Van geen inkijk naar inkijk

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Van geen inkijk naar inkijk

#1 , 03 jul 2023 17:27

Ben benieuwd naar jullie advies.
16 jaar geleden hebben wij een huis gekocht met een hele grote tuin aan (52are). We zagen onmiddellijk het potentieel om op termijn een zwemvijver te plaatsen en een sauna want er was geen inkijk, nergens. Uiteindelijk is ons dat in 2016 ook gelukt.
De privacy van onze tuin laat ons toe om de sauna maar ook vooral de afkoelperioden, naakt zoals het hoort, te beleven.
Tijdens de warme dagen liggen we natuurlijk ook wel dikwijls met weinig kledij aan het zwembad.
Geen probleem, niemand kan ons zien.

Nu is onlangs de langgevelhoeve naast ons verkocht en er is een totaal renovatie bezig. Zeer veel struiken en bomen, die van ons stuk echt een verborgen pareltje maakten, zijn zonder meer allemaal gekapt, weg.
Dat maakt dat de overburen al inkijk hebben in de tuin en dan vooral daar waar het zwembad ligt. Dat kunnen we nog zelf oplossen door enkele hoge leibomen te plaatsen.
Maar nu, sinds vandaag, krijgt het dak vorm. Het dak wordt een beetje verhoogd en er komen dakkappellen in met inkijk over onze volledige tuin.
Mijn vraag, kan dat zonder meer? Moet er niet tenminste iets afgesproken worden? Ik kan de man niet aanspreken want ze zijn net met vakantie vertrokken en de dag nadien waren de dakwerkers al hier. Ze blijven 14dagen weg en het dak is klaar tegen dat ze terug zijn.
Ik wil zeker geen ruzie met onze nieuwe buur, ik had hem al eens gesproken over inkijk maar hij niet dat er wel degelijk dak kappellen gepland waren.
Een oplossing om ons visueel af te schermen is niet evident en als het ook leibomen oid moeten worden zal dat niet goedkoop zijn. Als het al mogelijk is.
Ik heb al dikwijls op mijn tanden moeten bijten omdat bij het kappen, afbreken, slijpen, boren, zagen enz enorm veel stof elke dag opnieuw over ons terras, in het water op de zonnepanelen terecht komt. Nu dit erbij, het wordt moeilijk.

Onze andere buur heeft ooit schriftelijk gevraagd of we akkoord waren als hij een grote garage zou zetten. Hebben wij geen probleem mee want die zagen we niet eens..

mava105
Berichten: 22317
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2023 19:58

Heb jij de plannen niet kunnen inkijken op het gemeentehuis. Er is meer dan waarschijnlijk een bouwtoelating afgeleverd voor deze omvangrijke werken, en dan heeft er toch gedurende enige tijd een gele affiche uitgehangen. Is wettelijk verplicht..

builder
Berichten: 190

#3 , 03 jul 2023 20:51

Als uw buur voor al de werken die hij uitvoert de nodige vergunningen heeft bekomen en de regels van ruimtelijke ordening, verkavelingsvoorschriften, regels voor "lichten en zichten" uit het burgerlijk wetboek, ... respecteert dan valt hier niet veel tegen in te brengen.
De werken mogen geen overmatige hinder veroorzaken, u kan vragen dat hierdoor de nodige maatregelen worden genomen.

Cru gezegd: als u niet wil dat er iets verandert aan de eigendommen die uw eigendom omringen, dan moet u die maar allemaal opkopen.

Als u absolute privacy in uw tuin wil bekomen, dan zal u daar op uw eigen terrein en op uw eigen kosten de nodige maatregelen voor moeten nemen en daar. eventueel de nodige vergunningen moeten bekomen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 03 jul 2023 20:53

Lichten en zichten spreken van 190 cm afstand.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2023 22:51

Bedankt voor de reacties.
Ik ga ervan uit dat alles vergund en wettelijk is, daar gaat het helemaal niet om. Ik vraag mij gewoon af of er geen samenspraak zou moeten zijn tussen buren wanneer er dergelijk ingrijpende veranderingen zijn. Goed nabuurschap, zoiets.

Ik heb geen geel papier zien hangen en ik ben niet op de gemeente geweest. Mijn fout, dat zal dan wel maar ik wist wel dat de hoeve zou heropgebouwd worden zoals ze was. De buitenmuren zijn ook altijd blijven staan. Dus maakte ik mij geen zorgen over inkijk. Bovendien heb ik het over inkijk gehad met de nieuwe eigenaar en dat, lijkt mij, hét moment te zijn geweest dat hij iets had kunnen zeggen over de dak kappellen.

