Buurman 'steelt' regenwater.

BDW11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buurman 'steelt' regenwater.

#1 , 16 mei 2023 21:27

Hallo,

Onder het mom van 'wateroverlast' pompt mijn gebuur regelmatig mijn regentonnen (1 witte kubiek in metalen frame) deels leeg.
Er staat een tuinafscheiding in draadpanelen die rusten op een betonnen plaat in stabilisé geplaatst (ong. 35cm diep en nog 15cm boven de grond).
Mijn regentonnen staan op een halve meter van de draadafsluiting. Via een tuinslang door onze draadafsluiting ledigt hij deze.

Kan hij dit zomaar doen?

Bovendien dreigt ie zelf naar het vredegerecht te gaan indien wij deze zelf niet ledigen volgens zijn wil of wij hem ertoe zouden hinderen.

Bedankt voor de feedback! Alle tips zijn welkom!

eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 mei 2023 21:35

Maar waar haalt uw buurman het in zijn hoofd aan uw eigendommen te zitten en zelfs water uit uw regentonnen weg te pompen? Laat hem met een beleefd briefje weten dat - zonder voorafgaandelijke afspraak - elke ingreep op uw eigendom, onderwerp kan zijn van vervolging wegens huisvredebreuk en vervreemding van hemelwater.

BDW11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2023 21:39

We hebben er hem reeds meermaals over aangesproken en duidelijk gemaakt dat we dit een inbreuk op onze privacy vinden.
Toch blijft ie dit verder doen...

Reclame

BDW11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2023 21:42

Zijn argument is als onze regenton vol is, en die loopt bijgevolg over, het regenwater de grond in sijpelt en bij hem wateroverlast bezorgd.
Ben ik verplicht mijn regentonnen tijdig te ledigen?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 17 mei 2023 00:08

Zijn argument is als onze regenton vol is, en die loopt bijgevolg over, het regenwater de grond in sijpelt en bij hem wateroverlast bezorgd.
Ben ik verplicht mijn regentonnen tijdig te ledigen?
als deze daadwerkelijk overlast/schade zouden veroorzaken mogelijk wel . . .

maar dan moet er eerst de nodige vaststellingen van gedaan worden door de politie (wijkagent) en/of de verzekeraar.

louter en alleen het water van uw regenton dat overloopt en de grond insijpelt kan niet als overlast worden aanzien, dit is niet meer of niet minder hetzelfde als "gewone regen" die een halve meter verder bij uw buur de grond insijpelt rechtstreeks van uit de lucht . . .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 mei 2023 11:56

Indien er een overloop aan uw regenvat is, kan je mogelijks hierop een afloop monteren, en die wat verder op uw grond laten afwateren. Zo bewaar je de burenvrede. Indien dat water via die betonplaat naar zijn grond loopt, ben je verantwoordelijk voor eventuele schade.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”