Overlast blaffende hond

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

Overlast blaffende hond

#1 , 12 mei 2023 11:28

Omheinde parking van een bedrijf in een woonwijk. Daarop woont sinds +- 10 jaar, 24/7 een Mechelse scheper. Die heeft een hok en krijgt eten. Geen verwaarlozing.
Wij wonen aan de overkant van de straat.
Op werkdagen verwelkomt die hond luidruchtig de eerste werknemer rond 6.30h. En ook de volgenden. Geblaf duurt van 2 minuten tot 1 uur (niet continu).
Ele beweging op of rond zijn parking wordt met geblaf onthaald. Niet urenlang, 30 sec tot een paar minuten. Om niet te overdrijven zou ik zeggen: 30 keer per dag.
Ook urenlang stil wanneer hij slaapt of binnen is gelaten.
Tussen 18.00h en 06.30h, wanneer het bedrijf dicht is, geen geblaf (meer).
Op vrije dagen komt iemand hem 2x per dag eten geven. Tijdens het wachten daarop kan hij soms urenlang blaffen of huilen.
Na praten met eigenaar: electrische blafband gaf brandwonden, dus bleef die uit. Nieuw gesprek: aggressieve eigenaar. Na bezoek wijkagent belooft eigenaar alternatieve blafband na 18u. Zoals gezegd: rustig tussen 18 en 6.30u.
Nu ik met pensioen ben, word ik elke dag wakkergeblaft. Dat focust mij voor de rest van de dag op dat geblaf. Nu film ik de hond van door het raam, telkens ik hem hoor. Meestal ben ik te laat, is het blaffen al gedaan, toch heb ik op het einde van de dag 10-15 filmpjes.
Nu mijn vraag: kan je hier spreken van overlast? Is het nog nuttig van opnieuw de wijkagent in te schakelen, het ziet er niet naar uit dat zij de situatie kan verbeteren. Zijn die filmpjes genoeg als bewijslast voor vrederechter? Is dat een stap om te overwegen?
Alvast bedankt.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2023 12:37

Omheinde parking van een bedrijf in een woonwijk. Daarop woont sinds +- 10 jaar, 24/7 een Mechelse scheper. Die heeft een hok en krijgt eten. Geen verwaarlozing.
Wij wonen aan de overkant van de straat.
Op werkdagen verwelkomt die hond luidruchtig de eerste werknemer rond 6.30h. En ook de volgenden. Geblaf duurt van 2 minuten tot 1 uur (niet continu).
Ele beweging op of rond zijn parking wordt met geblaf onthaald. Niet urenlang, 30 sec tot een paar minuten. Om niet te overdrijven zou ik zeggen: 30 keer per dag.
Ook urenlang stil wanneer hij slaapt of binnen is gelaten.
Tussen 18.00h en 06.30h, wanneer het bedrijf dicht is, geen geblaf (meer).
Op vrije dagen komt iemand hem 2x per dag eten geven. Tijdens het wachten daarop kan hij soms urenlang blaffen of huilen.

Vraag aan de buur om op vrije dagen of de uren tijdens afwezigheid de hond binnen te houden; u zegt zelf indien hond binnen is geen geblaf. Dan kan de persoon die de hond komt voederen op die momenten het dier buiten laten en daarna terug binnen zetten.



Na praten met eigenaar: electrische blafband gaf brandwonden, dus bleef die uit. Nieuw gesprek: aggressieve eigenaar. Na bezoek wijkagent belooft eigenaar alternatieve blafband na 18u. Zoals gezegd: rustig tussen 18 en 6.30u.
Nu ik met pensioen ben, word ik elke dag wakkergeblaft. Dat focust mij voor de rest van de dag op dat geblaf. Nu film ik de hond van door het raam, telkens ik hem hoor. Meestal ben ik te laat, is het blaffen al gedaan, toch heb ik op het einde van de dag 10-15 filmpjes.
Nu mijn vraag: kan je hier spreken van overlast? Is het nog nuttig van opnieuw de wijkagent in te schakelen, het ziet er niet naar uit dat zij de situatie kan verbeteren. Zijn die filmpjes genoeg als bewijslast voor vrederechter? Is dat een stap om te overwegen?
Alvast bedankt.
Voor de andere opmerkingen van uwentwege zie ik persoonlijk geen problemen. Is geen constante geluidsoverlast, en bovendien zegt u dat de hond tussen 18 u en 6u30 ( dus ook geen nachtlawaai ) stil is. Een beetje toegefelijkheid is op zijn plaats. Is niet continu.
Er zullen in uw buurt zeker nog andere lawaaien zijn in den dag en dikwijls ook 's nachts.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 12 mei 2023 13:57

Bedankt voor uw antwoord.

Binnenhouden op vrije dagen is geen optie ivm hondedrollen en stank, volgens de eigenaar(s).

