Gemeenschappelijk doorgang wordt geweigerd. Politie?

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijk doorgang wordt geweigerd. Politie?

#1 , 21 mei 2023 12:22

De bewoners van de appartementen hebben een gemeenschappelijke doorgang naar de garages. Deze wordt beveiligd door een poort met een code. Deze wordt één van deze dagen hersteld en vervangen door een andere code. Ik doe veel zelf aangezien er geen syndicus is. Ik heb dikwijls al aangedrongen voor een syndicus, maar dit wordt tegengewerkt ( zitten op hun centen). Je bent de jongste, dit is voor jou, wordt me opgedrongen door een kliekje. Maar ik ben het strontbeu, ik doe het niet meer en tegenwoordig is ook wel een syndicus verplicht met registratie, verzekering enz... Dit leidt tot spanningen en natuurlijk zal ik naar het vredegerecht stappen die wel een syndicus zal aanstellen. Maar als de poort volgende week wordt hersteld en ik ben er niet zal de code mij niet verteld worden. Is al gebeurd met een andere persoon om andere redenen, zodus ik zie het wel gebeuren dat ik niet meer binnen kan. Kan ik hier voor de politie bellen om mij toegang te verlenen en zal de politie langskomen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 mei 2023 12:43

Geen enkele reden om hiervoor politie te bellen

Dit is iets tussen u , degene die de poort herstelt, en de andere bewoners

Bedenk wel dat er geen weg terug is eens u een syndicus doet aanstellen
En dat u er meer zever mee kan hebben dan nu ...

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 21 mei 2023 12:50

U moet een slotenmaker bellen ipv politie.

Reclame

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2023 12:57

Ik heb hier toch mijn twijfels over. Ik denk dat er toch wel rechtspraak is over het gebruik van gemeenschappelijke delen. Waarschijnlijk staat het wel in de notarieele akte.

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 21 mei 2023 13:19

Marcel

De politie is er inderdaad niet om een geschil tussen mede eigenaars te beslechten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2023 13:33

Maar hoe los je het dan op? Slotenmaker, dan zal de deur wel geopend worden en de kosten zijn voor mij... jammerlijke situtatie.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 mei 2023 16:00

Maar hoe los je het dan op?
Vrederechter

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mei 2023 17:11

Okay, bedankt voor de reacties, toch wel iets bijgeleerd. Op het internet nog gelezen: voor een hond in de gracht die er niet meer uit kan mag je de politie bellen... surrealistisch! politie rijksoverheid nederland... in belgie kan het anders zijn. Dag.

LeenW
Berichten: 12836

#9 , 21 mei 2023 18:27

Okay, bedankt voor de reacties, toch wel iets bijgeleerd. Op het internet nog gelezen: voor een hond in de gracht die er niet meer uit kan mag je de politie bellen... surrealistisch! politie rijksoverheid nederland... in belgie kan het anders zijn. Dag.
Tenzij de hond snel uit zijn lijden verlost moet worden, raad ik u aan hiervoor de brandweer te bellen.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 21 mei 2023 21:34

Tenzij er strafrechtelijke feiten gebeuren Strafwetboek en aanverwante wetten en regels is politie niet bevoegd voor burgerlijke rechten (tenzij op openbaar domein).
Dus ruzie rond de parkeerplaats wel voor de ruzie niet voor het parkeren (uitz hier art 87 8° veldwetboek)
En politie kan inderdaad ook optreden in de gemene delen van een appartementsgebouw ....maar dat steeds voor de hierboven aangehaalde redenen.

U dient zich zowel voor syndicus als code naar de vrederechter te wenden.
U zal dan alle eigenaars van de appartementen - ieder afzonderlijk - met een AS met antwoordkaart in gebreke moeten stellen.
En ineens een dwangsom per dag eisen indien u geen gebruik kan maken van de gemene delen en van uw parkeerplaats of andere toegang.
Vaststelling voor deze zaken gebeuren door een gerechtsdeurwaarder door u aangesteld.
Kosten daarna terug te vorderen via vrederechter en de hopelijk ondertussen aangestelde syndicus door de vrederechter.

Lees hier op forum maar eens de items (opzoeken via uitgebreid zoeken over wielklem)

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2023 09:13

Hierboven, kennis van zaken, bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”