VME: EPC gemeenschappelijke delen: betaling via werkkapitaal of reservekapitaal

hverduyckt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

VME: EPC gemeenschappelijke delen: betaling via werkkapitaal of reservekapitaal

#1 , 03 jun 2023 14:42

Dag

ik ben als vrijwiliig syndicus op zoek naar advies.

Op de laatste AV heb ik aangegeven dat er vanaf 1/01/2024 een EPC gemeenschappelijke delen dient opgesteld te worden.
Na bespreking van ontvangen offertes, stel ik voor om de factuur te betalen via extra provisie van werkkapitaal.

Men merkt op dat deze factuur voor EPC voor gemeenschappelijke delen ook kan betaald worden via reservekapitaal.

Als vrijwillig syndicus wens ik correct te werken en vroeg me dus af wat de aangewezen werkwijze is.

Bedankt voor uw reactie.

Groeten

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2023 15:33

https://www.epccertificaat.be/epc-gemee ... ijke-delen

reservekapitaal is bedoeld om grote werken/renovaties/herstellingen of onverwachte grote uitgaven te financieren.
werkkapitaal voor dagelijkse uitgaven/rekeningen/facturen ...

Gezien het beperkt bedrag van de EPC te betalen langs het werkkapitaal ( desnoods met extra opvraging ).
Natuurlijk moet de syndicus de beslissing van de AV volgen. Indien wettelijke beslissing om te betalen langs reservekapitaal : is het ook zo. Alhoewel geen aanrader.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 03 jun 2023 16:00

Is gewone factuur dus via werkkapitaal.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 03 jun 2023 17:41

Als de AV beslist om dit te betalen uit het reservekapitaal dan moet de syndicus dat zo uitvoeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jun 2023 18:05

TS is de betaling langs de reserve rekening gewoon geopperd of gestemd ?
Indien niet gestemd betaling langs het werkkapitaal of extra provisie. Indien gestemd langs reservekapitaal dan is het reservekapitaal. Maar daarvoor is het reserve kapitaal niet in het leven geroepen.

https://blog.syndicyourself.be/nl/blog/ ... e-eigendom

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”