Ik woon in een groot appartementsblok met meer dan 40 ondergrondse privé autostaanplaatsen. Er zijn geen bergingen. Sommige staanplaatsen zijn zeer groot en worden al meer dan 20 jaar gebruikt als opslagplaats, meestal zeer ordelijk en vaak met gesloten metalen kasten. Na de ingebruikname is er een brandweercontrole geweest. Er stonden toen al kasten, rekken, dozen, autobanden en op één plaats zelfs een diepvries. Er waren toen geen opmerkingen in het verslag.
Onlangs is er een nieuwe brandweerinspectie geweest en daar was één van de punten dat er enkel auto’s en fietsen toegelaten zijn op de staanplaatsen.
Op de laatste algemene vergadering heeft de syndicus verwezen naar dit verslag en gevraagd dat de plaatsen binnen 3 maanden opgeruimd worden en dat er enkel auto’s en fietsen toegelaten zijn. Voor alle duidelijkheid, hier is niet over gestemd, dit was een mededeling.
Kan dit zomaar? Er zijn zelfstandigen die indertijd een plaats hebben gekocht omwille va de grote ruimte (bijna 3 meter achter de auto) om daar kasten te plaatsen met materiaal. En de meeste bewoners/eigenaars hebben hier ook geen problemen mee.
Ik weet dat er wettelijke voorschriften zijn, maar ik vind alleen iets terug over openbaar toegankelijke plaatsen. Hier gaat het om een afgesloten garage met uitsluitend privé-plaatsen.
Welke repercussies zijn er mogelijk als ik de oproep gewoon langs mij neerleg en mijn kasten laat staan?