Goed, het is wat het is. Ik zoek wel uit wat ik kan planten of doen om de "geen inkijk" te herstellen.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2023 02:37

of er is een bouwvergunning en dan bent u als aanpalende eigenaar aangetekend door de gemeente op de hoogte gebracht van de aanvraag.

of er is geen bouwvergunning en dan is het de vraag of die dakkapellen en verhoogd dak wel wettelijk toegestaan zijn...

ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat u behoorlijk veel love en peace uitstraalt. als ik u was, zou ik in deze toch maar niet te veel vertrouwen op "goed nabuurschap".
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2023 09:20

Neen, bericht van de gemeente heb ik zeker niet gekregen, is dat wel zo bij verbouwingen? Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dergelijke werken zou aandurven zonder bouwvergunning.
Een bericht of aangetekend schrijven van de gemeente heb ik ook niet gekregen toen mijn andere buur begon. Daar is ook een oud huis volledig afgebroken heropgebouwd. Wel veel minder hinder van gehad en toen ze nadien een garage wilden bijzetten zijn het mij komen vragen terwijl ik die niet eens zie.

Love and peace, dat een goeie :lol: nee zo ben ik echt wel niet maar ik weet tot wat een burenruzie kan leiden. Dat hebben we namelijk al eerder meegemaakt in een vorig huis, waar ik nota bene ook eerst woonde en dan de buur na enkele jaren begon te zagen over mijn haag die zijn haag zou verstikken terwijl mijn haag er al stond toen hij zijn haag ertegen zette.. Nee, dergelijke sfeer kan ik echt niet hebben.
Daar hebben wij uiteindelijk de handdoek gesmeten, verkocht en gezocht om iets te vinden met meer privacy en afstand tot buren.

Ik ben trouwens niet tegen verandering, het zal een prachtige woning worden maar waarom ik benadeeld moet worden en vooral waarom ik mij moet aanpassen en herstellen wat al vele decennia was, ook vóór dat wij hier 16jaar geleden zijn komen wonen, daar heb ik het wel moeilijk mee.
Ik troost mij met de gedachte dat het evengoed een 2-familie woning had kunnen zijn met volwaardige verdiepen..maar toch.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2023 09:55

grenst uw perceel aan dat van verbouwende buurman? of is het de overbuur?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2023 09:59

Grenst ertegen.

LeenW
Berichten: 12903

#10 , 04 jul 2023 10:41

Dan zou ik toch eens nakijken dat de vergunning correct werd aangevraagd.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jul 2023 10:43

voor zover ik weet, moet de gemeente de aanpalende eigenaars aangetekend op de hoogte brengen van de (ver)bouwaanvraag. bij het openbaar onderzoek kan u dan uw bezwaren/opmerkingen laten kennen.

onlangs nog meegemaakt dat aangeschreven buren er in geslaagd zijn om vergunning tot drie keer toe te laten weigeren op basis van "gevreesde inkijk" (terwijl er in casu zelfs geen inkijk zou ontstaan).

sommige werken zijn alleen meldingsplichtig. geen idee of buren daarbij aangeschreven dienen te worden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2023 11:03

in #1 spreekt u over "overburen" ?

was er een vergunning om "zeer veel struiken en bomen" te kappen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2023 11:18

Ik ga ervan uit dat alles vergund en wettelijk is, daar gaat het helemaal niet om.
Dat is nu net de core business van dit forum.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2023 12:33

Ik heb het over goed nabuurschap en als ik mij niet vergis heb ik in dat topic gepost..

@bullgod, inderdaad, er zijn zoveel bomen en struiken gerooid zodat een overbuur nu ook inkijk heeft. Dat kunnen we relatief simpel snel oplossen door in die opening iets te planten, ruim op ons stuk.
Dakkapellen inkijk ontzeggen is al wat moeilijker.

Van vergunningen heb ik geen weet maar ik heb er ook niet achter gevraagd. Iemand die zoveel machinerie en personeel laat komen, open en bloot, ook aan de straat kant, misschien ben ik naïef maar dat zou wel heel straf zijn.

builder
Berichten: 190

#15 , 04 jul 2023 12:40

Verwittigen aanpalende percelen is niet altijd (meer) nodig.
Aangetekende brief kan ook vervangen worden door bericht in eBox. Ten tijde van de covid-vaccinaties hebben velen deze onbewust geactiveerd zodat alle overheidscommunicatie daar terechtkomt zonder dat men er erg in heeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”