erfdienstbaarheid doorgang

wolfram
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfdienstbaarheid doorgang

#1 , 24 mei 2023 21:50

Ik erfde een woning met erfdienstbaarheid tgv een vonnis op tegenspraak eerste aanleg, door de Vrederechter uitgesproken op 29 november 1971,
Het vonnis kwam na eis op doorgang door buren die niet ingesloten waren en uitweg hadden naar de openbare weg. Het gaat over een verbindingsweg tussen 2 straten.
“De (verbindings)weg zal ten eeuwige dage en ten behoeve van eenieder opengesteld blijven over zijn volledige breedte (= 3m) en lengte, eveneens over de eigendom van de heer en mevrouw V.A – E. voor de vrije doorgang te voet en met alle vervoermiddelen, zonder dat op enige wijze de doorgang zal mogen verhinderd of bemoeilijkt worden.”
De eigendommen van hogergenoemde buren werden ondertussen verkocht en een projectontwikkelaar gaat een woonerf bouwen met 27 woningen. Het pad blijft behouden midden het woonerf en toegankelijk voor voetgangers/fietsen en wordt mtbt-pad. Breedte van het pad wordt 2m.
De bouwheer ontzegt mij doorgang naar de ene straat. De erfdienstbaarheid heeft voor mij (toekomstig) nut omdat ze mij een doorgang geeft als veilige uitweg om mijn eigendom te verlaten. Verdwijnt deze doorgang moet ik een gevaarlijker uitweg nemen. Dit geeft waardeverlies van mijn eigendom omdat deze gevaarlijke uitweg eventuele kopers zal afschrikken.
Kan de bouwheer/projectontwikkelaar mijn recht op doorgang ontnemen ?

Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 mei 2023 19:45

Van wie was het heersend erf?
Van u of van andere partij?
In principe kan de bouwpromotor een in vonnis vastgelegd erfdienstbaarheid zomaar niet wijzigen.
Als u het voordeel hebt gekregen van de erfdienstbaarheid kan u bij weigering terug naar de vrederechter gaan.
Bouw uw dossier goed op dus best duidelijker dan hier en voor ons beter wat meer uitleg.

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2023 10:52

aanvullend aan #2

“De (verbindings)weg zal ten eeuwige dage en ten behoeve van eenieder opengesteld blijven.........

Bezorg het vonnis aan alle betrokken partijen met de uitdrukkelijke vraag/eis dat de erfdienstbaarheid gerespecteerd wordt en dit onder voorbehoud van al uw rechten : bouwpromotor , notaris , dienst ruimtelijke ordening....
randopmerking : 2 meter = vonnis bepaalt 3 meter ! ( over zijn volledige breedte (= 3m) en lengte)

vonnis met referentienummer kan men opvragen en 9/10 is het ook gekantmeld bij het hypotheekkantoor (thans Kantoor Rechtszekerheid) , vonnis dateert 1971 , indien niet gekantmeld .....laat dit alsnog doen door uw notaris ! (rechtszekerheid gewaarborgd)

Reclame

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2023 13:15

aanvullend : nieuw goederenrecht

Nieuw is onder meer dat expliciet in de wet wordt bepaald dat akten waarin de verkrijging van een onroerend zakelijk recht wordt vastgesteld (bijvoorbeeld vonnissen waarin een wettelijke erfdienstbaarheid wordt vastgesteld) in de daartoe bestemde registers worden overgeschreven.
https://www.lydian.be/nl/nieuws/het-nie ... msrecht-3d

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”