Reparatie lift in appartementsgebouw

Lac
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Reparatie lift in appartementsgebouw

#1 , 03 jul 2023 13:04

Lift in mooi 5 verdiepings appartement blokkeerde telkens op 4 de verdieping voor de rest geen problemen.
Na minimum 6 interventies was de lift firma niet in staat om dit te repareren en sleepte dit probleem al meer dan 1 maand aan. Er werden ook geen mails uitgestuurd van het beheer naar de VME, 0 communicatie.

Uiteindelijk met de laatste interventie was het probleem blijkbaar opgelost maar heeft desbetreffende firma een voorstel gedaan om toch een andere sturing te installeren, nieuw bedienings paneel, knoppen enz, met een totale kost van 10000 euro. Dit werd beslist door het beheer van het gebouw zonder dat de eigenaars op de hoogte werden gebracht en is nu reeds uitgevoerd. Mijn deel bedraagt 830 euro en ben eigenlijk niet bereid dit te betalen.

Op 26 juni heb ik het beheer een brief gemaild met de vraag naar de factuur, offerte, waarom wij niet werden verwittigd, alsook wat de blokkering van de lift deur op de vierde verdieping te maken heeft met de vervanging van het bedienings paneel.
Tot op heden heb ik geen bericht ontvangen!
Wat kan je me aanbevelen? Waar kan ik officieel klacht indienen?
Kan het beheer zomaar werken laten uitvoeren zonder onze beslissing?
Moet ik dit betalen of wachten?

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2023 13:22

Enkele bijkomende info aub :

Hoe oud is de lift ? Is deze nieuw of gerenoveerd volgens de wwettelijke bepalingen ( na risicoanalyse ?
Wat zegt het periodiek keuringsrapport ?

U vermeldt HET BEHEER VAN HET GEBOUW wat of wie bedoelt u hiermee ?

Zulke omvang werken ( in dergelijke kleine VME ) moeten voorgelegd worden op de AV en ook gestemd. Plus 3 offertes voorleggen.

In ieder geval het zo genaamde beheer ( ? ) aangetekend ( met ontvangstbewijs ) in gebreke stellen en zeker in geval van NIET hoogdringendheid.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 jul 2023 13:32

Voor hoogdringende herstellingen kan de syndicus- best in overleg met RvME- toestemming geven tot onmiddellijke herstelling.
Ja ook als de kosten hoog zijn!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Lac
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2023 13:36

Bedankt voor de snelle reactie.

Fabrikant Schindler, bouwjaar 1993 en altijd periodiek gekeurd.
Beheer is naam syndicus.
De firma Ora had de syndicus op 24 feb op de hoogte gebracht van de geplande werken, dan op 13 maart werden de eigenaars op de hoogte gesteld ( de enige mail van de syndicus) dat de werken worden uitgevoerd op 18 april. Ondertussen werkte de lift wel, dus hoogdringend was het niet en denk ik ook dat de syndicus ons had moeten raadplegen en offertes had moeten voorleggen.
Bedankt!

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 jul 2023 13:39

In dat geval is de syndicus te voortvarend geweest.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2023 14:00

https://www.syndicusdiensten.be/downloa ... liften.pdf

Belangrijke vraag in uw topic : is er een risicoanalyse uitgevoerd geworden, en zijn de opmerkingen en voorgestelde aanpassingen reeds uitgevoerd bij jullie ? Indien niet dan kunnen deze aanpassingen in dat kader passen, maar moet de syndicus het nog agenderen op de AV.

Lac
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2023 14:42

In dit gebouw kan ik me niet voorstellen dat dit niet is gebeurd. Alles is hier volgens de regels.
Heb de laatste jaarrekening nagekeken in 2022:
Controle lift, lift keuring 2 x per jaar door onafhankelijk bureel VZW+, telefoon lift, onderhoudscontract: totaal 2300 euro.
Deze upgrade had volgens mij weinig te maken met veiligheid: nieuwe knoppen, vernieuwde LED aanduidingen en nieuw slot met sleutel op -1.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 03 jul 2023 14:51

Wijs jullie rekeningcommissaris op deze gang van zaken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”