U vindt dat toegeeflijkheid op zijn plaats is in verband met dagelijks wakkerblaffen? Er is hier inderdaad nog ander lawaai, maar blaffen is iets anders. U weet ook dat dit luid en explosief klinkt.
Brandwonden bij gebruik electrische blafband? Hoe dikwijls denkt u dat de hond daarvoor moet hebben geblaft?

Mag ik vragen vanuit welke hoedanigheid u mij heeft geantwoord? Bent u professioneel met recht bezig of bent u ervaringsdeskundige?

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 12 mei 2023 14:34

Als praten niet helpt, blijft enkel de wijkagent die herhaalde vaststellingen kan doen en de vrederechter.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 12 mei 2023 14:53

Nog in antwoord op Lynx: Die 10-tallen andere honden uit de buurt beschouw ik niet als last. Die blaffen anders ook wel eens.
Iota: bedankt! Vaststellingen lukken makkelijk bij aanhoudend geblaf, en dan nog... Ik kan de politie moeilijk vragen hier een uurtje rond te hangen. Politie ambeteren en tegen dat ze hier zijn is de hond misschien weer 10 minuutjes rustig.
Ivm vrederechter: zijn die filmpjes waarop je hem ziet en hoort blaffen, met datum en uur, rechtsgeldig?
Kan ik eventueel bij de politie alle vaststellingen opvragen ivm dossier voor vredergerecht?

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mei 2023 15:00

Bedankt voor uw antwoord.

Binnenhouden op vrije dagen is geen optie ivm hondedrollen en stank, volgens de eigenaar(s).

U vindt dat toegeeflijkheid op zijn plaats is in verband met dagelijks wakkerblaffen? Er is hier inderdaad nog ander lawaai, maar blaffen is iets anders. U weet ook dat dit luid en explosief klinkt.
Brandwonden bij gebruik electrische blafband? Hoe dikwijls denkt u dat de hond daarvoor moet hebben geblaft?

Mag ik vragen vanuit welke hoedanigheid u mij heeft geantwoord? Bent u professioneel met recht bezig of bent u ervaringsdeskundige?
Toegevingen moeten langs beide kanten komen. Indien bij afwezigheid/vrije dagen den hond binnen kan zitten en toch 2 x daags wordt gevoederd ( volgens de eigenaar) kunnen de hondedrollen toch wel opgekuist worden. En als de hond dan ook nog eens buiten gelaten wordt; zie ik het grote probleem van de eigenaar niet.
Wat betreft de stroomhalsband : deze is sinds 01.01.2022 verboden in Nederland, en eerder al in Denemarken, Zweden, Zwitserland, Luxemburg, Tjechië, Roemenië, Cyprus. Is totaal dieronvriendelijk en zelfs leidend tot ernstige kwetsuren bij de hond.Zelfs zonder veelvuldig blaffen.

Ik weet ook dat mensen zonder dieren zich ergeren aan dierengeluiden. Constant blaffen is er ver over en daar zit de eigenaar dan fout.
Er bestaan opleidingscursussen voor hond en baasjes.

Ik heb geen juridische achtergrond, maar weet wel dat deze zaken dikwijls afhangen van de interpretatie van de rechter/juristen. Is zoals bij de mensen : ieders pijngrens verschilt enorm en veel perceptie...

Verder kan ik u meedelen dat ik al jarenlang mij inzet voor de dieren, mij inleef en inzet in de dierenwereld en zeker dierenleed.
Veel ervaring met huisdieren en zeker gedumpte.
Hoewel ik uit dat standpunt ook de problemen niet onderken; maar die veelal terug te brengen zijn naar het gedrag en de wil van de eigenaar.
Het zal eeuwig een dispuut blijven tussen pro en contra.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2023 15:19

Nog in antwoord op Lynx: Die 10-tallen andere honden uit de buurt beschouw ik niet als last. Die blaffen anders ook wel eens.

Bart, hebben die andere buren dan ook last van deze hond ?

Iota: bedankt! Vaststellingen lukken makkelijk bij aanhoudend geblaf, en dan nog... Ik kan de politie moeilijk vragen hier een uurtje rond te hangen. Politie ambeteren en tegen dat ze hier zijn is de hond misschien weer 10 minuutjes rustig.
Ivm vrederechter: zijn die filmpjes waarop je hem ziet en hoort blaffen, met datum en uur, rechtsgeldig?
Kan ik eventueel bij de politie alle vaststellingen opvragen ivm dossier voor vredergerecht?

