Keuring elec installatie gemene delen

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Keuring elec installatie gemene delen

#1 , 31 mei 2023 14:46

Beste leden, ik stuitte toevalling op onderstaat bericht i v m de wijziging van periodiciteit van keuring voor de elec installaties van de gemende delen. Klopt dan mijn redenering dat ons geval waar het gebouw 10j oud is, de eerste keuring pas binnen 15j moet gebeuren en dan alle 5jaar? Of zie ik dat verkeerd?
Alvast dank.

Wat wijzigt bij elektrische keuring gemene delen?

Er kwamen onlangs een aantal wijzigingen aan het AREI. Het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) werd vanaf 1 juni 2023 aangepast (KB 05.03.2023, BS 28.03.2023) .

Vooral van belang voor elektrische installatie in de gemene delen. Als er wooneenheden zijn in het gebouw, mocht tot nu toe de regeling voor huishoudelijke installaties toegepast worden. Dat betekende voor de controle dat dat om de 25 jaar moest gebeuren. Vanaf 1 juni 2023 moet echter de regeling voor niet-huishoudelijke installaties toegepast worden. De controle moet dan om de vijf jaar gebeuren.

Goed om te weten. Voor andere zaken zoals de schema’s, plannen en documenten blijven de regels voor huishoudelijke installatie gelden.

Tip. Die regeling geldt echter pas na de eerstvolgende controle. Heeft u dus bv. vorig jaar zo’n controle gehad, dan is de volgende controle pas nodig over 24 jaar en pas nadien moet het om de vijf jaar.

Ook aanpassing nodig in de elektrische installatie zelf? In principe niet. Enkel als de differentieel nog van het type AC is (te merken aan het sinussymbool), moet dat vervangen worden door het type A.

Vanaf 1 juni 2023 moet de keuring van de elektrische installatie in de gemene delen van een appartementsgebouw om de vijf jaar gebeuren (in plaats van om de 25 jaar).

Reclame