Juridische spitsvondigheid, een gat in de wet op de mede-eigendom, of niets van dat alles?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Re: Juridische spitsvondigheid, een gat in de wet op de mede-eigendom, of niets van dat alles?

#16 , 31 mei 2023 06:23

Franciscus, ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. Niemand kan zeggen dat hij van niets weet: iedereen, syndicus, mede-eigenaars en huurder van de handelszaak krijgen alle e-mails toegestuurd die over deze zaak betrekking hebben (waaronder de krankzinnige 'oplossingen' van de gedaagde).

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 31 mei 2023 14:07

Franciscus, ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. Niemand kan zeggen dat hij van niets weet: iedereen, syndicus, mede-eigenaars en huurder van de handelszaak krijgen alle e-mails toegestuurd die over deze zaak betrekking hebben (waaronder de krankzinnige 'oplossingen' van de gedaagde).
t
Prietpraat (krankzinnige oplossingen) achter de coulissen heeft geen enkele beslissingswaarde in de context van de wet op de gedwongen mede-eigendom. Enkel rechtsgeldige beslissingen van de AV (en correct genotuleerd!) zijn van tel. Uitwisseling van "ideeën" per e-mail zijn geen rechtsgeldige beslissingen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 31 mei 2023 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38603

#18 , 31 mei 2023 14:55

Daarom dat de huurders dat schriftelijk moeten doen naar syndicus en hun verhuurder en best aangetekend.

Reclame

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#19 , 31 mei 2023 15:01

Thomas Morus, bedankt. eerlijk gezegd wist ik dat nog niet, wat de rechtsgeldigheid betreft. Toch een vraagje daarover: geen rechtsgeldigheid, maar ze kunnen toch aantonen dat ik als eiser mee zoek naar een oplossing (wat eigenlijk mijn taak niet is) waarmee ik mijn goede wil toon en het me niet te doen is om hem op harteloze wijze ne kloot af te trekken?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 mei 2023 15:07

Franciscus, het gaat hier wel over mede-eigenaars tot mede-eigenaars, een mede-eigenaar die een onrechtmatig geplaatst toestel verhuurt aan een van zijn huurders. Die huurder heeft er eigenlijk niets mee te maken, hoewel hij gesjareld wordt als het weg zou moeten.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#21 , 31 mei 2023 15:28

Franciscus, het gaat hier wel over mede-eigenaars tot mede-eigenaars, een mede-eigenaar die een onrechtmatig geplaatst toestel verhuurt aan een van zijn huurders. Die huurder heeft er eigenlijk niets mee te maken, hoewel hij gesjareld wordt als het weg zou moeten.
Iedereen kan/mag daar volledig vrij zijn eigen conclusies uit trekken, maar objectief gezien is er geen enkele beslissing in rechte genomen. Let wel: indien jullie dertig jaar lang blijven palaveren zonder actie te ondernemen dan treedt er wel verjaring op en wordt het automatisch een verworven recht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 jun 2023 11:56

Thomas Morus, bedankt voor de reactie,

Ik had beter meteen duidelijker geweest door te zeggen waarover het precies gaat en een deel van het verslag ( 8 feb. 2023) te laten lezen.

Vragen aangaande het alsnog verlenen van toelating om de airco’s te plaatsen. Wat lezen we in het verslag:

1. Verschaffen x we toelating zonder meer? Ja/Neen (4/5 de ) dus
zonder dat er een geluidskast rondom de airco moet komen.
Ja: 66,0% (zelfs geen 2/3de)

2. Verschaffen we x toelating onder voorwaarde dat er rondom die
airco, nog voor de zomermaanden van 2023, een geluidskast wordt
gebouwd? Ja/Neen (4/5 de )
Ja: 66,0% (zelfs geen 2/3de)

x beantwoordde samen met zijn vennoot twee keer ja op de vragen

Ik (eigenaar appartement 2B) en mijn vrouw (eigenaar van het appartement 2A waarin we feitelijk samen wonen) stemden tegen.

De syndicus en de kapper, die beiden er noch wonen noch iets verhuren, onthielden zich.

In geval in beide gevallen geen 4/5 meerderheid wordt behaald, blijkt de installatie onrechtmatig te zijn geplaatst. De uitslag van hoger vermelde beslissingen vergt automatisch dat de airco verwijderd moet worden.

Maar in hetzelfde verslag doen we een stap terug:
De plaatsing zal echter gedoogd worden, niet goedgekeurd, zoals de uitslag van de stemming bepaalt, als die omkasting er komt.
----------------------------------------------

Nu zegt die mede-eigenaar én zijn monteur (telefonisch) dat daar onmogelijk een omkasting omheen kan (waarom diezelfde firma er dan maakt, is me een raadsel). Ik laat dan weten dat ik hem wil helpen met de nodige 4/5de om roosters in de achtergevel aan te brengen (dus gaten doorheen de gevel) zodat de airco binnen de winkel geplaatst kan worden. Tot op heden nog geen reactie. Op 8 juni zijn er 4 maanden verstreken om tegen het verslag beroep aan te tekenen.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#23 , 01 jun 2023 13:40

Zonder nieuwe vergadering kan er geen beslissing worden genomen over de alternatieve oplossing die u voorstelt.
Het is immers uw persoonlijk voorstel en niet dat van de VME...
Het stemresultaat van die vergadering zal beslissend zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 jun 2023 16:45

