Beste,
Ik bezit een appartement in een gebouw dat bestaat uit een handelszaak (gelijkvloers) en een appartement (1e verdiep met privatieve trap aan de voortuin) met een voortuin die vandaag volledig verhard is. De breedte van de voortuin is 15 meter en diepte tot rooilijn is 5 meter.
Bij de aankoop van het appartement, is in de akte opgenomen als privatieve en exclusieve eigendom in de voortuin:
- Handelszaak: één parkeerplaats met 2 fietsenplaatsen in de voortuin.
- Appartement: één parkeerplaats met aparte ingang en privatieve trap naar 1ste verdieping.
De rest van de voortuin is opgenomen onder mede-eigendom met verdeling 678/1000sten handelszaak en 322/1000sten appartement.
De voortuin die volledig verhard was bij aankoop was toen al onderworpen aan een stedenbouwkundige vergunning waarbij de voortuin moest vergroend worden en enkel de 2 parkeerplaatsen en 2 fietstallingen mochten verhard blijven. De vergunning liep toen nog en de eigenaar van de handelszaak heeft bij de aankoop van het appartement ook de akte mee ondertekend dat hij voor deze kosten zou betalen en de werken zou uitvoeren.
Nu 5 jaar later, is de handelszaak vorig jaar verkocht en is de voortuin nog altijd volledig verhard.
De nieuwe eigenaar heeft nu een bouwvergunning aangevraagd voor werken aan de voorkant (garagepoort in plaats van dubbele ingangsdeur) en voortuin. De voortuin zal enkel bestaan uit een oprit naar de garagepoort van de handelszaak (4.5m breed), een zijtoegangsweg naar voordeur appartement en de rest zal bestaan uit beplanting. De trap naar de privatieve voordeur van het appartement wordt ook verwijderd en opnieuw geplaatst.
De bouwvergunning door de stad is goedgekeurd en vergund zonder zonder mijn medeweten. De beroepsprocedure stopt over 3 dagen en vandaag ben ik pas bij bezoek aan het appartement (wordt verhuurd) te weten gekomen dat er een vergunning is aangevraagd. Ik ben nooit op de hoogte gebracht, zowel door nieuwe eigenaar als door de stad.
In mijn akte staat er duidelijk dat één parkeerplaats tot het privatieve gedeelte behoort, deze zou dus nu gewoon verdwijnen.
Volgens de akte zijn de gemene delen van het gebouw niet vatbaar voor verdeling en lijkt het mij dat ik altijd geïnformeerd moet worden en ook akkoord moet gaan met wijzigingen aan de gemene delen en zeker aan de privatieve delen.
Welke stappen kan ik nu ondernemen om dit tegen te houden (beroep aantekenen) en die juridisch ook onderbouwd zijn?
Alvast bedankt.