Bouwen tegen mijn halfopen bebouwing

Evelineke3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bouwen tegen mijn halfopen bebouwing

#1 , 19 mei 2023 08:32

Beste, ik kocht een halfopen nieuwbouwwoning in juni, dus ik was ervan overtuigd dat er nooit tegen mij gebouwd mocht worden. Het interesseerde mij dan ook niet wat ze met het stuk grond hiernaast gingen doen. Nu toevallig onderschepte ik vorige week bouwplannen en gaan ze tegen mijn gevel bouwen. Ik begrijp niet dat dit kan? Ik betaalde immers halfopen en wist niet dat ik die status ooit kon verliezen. Nu beweerd de aannemer van het ander perceel dat mijn muur op de perceelgrens staat en dat zij mijn muur niet mogen gebruiken, maar er wel tegen mogen bouwen. Klopt het dat zij dit gewoon kunnen doen? Ook al staat er in mijn akte halfopen bebouwing en heb ik een echte muur. ( geen wachtmuur).

lukasi
Berichten: 1141

#2 , 19 mei 2023 09:05

Ik denk dat je mis bent in de betekenis van halfopen bebouwing.
Op het perceel heb je een bouwzone, dit is een oppervlakte op het perceel waar je mag bouwen.
Als de bouwzone volledig omringd is met een strook grond van dat eigen perceel , zeker aan de zijkanten , dan spreekt men van een OPEN bebouwing.
Als de bouwzone grenst aan de perceelgrenzen dan spreekt men van een gesloten bebouwing.
Een bouwzone waarbij een zijde ligt tegen de perceelgrens en de overstaande niet , dan spreken ze van halfopen bebouwing.

Je perceelgrens ligt samen met de zijgevel.
Het is niet omdat het aanliggend perceel niet- bebouwd is dat je kunt spreken van halfopen. Je moet kijken naar de bouwzone op het perceel.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2023 09:11

Een schets of foto kan misschien ook helpen, met de inplanting van jouw woning op je perceel.

Nu lijkt het of ze een volle muur tegen jouw afgewerkte gevel met ramen in gaan zetten.

Reclame

Meeboohh
Berichten: 50

#4 , 19 mei 2023 09:16

Als de muur op de perceelgrens staat denk ik niet dat er ramen in die gevel gaan zitten

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”