Syndicus is makelaar blokpolis

KDPR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Syndicus is makelaar blokpolis

#1 , 10 mei 2023 10:20

Onze syndicus is tevens makelaar van onze blokpolis en we hebben zelfs GEEN rechtsbijstandverzekering.
volgens mij is dit een niet toegestane belangenvermenging voor een syndicus die in het BIV is ingeschreven

ik heb dit ontdekt omdat ik toegang heb tot het computerplatform van onze syndicus omdat ik sinds vorig jaar ook rekencommissaris ben.

Op alle voorgaande alg vergaderingen werd nooit over die verzekeringen gesproken, wie of wat dit doen, nooit krijgen wij een verslag van de verzekering bij schadegevallen, er werden nooit voorstellen gemaakt. Ik heb nu zelf eens een offerte gemaakt en die blokpolis is nu veel goedkoper, beter verzekerd en zelfs incl een rechtsbijstandsverzekering.

ik heb voor de volgende AV een agendapunt gemaakt om te stemmen voor een nieuwe syndicus alsook om te stemmen voor die nieuwe blokpolis incl rechtsbijstand

vele mensen hebben totaal geen weet over de wet van mede-eigendom, maar ik heb mij de laatste tijd verdiept in die materie en heb al veel bijgeleerd, alleen moet ik dit nu nog overbrengen naar de (oudere) medebewoners en hen proberen te overtuigen.

wat kan ik zelf ondernemen tegen die belangenvermenging ?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2023 10:48

Onze syndicus is tevens makelaar van onze blokpolis en we hebben zelfs GEEN rechtsbijstandverzekering.
volgens mij is dit een niet toegestane belangenvermenging voor een syndicus die in het BIV is ingeschreven

Het BIV houdt de handen boven het hoofd van hun leden, ondanks overtredingen alom. BIV heeft geen juridische of wettelijke bevoegdheden en enkel of hun leden de BIV deontologie volgen (??? ).
De syndicus moet 3 offertes voorleggen aan de AV en deze beslissen welke verzekering.


ik heb dit ontdekt omdat ik toegang heb tot het computerplatform van onze syndicus omdat ik sinds vorig jaar ook rekencommissaris ben.

Op alle voorgaande alg vergaderingen werd nooit over die verzekeringen gesproken, wie of wat dit doen, nooit krijgen wij een verslag van de verzekering bij schadegevallen, er werden nooit voorstellen gemaakt. Ik heb nu zelf eens een offerte gemaakt en die blokpolis is nu veel goedkoper, beter verzekerd en zelfs incl een rechtsbijstandsverzekering.

ik heb voor de volgende AV een agendapunt gemaakt om te stemmen voor een nieuwe syndicus alsook om te stemmen voor die nieuwe blokpolis incl rechtsbijstand

Indien nieuwe blokpolis : zeker de gewilde dekkingen voor de VME vermelden ( zoals burgerlijke aansprakelijk ... ).

vele mensen hebben totaal geen weet over de wet van mede-eigendom, maar ik heb mij de laatste tijd verdiept in die materie en heb al veel bijgeleerd, alleen moet ik dit nu nog overbrengen naar de (oudere) medebewoners en hen proberen te overtuigen.

wat kan ik zelf ondernemen tegen die belangenvermenging ?

Of het wettelijk belangenvermenging is, blijft een ? ( voor mij wel ). Oplossing : agendapunt : nieuwe blokpolis met de gewilde dekkingen van de mede-eigenaars + 3 offertes. Keuze en stemming door de AV, deze beslist.


Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 10 mei 2023 14:52

Ook een BA voor syndicus - RvME en rekeningcommissaris voorzien.
Als u gaat stemmen over syndicus zorg dat u al een drietal offertes hebt van andere syndici.

En zeker de rekening NIET laten goedkeuren zowat eerst kan gekeken worden waar er nog allemaal gefoefeld is.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2023 17:36

Ook een BA voor syndicus - RvME en rekeningcommissaris voorzien.

Deze verzekeringen zijn af te sluiten en ten laste van de VME voor mandaten om niet. Indien betaalde mandaten zijn de kosten ten laste van de verzekerden.
Een BIV syndicus heeft een BA en borgstellingsverzekering via AXA Belgium collectief afgesloten door het BIV voor zijn leden.
https://www.biv.be/kb/biv/verzekering/d ... -uitgelegd

Als u gaat stemmen over syndicus zorg dat u al een drietal offertes hebt van andere syndici.
Zeker doen.

En zeker de rekening NIET laten goedkeuren zowat eerst kan gekeken worden waar er nog allemaal gefoefeld is.

Absoluut een must.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 mei 2023 17:54

Het is zeker niet verboden.
Komt zeer veel voor dat syndicus ook de makelaar is ivm de blokpolis.
Er zijn argumenten voor en tegen......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2023 22:46

Ben je tevreden over de andere taken. Het probleem van de verzekering kan als punt in de AV worden ingediend en ben je onafhankelijk als gemeenschap bij een andere keuze ,en zoals altijd vergelijken prijs-maar ook verzekerde risico's. Goede reclame van een syndicus is een plus punt. Maar als de volgende syndicus tegenslaat ben jij de pinneut. Heb zelf 15jaar vrijwillig syndicus geweest jaren 70 en gratis, kan het niemand aanraden .Voor alles gebruiken ze U om op te lossen. Met al de wettelijke veranderingen nu en verantwoordelijkheden, zou ik enkel een professioneel syndicus aanraden.

KDPR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2023 22:10

De jongere generatie (25%) is totaal niet tevreden van de syndicus, de oudere generaties (75% en 75+) worden gemanipuleerd door de syndicus en maakt de jongere generatie (we zijn toch al 60) belachelijk.

Deze avond was er één van de 4 van de sectievergaderingen, deze een paar weken voor de alg vergadering, er zijn in totaal 4 blokken. Ik zelf ga maandag naar de sectievergadering.

De vergadering gaat door de eerste 2 weken van juni, nl op 12 juni.

Ik heb een aantal agendapunten aangetekend opgestuurd (eind april, dus ruimschoots op tijd) en één agendapunte hiervan is stemmen voor een nieuwe verzekering. Als ik rekencommissaris  heb ik ontdekt dat onze syndicus zelf ook onze verzekeringsmakelaar is en dat wij geen rechtsbijstandsverzekering hebben. Ik heb zelf een offerte gevraagd voor een verzekering incl bijstandsverzekering, alles met een betere dekking en 15% goedkoper. Onze syndicus heeft nooit nieuwe voorstellen gedaan en nooit gesproken dat hij zelf verzekeringsmakelaar was… zo naïf zijn wij al die tijd geweest.

De syndicus is nu kwaad op mij omdat ik tegen mede-eigenaars gezegd heb dat hij zelf de verzekeringsmakelaar is van onze verzekering en zelfs veel duurder is en zelfs zonder bijstandsverzekering.

Hij heeft gezegd aan de mede-eigenaars van de blok die deze avond de sectievergadering hebben bijgewoond dat hij nu ook zelf prijs gaat aanvragen aan de broer van een mede-eigenaar omdat hij vind dat ik dit zelf niet mag doen, dit is de taak van de syndicus….een mede-eigenaar moeit zich hier niet mee!

Vraag : kan de syndicus zomaar agendapunten toevoegen via een mede-eigenaar en dit na de toegelaten periode voor het toevoegen van agendapunten? Ik vind dit echt niet kunnen.

het is niet eenvoudig om hier op te komen voor onze rechten…en hij manipuleert de oudere mede-eigenaars (75+ en er zij  er veel)…

er moet toch veel geld mee gemoeid zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”