Ligusterblaadjes op paardeweide.

Petatje953
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ligusterblaadjes op paardeweide.

#1 , 29 mei 2023 19:59

Beste,

Ik heb een ligusterhaag die er reeds 25 jaar staat op een 50 cm van de omheining.
Verleden jaar is er een schrikdraad geplaatst op een luttele 10 cm van mijn Bekaert omheining.
Nu klagen mijn nieuwe buren , die er een paardenweide van hebben gemaakt, dat er ligusterblaadjes op hun paardenweide vallen.
In alle eerlijkheid ben ik uiterst voorzichtig en vallen er een kleine hoeveelheid tussen de draad.
Ben ik verplicht deze blaadjes op te ruimen op hun terrein ? Is liguster schadelijk of giftig voor paarden?
Mogen zij bovendien de schrikdraad zo kort tegen de omheining plaatsen?
Graag een antwoord op al deze vragen.

Vriendelijke groeten Chris.

eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 mei 2023 20:36

Uw buurman, de paardenhouder heeft een fout gemaakt: zijn schrikdraad moet minstens 50 cm van uw omheining staan. De wetgeving voorziet dit zo omdat de dieren zo niet aan de bedgroeiing van de buren kunnen knabbelen. En omgekeerd zullen eventuele vallende blaadjes niet bereikbaar zijn voor de dieren. Liguster is inderdaad giftig voor paarden. Maar als de buur zijn dieren goed voorziet van voer, zullen ze dat niet proberen eten. Het smaakt voor hen immers niet lekker.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2023 21:02

Uw buurman, de paardenhouder heeft een fout gemaakt: zijn schrikdraad moet minstens 50 cm van uw haag staan. De wetgeving voorziet dit zo omdat de dieren zo niet aan de bedgroeiing van de buren kunnen knabbelen.
Ik ben het met u eens dat de verantwoordelijkheid bij de paardenhouder ligt, maar waarop baseert u zich dat de afsluiting van de weide op minstens 50 centimeter moet staan?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 29 mei 2023 21:36

art. 61 (punt 3 - plaatsing SCHRIKDRAAD ) van de AREI-wetgeving

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2023 21:59

art. 61 (punt 3 - plaatsing SCHRIKDRAAD ) van de AREI-wetgeving
Bedankt. Ik had over schrikdraad gelezen, aangezien bij een andere afsluiting het wel korter mag en de paarden dan net zo goed van de bladeren kunnen eten.


eylis
Berichten: 8840

#7 , 30 mei 2023 17:41

@thomas: rondom een paardenweide moet altijd schrikdraad staan of ze lopen erdoor. Zelfs met een houten omheining.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”