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 12 mei 2023 15:50

+-5 jaar geleden werden we op een zaterdagmorgen zeeeer vroeg gewekt door continu hondengeblaf: er zat een 2de, jonge hond bij de eerste. Toen ben ik in de direkte omgeving gaan aanbellen en heb toen van een 20-tal buren gehoord dat de hond(en) hen ook last bezorgen. Na contact met de wijkagent (met het lijstje buren) is er voor de jonge hond een ander adres gevonden. De oude hond is hier nog steeds. Buiten de onmiddellijke buren ken ik hier niet veel volk.
Mensen die gaan werken hebben normaal geen last overdag, sommige buren hebben dit als normaal aanvaard
Er zijn nog buren die de politie bellen, ik weet wel niet wie. Hondengeblaf reist ver, ik moet er niet aan denken om overal in de omgeving te gaan aanbellen...
Ik hoed er mij ook voor de hond de schuld te geven. De eigenaar wilt hem zelf niet thuis, maar vindt het wel goed om hem omzeggens in mijn voortuin te zetten.
Laatst gewijzigd door BartVM op 12 mei 2023 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 12 mei 2023 15:58

Ik hoor veel medelijden met deze hond, sommige buren brengen hem kliekjes...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mei 2023 16:03

De eigenaar wilt hem zelf niet thuis, maar vindt het wel goed om hem omzeggens in mijn voortuin te zetten.
Ik weet niet hoe dit juridisch bekeken wordt, maar voor mij valt dit ook onder verwaarlozing. Voor een dier zorgen is niet enkel voor zijn maaltijden zorgen.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 12 mei 2023 16:10

De verantwoordelijke dierenwelzijn is op de hoogte van de omstandigheden van de hond en heeft niet gereageerd. Ik vrees dat hij dit geen verwaarlozing vindt.

@ Lynx: Ik heb het moeilijk met het woord "baasje" in dit geval. Baasjes worden verondersteld goed voor hun dier te zorgen...

eylis
Berichten: 8842

#12 , 12 mei 2023 17:27

Even in de marge een advies dat u mee kan geven aan het baasje. Met Mechelse herders hoort er per dag minstens 1 uur actief "gesport" te worden. Wandelen, verstoppen en zoeken, apporteren etc... Een Mechelaar is een werkhond. Hij hoort uiteraard aan te slaan als er iemand op het erf komt, Maar urenlang blaffen hoort niet. Dus vermoedelijk verveelt hij zich en roept hij om gezelschap. Indien hij bij genoeg actie per dag nog te vaak blaft, kan je dat zeurblaffen er uit trainen: elke keer dat hij langer dan 5 blaffen doorblaft, muilkorfje aan voor 1/2 uur. Ofwel zorgt het baasje voor een vriendje (andere hond) ofwel traint hij dagelijks voldoende met de hond. Een Mechelaar is heel mensgericht.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 12 mei 2023 18:55

Bedankt Eylis.
Als je, als eigenaar, eendert welke hond dit aandoet, ben je geen "baasje".
Mag ik een paar details aanvullen?
Deze hond "werkt" op een bedrijfsparking, helemaal omheind, er hangen camera's, bewegingsmelders die het licht aanzetten. Overdag is er altijd volk, dus hoeft hij niet te blaffen, dacht ik. 's Nachts is er niemand, dus dient zijn geblaf als afschrikking, niet als waarschuwing aan "het baasje". Ik heb geen idee wie de eigenaar is van deze bedrijfshond, maar ik zie geen enkel "baasje", laat staan dat die zou willen spelen, wandelen, sporten of enige andere activiteit uitoefenen met deze ongelukkige hond.
Op vrije dagen zit de hond moederziel alleen,dat houdt hij 1 of 2 dagen vol, maar nadien hoor je dat de eenzaamheid begint te wegen.
Er was een 2de hond bijgezet, en toen hadden we niet "geblaf x 2", maar continu.

BartVM
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 12 mei 2023 18:57

Kan iemand hier bevestigen of ontkennen dat filmpjes gelden als bewijsmateriaal?

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 mei 2023 19:16

Kan iemand hier bevestigen of ontkennen dat filmpjes gelden als bewijsmateriaal?
Bart, ik ben het met u eens en ook met mijn collega's op dit forum.
Baasje is misplaatst = dierenmishandeling en verwaarlozing. Ik ben dierenvriend in de eerste plaats ( zie ook dat ik de verantwoordelijkheid bij de eigenaar leg in mijn reacties ).
Strengere regels hieromtrent dringen zich op.
Op uw vraag of de filmpjes jurisch standhouden, betwijfel ik. Een vrederechter kan de situatie ter plaatse vaststellen..
Maar of het soelaas brengt ?
Mijn visie en principe is : voordat men dieren houdt : bezint eer ge begint. Een dier brengt verantwoordelijkheden mee. En juist daar wringt het juist. EEN WAGEN KOPEN IS WETTELIJK maar houdt u dan ook aan de regels ( snelheid, verzekzering, alcohol ... ).
Daarom ben ik ook niet mals voor mensen die hun verstand niet gebruiken bij aanschaf dieren.

Niet uw fout hoor. Ik ben niet enkel blind voor ene kant als de andere kant.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”