van pand naar 'de staat' gaan...maar er kunnen in zijlijn wel erfgenamen zijn.
Hij woonde daar zelf ...dan zal er toch een notaris of een vrederechter moeten aangesteld worden?
VR voor onbeheerde nalatenschap
notaris indien er erfgenamen zijn...
Kent u de begrafenisondernemer ..doodbrief==> familie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”