Over perceelsgrens gebouwd.

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

Re: Over perceelsgrens gebouwd.

#31 , 03 aug 2023 00:36

volledig akkoord met de hamvraag.

op basis van info van TS kan ik mij de situatie echter niet visueel voorstellen.

2 percelen, 1 perceelsgrens, ok.

1) op elk perceel een halfopen huis, die aan elkaar gebouwd zijn? "aan de straatkant" (voor de huizen) en "achteraan" (achter de huizen) loopt een scheidingmuur? dan zijn het de facto 2 muren (van elkaar gescheiden door de huizen).

2) de huizen op beide percelen zijn niet tegen elkaar gebouwd? dan is er op beide percelen een zijdelingse bouwvrije strook tussen de huizen en de perceelsgrens. dan kan er inderdaad 1 muur zijn die (in de lengterichting) van de straat tot het einde vd percelen loopt (in de buurt vd perceelsgrens).

maar de muur "loopt van het huis tot over de perceelsgrens".
hoe kan er in situatie 2) een scheidingsmuur "vertrekken" aan een van de huizen?
en als de muur loopt (van het ene huis/perceel) tot over de perceelsgrens, dan bevindt de muur zich toch op beide percelen? (zoals de deskundige aangeeft)

misschien moet de muur wel afgebroken worden omdat een dergelijke soort scheidingsmuur daar niet toegestaan is en niet (of niet alleen) omdat ze op de verkeerde plaats staat?

zonder inzage vonnis blijft het gissen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#32 , 03 aug 2023 09:52

Een plannetje of foto zou wel kunnen helpen.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#33 , 07 aug 2023 02:21

In #16 staat alles in het vonnis dat nodig is. Er staat echt niets meer in dat van enige waarde is.

De muur die op ons perceel staat is volledig wettelijk en moet niet afgebroken worden.

Het lukt me helaas niet om hiet een schets bij te voegen. (ik ben momenteel in verlof met heel weinig internet en enkel een gsm, dus lastig om tekeningen te maken).

Ik probeer te verduidelijken: ons huis is een vrijstaande woning (open bebouwing). Naast ons is de oprit van de buur die naar het achterliggende huis leidt. Het is op de lijn met de oprit (ongeveer 15m lang) dat de vorige eigenaar de (lage) muur met houten schutsels plaatste. Vanaf ons huis gaat er loodrecht op die muur ook een (lage)muur met houten schutsels en deze staan wettelijk (zijn geen discussie voor afbraak).

De hamvraag blijft dus inderdaad of wij kunnen verplicht worden om de muur af te breken, m.a.w. gaat de inbreuk van de vorige eigenaar mee met het huis?

Dank voor jullie antwoorden!

Reclame

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#34 , 07 aug 2023 10:04

Is van Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel 25 e kamer.
Wij hebben het vonnis volledig in handen.
Er is in het vonnis geen spraken van bouwmisdrijf, er staat letterlijk: "veroordeelt de heer...en mevrouw...tot verwijdering van de muur die zij hebben opgetrokken op hun perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen." Dan nog wat over dwangsommen.
"veroordeelt de heer X en mevrouw Y tot verwijdering van de muur die zij (X en Y) hebben opgetrokken op hun (van X en Y) perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen."

staat in deze zin iets over het perceel vd buren?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#35 , 07 aug 2023 14:20

De eerste x en y zijn de vorige eigenaars van ons huis. De tweede x en y zijn de buren.

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#36 , 07 aug 2023 15:13

nope.

van juridische kwesties mag ik dan wel geen kaas gegeten hebben, de nederlandsche taal ben ik ondanks mijn vergevorderde leeftijd nog steeds machtig.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#37 , 03 sep 2023 07:45

Het zal me echt benieuwen hoe deze case afloopt. Poster hou ons aub op de hoogte. Want het is waardevolle informatie voor onze leden. We leren allemaal graag bij van zo'n cases.
Update in dit dossier.
We hebben ondertussen info ingewonnen bij 2 notarissen en een advocaat en deze zeggen unaniem dat het niet onze verantwoordelijkheid kan zijn om de muur af te breken. Net zoals hier gezegd werd.
Donderdag heeft de buur het vonnis van 2017 aan ons betekend. De deurwaarder gaf zelf al aan dat dit een eigenaardige betekening is. Onze naam wordt immers niet vernoemd in dit dossier. Hier staat nog steeds letterlijk: "veroordeelt de heer(naam vorige eigenaar van ons huis)en mevrouw(idem) tot verwijdering van de muur die zij hebben opgetrokken op hun perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen."
We vermoeden dat de buur ondeskundig werd ingelicht door zijn advocaat en/of blufpoker speelt om ons onder druk te zetten.
Onze advocaat reageert voorlopig niet, wij wachten even veder af.

mvg

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#38 , 03 sep 2023 09:58

welke zinnen gaan "veroordeelt" vooraf ?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#39 , 03 sep 2023 10:46

welke zinnen gaan "veroordeelt" vooraf ?
Verklaart de vordering van ...ontvankelijk.

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#40 , 03 sep 2023 14:07

dan is "op hun perceel" taalkundig al iets meer aanvaardbaar.

maar goed, als ik in uw plaats was, zou ik door de betekening eerder benieuwd dan ongerust zijn.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”