Huisdier

Michael_gryp
Topic Starter
Berichten: 2

Huisdier

#1 , 17 jun 2009 09:52

Beste mensen,
ik zit met een probleem en hoop hier een antwoord te verkrijgen op enkele vragen.

Allereerst de situatie: wij wonen in een appartementsgebouw van 8 appartementen. In onze basisakte staat dat huisdieren toegelaten zijn, maar er staat bijgeschreven (let wel, de rest is getypt) dat honden niet zijn toegelaten.
Nu is de vraag of dit ook wetsgeldig is.

Ik heb een rondvraag gedaan in ons gebouw, waarbij ik een nipte meerderheid had om toch een hond in huis te halen (kleine Franse Buldog). Nu zijn er een paar mede-eigenaars die opeens, na 2 weken toch protesteren, ookal is er in geen enkel geval sprake van hinder tgv onze hond.
Zij hebben echter toch onze syndicus aangeschreven, en die heeft een officiële rondvraag gedaan.
Dus daar is mijn tweede vraag, wat kunnen ze effectief doen op mijn privé eigendom als mijn hond geen last veroorzaakt (kaarten liggen uiteraard compleet anders wanneer dit wél het geval is).

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 jun 2009 10:44

Als u hier zoekt op huisdieren zal u posts vinden die deze vraag behandelen.

Kort gezegd:

- huisdieren kunnen verboden worden als ze hinder veroorzaken voor de gemeenschap, ( uren blaffen en huilen, aggressief gedrag tov derden, drollen en urine in gangen of op terras, ...)

- er is rechtspraak in eerste aanleg die stelt dat het houden van huisdieren niet verboden kan worden. In een vorige post heb ik 2 vonnissen geplaatst die hierover handelen begin jaren 90 dacht ik en die beide raadpleegbaar zijn via juridat. Als ik me juist herinner was er een uitspraak uit Dendermonde die stelde dat het houden van huisdieren niet kon worden verboden vanwege de sociale waarde die de dieren in gezinsverband met zich meebrengen en eentje uit Luik waarin het houden van huisdieren onomwonden werd gelinkt aan het grondwettelijk recht op genot van de woning en de privé levensfeer van het gezin. Beide gingen over situaties in flatgebouwen.

Hopelijk helpt dit u verder.

Michael_gryp
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 jun 2009 12:20

Dit geld dus ook indien je eigenaar bent, want dat wist ik niet zeker.

Bedankt voor de hulp!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 17 jun 2009 12:26

Of u nu eigenaar of huurder bent, uw gezinsleven en het recht erop blijft hetzelfde en een reglement dat verschillend zou zijn voor huurders en eigenaars zou wegens het gelijkheidsprincipe zeer snel ongeldig verklaard worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”