Bedankt Thomas, bedankt.
Maar welke vraag moeten we dan op de agenda zetten? Stel dat alles volgens de regels was verlopen. Op op de agenda had hij dan gezet: ik wil een airco verankeren op een gemeenschappelijke muur, krijg ik goedkeuring? Hij zou ongetwijfeld geen 4/5de behaald hebben, zelfs nipt geen 2/3de. Wat dan als hij het toch zou doen? Naar de rechter stappen of het maar stilzwijgend gedogen, maar wat als hij op een volgende vergadering ons verrast met de vraag of die airco weg moet.
Naar ik meen kan een VME besluit alleen maar ongedaan gemaakt worden met hetzelfde aantal stemmen dan waarmee het besluit werd goedgekeurd (en waaraan een schadeloosstelling kan hangen als de benadeelde daardoor schade lijdt.) Maar in ons geval is er helemaal geen goedkeuring gegeven, zelfs nipt geen 2/3de meerderheid, en alleen dan maar door de overtreder zelf en zijn vennoot. Het kan toch niet dat dan een 4/5de vereist is om de airco's we te halen. Als iemand weet dat hij geen 4/5de haalt voor het plaatsen van zijn privatief toestel, mogelijk zelfs geen 2/3de. Wat doet hij dan? Hij doet maar op en vraagt niets aan de VME. Hij is er gerust op dat toch niemand naar de vrederechter zal stappen, en als het op de volgende vergadering wordt voorgelegd kan er nooit een ja meerderheid van 4/5de uit de bus komen die de airco weg wil, gezien hij samen met zijn vennoot 60,0% van de stemmen heeft.
M.a.w. als je vreest niet de nodige 4/5de te behalen voor iets privatiefs te verankeren op de gemeenschappelijke delen, dan doe je maar je zin en je zet de VME voor een voldongen feit. Het is dan niet langer aan hem om 4/5de te behalen, maar aan de anderen om die airco met een meerderheid weg te krijgen, wat natuurlijk niet kan gezien die anderen samen een minderheid vormen, en daarom deze rare titel boven het onderwerp.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#25 , 01 jun 2023 18:46

De belanghebbende moet het punt dat u suggereert op de agenda laten plaatsen. Doet hij dat niet dan verandert er niets. De VME is tot niets gebonden. U schrijft het zelf ( het punt heeft geen meerderheid behaald).

"M.a.w. als je vreest niet de nodige 4/5de te behalen voor iets privatiefs te verankeren op de gemeenschappelijke delen, dan doe je maar je zin en je zet de VME voor een voldongen feit. Het is dan niet langer aan hem om 4/5de te behalen, maar aan de anderen om die airco met een meerderheid weg te krijgen, wat natuurlijk niet kan gezien die anderen samen een minderheid vormen, en daarom deze rare titel boven het onderwerp."

Er is niets spitsvondig. Er werd geen toelating gegeven. Eender welke eigenaar kan dit dus stoppen.
Ingebrekestelling en indien nodig vrederechter.
Dit alles werd u toch reeds door anderen uitgelegd?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#26 , 01 jun 2023 19:35

Bedankt voor de snelle reactie,

Neem me niet kwalijk, maar zo duidelijk vond ik het niet na alles gelezen te hebben, maar je laatste reactie hier is overduidelijk: Er werd geen toelating gegeven. Eender welke eigenaar kan dit dus stoppen. Ingebrekestelling en indien nodig vrederechter.
Mijn vrouw en ik, beiden aparte eigenaren en de enige eigenaar/bewoners (en dus ook de enige eigenaars die geluidslast kunnen ondervinden), trekken naar de rechter met de vraag tot verwijdering van een privatief toestel op een gemeenschappelijke muur, dat op onrechtmatige wijze geplaats werd (stond nooit op de agenda) en dat alsnog die rechtmatigheid niet verkreeg toen er tijdens de laatste vergadering (8 feb. 2023) over gestemd werd (geen 4/5de, zelfs geen 2/3de.) We willen echter het de huurder van de bloemenzaak niet onmogelijk maken (zonder airco kan die winkel sluiten), daarom: onze toelating (wat neerkomt op iets meer dan 4/5) om de achtergevel te doorboren voor het plaatsen van de twee roosters (in en uit) die nodig zijn voor de werking van een binnen-airco, ik denk zelfs dat dit met goedkeuring van de twee andere VME'ers kan geschieden.
Nogmaals bedankt.

Franciscus
Berichten: 38603

#27 , 03 jun 2023 00:20

En het herstel van de gevel in de oorspronkelijke staat binnen de X dagen na betekening van het vonnis en betaling de kosten

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#28 , 03 jun 2023 07:02

Franciscus, bedankt.
Weet je wat mij nog het meest stoort in heel deze zaak? Het is de rotmentaliteit van sommigen als ze een groot aandeel hebben en soms maar één andere mede eigenaar mee moeten hebben om meer dan 50% te behalen (wat in een kleine blokken dikwijls het geval is). Als ze weten dat ze nooit de vereiste quota zullen behalen (2/3de of 4/5de) dan zetten ze de VME voor een voldongen feit. Ze zijn er gerust in dat niemand naar de rechter zal durven te stappen, en nog geruster dat overige VME zich niet eendrachtig zullen verenigen om dat te doen, gezien sommigen liever geen wrijvingen willen met die grote aandeelhouder, ze zelf geen last hebben van wat er onrechtmatig geplaats werd (omdat ze er zelf niet wonen) of bang gemaakt worden om mee in het verhaal te stappen (oude mensen slagen soms wit uit als ze het woord advocaat of rechtbank horen). En het wordt helemaal schokkend als je weet dat deze overtreder een vastgoedmakelaar is die beter dan wie ook op de hoogte zou moeten zijn van de wet op de gedwongen mede-eigendom.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”