Erfdienstbaarheid

Bartdekeyser
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid

#1 , 19 mei 2023 11:20

Ik heb een vraag over erfdienstbaarheid. Ik heb
Een gemeenschappelijke oprit met mijn buren. Ze hebben recht van doorgang naar hun garage. Moet ik doorgang verlenen aan de dochter van die buren ? (Ook al woont ze er niet) dus stel als ze op verlof zouden zijn, kan ik dan mijn oprit gebruiken om bvb mijn autonome wassen ?

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2023 12:30

TS : waar wast u uw wagen nu ?

Of de dochter van de buren doorgang krijgt, is zeker een geval van goede relatie met de duren.
Zou het een probleem zijn om de dochter doorgang te verlenen ?

Bartdekeyser
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2023 12:49

De vraag is simpel : ben ik wettelijk verplicht om iedereen doorgang te verlenen of enkel de buren. Laten we zeggen dat het een
Probleem begint te worden… ze rijdt er met hoge snelheid op, blokkeert van tijd tot tijd zelf de doorgang.. en als in iets moet laten leveren , gaat zij in de weg staan met de claim dat ik doorgang moet verlenen, en doet ze moeilijk naar degene die er staat, verbaal roepen en tieren, en ik ben dat beu, ermee praten helpt niet,,, dus ik vroeg mij af , of in aan haar ook doorgang moet verlenen…

Reclame

builder
Berichten: 189

#4 , 19 mei 2023 13:02

Kijk in uw akte na hoe de erfdienstbaarheid letterlijk geformuleerd werd. Dit kan zeer algemeen of zeer specifiek zijn.
Het "heersende erf" mag van de erfdienstbaarheid gebruik maken zoals daar geformuleerd, maar mag deze niet verzwaren.

De algemene regel is dat erfdienstbaarheden gelden tussen 2 percelen ("erven").
De erfdienstbaarheid van doorgang geldt dan voor iedere persoon (met zijn voertuig) die op het heersende erf wil/moet/mag zijn.

Uitzonderlijk kan een erfdienstbaarheid persoonsgebonden zijn: iemand wordt met naam genoemd of er is sprake van vb. "de bewoners".
Ook kan het recht van doorgang beperkend geformuleerd zijn: vb. alleen voor een auto om die in de garage te parkeren.
Laatst gewijzigd door builder op 19 mei 2023 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2023 13:08

Ik vermoed dat de erfdienstbaarheid ten opzichte van de naastgelegen woning is en niet de buren in persoon?

Ik zie dan geen reden waarom dit niet ten opzichte van de dochter zou gelden. Idem als er iemand komt inwonen of ze hun woning verhuren.

Volgens mij gebruikt u gemeenschappelijke eigendom ook verkeerd. Als er vruchtgebruik is, blijft de eigendom van u alleen. Het onderhoud is dan ook voor u. U moet alleen de doorgang verzekeren. Een auto wassen is mijns inziens dan ook geen probleem, als u deze maar verplaatst als er iemand door moet.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2023 15:40

Ik vermoed dat de erfdienstbaarheid ten opzichte van de naastgelegen woning is en niet de buren in persoon?

Ik zie dan geen reden waarom dit niet ten opzichte van de dochter zou gelden. Idem als er iemand komt inwonen of ze hun woning verhuren.

Volgens mij gebruikt u gemeenschappelijke eigendom ook verkeerd. Als er vruchtgebruik is, blijft de eigendom van u alleen. Het onderhoud is dan ook voor u. U moet alleen de doorgang verzekeren. Een auto wassen is mijns inziens dan ook geen probleem, als u deze maar verplaatst als er iemand door moet.
@ Thomas,
Dat is mijn idee ook. En ook wat in de link is uitgelegd. Dat de dochter natuurlijk een beetje beleefd moet blijven is evident. Maar ik denk dat er wel enkele strubbelingen aan de ondergrond liggen.

Bartdekeyser
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mei 2023 19:09

Het is voor hun garage. Zij kunnen aan
Hun woning via de straat. Ik ga mijn
Akte eens nalezen. Bedankt voor de tips

Sirkii
Berichten: 5410

#9 , 19 mei 2023 19:56

Als hun alternatieve toegang tot de straat een goed bruikbare toegang is is er voor het heersend erf geen redelijke vraag tot gebruik van uw oprit. Een dergelijke erfdienstbaarheid stopzetten kan in onderling akkoord of via de vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 19 mei 2023 22:39

Ze hebben recht van doorgang punt ...iets anders hebben ze niet.
Als ze de garage via hun eigen terrein kunnen bereiken kan u inderdaad bij vrederechter vragen de erfdienstbaarheid op te heffen.
Is beter als het in onderling overleg gebeurd gezien de buren als eigenaars daarna nog steeds naast u wonen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 mei 2023 08:51

Hen ooit meegemaakt in Berlare, waar een achterbuur dagelijks met zijn fiets, over de servitude door de tuin reed om naar zijn garage/fietsenberging te gaan. Hij had een erfdienstbaarheid van overgang in zijn eigendomsakte staan. Uiteindelijk bleek er in onze akte te staan dat hij enkel doorgang had om zijn beerput leeg te scheppen (die op onze grond lag) om de beer weg te voeren in een beerton op een kruiwagen. Zijn fiets was natuurlijk geen kruiwagen, en de beerput was al lang opgevuld Zijn akte was recenter van datum en zijn notaris had de fout gemaakt deze erfdienstbaarheid volledig en juist te vermelden. (Onze akte was bijna 100 jaar ouder) De Vrederechter heeft het onmiddellijk verboden. Het café was eigendom van mijn werkgever, waarvoor ik het beheer deed.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”