Mede-eigenaars willen PV panelen plaatsen op dak

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

Mede-eigenaars willen PV panelen plaatsen op dak

#1 , 06 mei 2023 13:21

Een aantal van de mede-eigenaars wil PV panelen plaatsen op het dak van het appartementsgebouw waarin ook wij eigenaar van een appartement zijn.

De syndicus wil nu het dak verdelen onder diegenen die PV panelen willen of deze in de nabije toekomst willen leggen. Nadien is niets meer mogelijk. Een echte stemming is er ook niet, ook niet mogelijk, veel eigenaars komen immers niet opdagen tijdens de jaarlijkse VME.

Ik heb geen problemen met het plaatsen van die panelen, maar ben wel van mening dat “ons deel” ten alle tijden vrij moet blijven. Lijkt mij immers een minwaarde bij mogelijke verkoop.

- Wat is ons deel in dit dak?
- In geval deze plaatsing toch door zal gaan (wat Ik vrees) wat zijn onze opties hier?


Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 07 mei 2023 20:00

Hangt af van de grote van het dak - het bruikbaar gedeelte en de quotiteiten ofte de aandelen die elke eigenaar heeft in de VME.
In een VME met 115 eigenaars ( 15 verdiepingen) is dat dus niet direct handig en kiest men beter voor panelen voor de VME.
In een klein blokje met 9 appartementen kan dat perfect - kan zelfs al in basisakte en aankoop voorzien zijn tegenwoordig.
Denk eraan geen zonnepanelen zonder geïsoleerd dak.

Reclame

Pelikaan
Berichten: 154

#4 , 08 mei 2023 07:39

"Denk eraan geen zonnepanelen zonder geïsoleerd dak".
Is dit bij wet zo geregeld?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2023 08:26

Is een goede raad van Franciscus.

https://www.dialoog.be/vragen-over-hern ... leerd-dak/

Zeker hiervan uw VME en AV op de hoogte brengen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 mei 2023 11:00

"Denk eraan geen zonnepanelen zonder geïsoleerd dak".
Is dit bij wet zo geregeld?
mijn zoon heeft 24 zonnepanelen laten leggen op het dak van zijn garage (staat los van het hoofdgebouw). Het hoofdtak van het gebouw is niet geïsoleerd.
Hij heeft alle subsidies zonder problemen gekregen. Hij heeft ook een thuisbatterij en een oplaadpunt.

Joeri_J
Berichten: 650

#7 , 08 mei 2023 16:00

"Denk eraan geen zonnepanelen zonder geïsoleerd dak".
Is dit bij wet zo geregeld?
mijn zoon heeft 24 zonnepanelen laten leggen op het dak van zijn garage (staat los van het hoofdgebouw). Het hoofdtak van het gebouw is niet geïsoleerd.
Hij heeft alle subsidies zonder problemen gekregen. Hij heeft ook een thuisbatterij en een oplaadpunt.
er staat ook een 'als' bij...
Maar om recht te hebben op de premie voor zonnepanelen, moet je dak wèl geïsoleerd zijn en minstens een warmteweerstand (R-waarde) > 3m²K/W halen. Als je zonnepanelen plaatst op een dak van een verwarmd gebouw tenminste

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 mei 2023 16:50

Het gaat over een onverwarmde garage, los van de hoofdbewoning.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”