eigendom, samenwonende, nu ex, tontine

Wolf
Topic Starter
Berichten: 2

eigendom, samenwonende, nu ex, tontine

#1 , 15 jun 2009 14:55

beste,
heb in 2000 samen met toenmalige vriend een huis gekocht met tontine.
Heb er 3 mnd gewoond. Daarna uiteen gegaan... Nooit getrouwd geweest.
Na gesprek, geen verandering in akte, geen huurgeld gevraagd.
Ben nog steeds eigenaar van het huis. Ex heeft steeds de afbetaling gedaan. Kan wel aantonen dat ik er +- 2000 euro heb ingestoken.
Wil nu echt van die eigendom vanaf..
Heb ik recht op de helft van de geschatte meerwaarde?
Kan ik uit onverdeeldheid treden?
Heb eigenlijk bijna 10 jaar de last (borg gestaan, dus indien hij niet betaalde stuurde de bank een brief naar mij) gehad en vraag mijn nu af :
Hoe geraak ik van dit huis vanaf?
Kan ik aanspraak maken op de helft van het huis?
Wat als het huis verkocht wordt?
Wat als de andere partij het huis wil behouden?
Heb via via gehoord dat hij er niet meer woont.. woont bij nieuwe vriendin?
Wat als het leegstaat?
Wat als hij het verder verhuurt? Ben daar niet van op de hoogte.
Wie weet raad?
Dank u voor info..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 15 jun 2009 15:10

Hallo,

U bent niet verplicht in onverdeeldheid te blijven. U hebt deze zeker recht om eruit te stappen.

Het makkelijkste is als jullie dit onderling kunnen regelen ... jullie beslissen zelf om te verkopen of hij koopt u uit tegen een bepaalde som.

Indien hij niet wil meewerken, moet u een procedure via de rechtbank opstarten om de woning desnoods openbaar te laten verkopen. Het bedrag dat u dan krijgt hangt af van de verdeelsleutel waarmee jullie het gekocht hebben en de eventuele persoonlijke meerinvesteringen die jullie gedaan hebben.

Succes!!! Ik zit in een gelijkaardige situatie en hoop dat de andere partij voor u beter meewerkt dan bij mij.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 jun 2009 14:25

“17...Zo al algemeen wordt aanvaard dat de deelgenoten in gemeen overleg uit onverdeeldheid kunnen treden,en daarbij het goed,voorwerp van het tontinebeding,bijvoorbeeld aan een der deelgenoten kunnen toebedelen(30),dan kan,-volgens een vrijwel unanieme rechtsleer- aan elk der deelgenoten afzonderlijk niet het recht worden toegekend om de uitonverdeeldheidtreding te vorderen....”(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W.1995-96,974).

INDIEN u in gemeen overleg uit onverdeeldheid treedt,dan kan u toepassing maken van :
‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Wolf
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 25 jun 2009 22:23

bedankt..

Ik verstaan niet alles perfect wat hier net boven staat. In grote lijnen wel, maar voor iemand die er nix van kent is het al moeilijker..
Kan je dit nog even iets verduidelijken voor mij aub?
Zit ook met dat tontine.. Daarmee dat het dus zeker in onderling overleg moet zijn. Maar begrijp niet exact. Ik had een pro deo advocaat en die ging voor die 2000 euro, maar de tegenpartij deed lastig.. Heeft door omstandigheden een jaar stilgelegen..
Had gedacht een advocaat te pakken als het de moeite is..
Verdeling in contract is 50/50..
De afbetaling zit net iets over de helft.. Huisje koste toen 2,4 miljoen frank.
Dus zal nu toch ook meer waard zijn..
Wie weet me meer te vertellen? of wel in mijn taal een beetje..

Dank u wel

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”