Mijn haan

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

Mijn haan

#1 , 04 jun 2009 23:11

Al sinds 2004 ben ik in het landelijke Jeuk gaan wonen,niet in het dorp. Ik zit aan de kant van de fruitbomen met mijn tuin. De oppervlakte is een 500m². Uiteraard als grote dierenvriend, keek ik uit naar deze streek.

Want in Antwerpen is het niet echt een goed idee om kippen te houden in de stad. Onlangs, pas drie weken geleden is een huis hier af, er is nog een huis tussen mij en dat nieuwe huis. Mijn rechtstreekse buurvrouw, kent ons al van in het begin, ze kent ook de kippen en de haan. Ze gooit al eens wat lekkers over de omheining. Alles ging goed tot vandaag.

De nieuwe buur die hier nu gebouwd heeft, is komen bellen.Met de vraag om mijn haan weg te doen...hij heeft alleen last van mijn haan, alhoewel er in onze straat en de overzijde en deze kant ook, iedereen hanen heeft met kippen buiten lopen.Niemand heeft ooit daar problemen mee gehad.

Nu was ik op zoek op het internet , of er een bepaalde wetgeving voor bestaat. Want ik wil geen ruzie met de nieuwe buurman. Maar ik vind het wel zo oneerlijk, dat ik nu plots onverwachts omdat er 1 persoon mijn haan niet wil horen kraaien, hem weg moet doen. Blijkbaar is mijn haan degene die zorgt dat de man niet kan slapen.

Het is een prachtexemplaar, maar doen zwijgen kan ik hem wel niet.
Het is zo dat ik speciaal in de natuur hier ben komen wonen, omdat deze dingen in een stad niet kunnen, en nog krijg ik nu één persoon in de buurt die niet van het kraaien van een haan houd.

Moet nu echt mijn enige haan weg, ondanks er overal bij anderen in de straat meerdere zitten? Blijkbaar hoort de nieuwe buur de andere hanen niet, daar kan hij van slapen, alleen de mijne houd hem wakker.

Hanen antwoorden als ze anderen horen. Heb ik als liefhebber van mijn kippen en mijn haan ook rechten of geheel niet?

Waar kan ik hierover meer te weten komen aub?

Het is zo prachtig om de kuikens te zien rennen elk jaar, en mijn overbuur die heeft een kwekerij, waarvan ik mijn haan heb verkregen.
Daar zitten meer dan 15 hanen.

Kan iemand mij mijn rechten vertellen?
In de zomer kraaien hanen heel vroeg, dat weet ik.
Dat is dan ook heel natuurlijk als de zon opkomt.
Ik ben heel bedroefd, indien ik deze kerel moet wegdoen, zeker omdat de andere buren hun hanen daardoor niet gaan zwijgen.

Eerlijk vind ik het wel niet.
We wonen toch op de buiten hier, in Gingelom -jeuk en ik zit niet in het dorp.

Weet u wat ik kan doen?
Of moet hij zeker weggedaan worden?
Hij doet enkel wat een haan normaal in de natuur doet,
niet meer of niet minder :cry:

Ruzie wil ik niet met de man, maar ik heb ook wakker gelegen toen de camions maanden aan een stuk om 6 a 7 u al kwamen lossen, daar heb ik nooit iets van gezegd.

Hij vertelde daarstraks nog dat hij ook ooit zijn haan en kippen heeft moeten wegdoen, omdat de buren het lastig vonden.Voor hij hier nu is komen wonen.

Iedereen heeft recht op slaap, zelf heb ik ook de eerste maanden hier moeten wennen aan al de vogels en uilen die in de vroege ochtend paraat waren, ik was het niet gewend.Nu slaap ik daar gewoon doorheen.

bedankt alvast voor uw goede van Veerle uit Jeuk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 jun 2009 23:46

Kijk eens na bij stedebouw of de woning en/of tuin in agrarisch gebied staan. Daar gelden namelijk andere regels dan in de stad.

Als er zoveel hanen in de buurt zitten, kwekerij inclusief zie ik die man niet veel beginnen om zijn gelijk te halen. Misschien dat u eruit wordt gepikt omdat u het minste beestjes heeft rondlopen? (makkelijker slachtoffer dan een professionele kwekerij..)

Welkom in de regio tussen haakjes, het is hier inderdaad een prachtige streek. Ga van de zomer maar eens fietsen tussen de fruitweides, tegenwoordig zie je hier terug sperwers, valkjes en buizerds zonder dat je moet zoeken.

Als ik me juist herinner valt Gingelom onder het vredegerecht van Landen? (of is het Sint Truiden?)

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 05 jun 2009 13:08

Het valt hier onder Sint -Truiden.
In het begin toen ik hier woonde, moesten we ook wennen aan de geluiden van bvb een uil,hier zitten prachtexemplaren, die maken ook snachts lawaai waarvan je wakker wordt als je het niet gewend bent.
Dat vertelde ik ook aan de nieuwe bewoner van het huis. Het duurde even voor ik zelf gewend was aan hier te slapen, omdat de stilte enorm is en dan hoor je de geluiden van de dieren harder, ze zijn duidelijker.Na een tijdje hoor je het niet meer.Maar ja niet iedereen wil daar blijkbaar rekening mee houden.

Kan ik gewoon bellen naar het vredegerecht en daar raad vragen?De tel.heb ik al gevonden nog gisteren avond, want als ik aan de man moet zeggen dat ik de haan niet wil weg doen, wil ik wel hem dat serieus kunnen uitleggen, en bewijzen dat hij mag blijven.Het heeft geen zin om ruzie te maken vind ik.Daar heeft niemand iets aan.

Deze nacht heeft daadwerkelijk mijn haan zijn stem open gedaan tegen 4u 11 , dan na 15 min is hij gestopt en begon hij om 5 u terug even.Daarna hoorde ik hem niet meer en hoorde ik de andere hanen alleen nog die bij de buren zitten.Die hoor ik ook tot in mijn huis,want ze antwoorden allemaal naar elkaar.Eigenlijk heel mooi hoe deze dieren in contact staan.

Spijtig genoeg kan ik niet gaan fietsen of wandelen, daarom ben ik hier komen wonen voor de grote tuin.Ik heb er 2 schapen in zitten.(want ik kan zelf geen gras afdoen)

Door mijn spierziekte kan ik niet echt de deur ver uit. Dus ik wandel met mijn auto tussen de fruitbomen. Het is hier gewoonweg prachtig.

Ik zal uw raad opvolgen en verder informeren.

Bedankt van harte

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 jun 2009 15:44

Gewoon bellen of een mailtje sturen. (geven ze je wel als belt)

Nu wel niet verwachten dat je van de griffie een kant en klaar antwoord gaat krijgen, dat is niet hun taak noch hun toegelaten. Zij zullen je eventueel wel basisinformatie kunnen bezorgen.

Als je hier eens zoekt op geluidshinder ed. vind je wel de artikelen terug die hierop slaan.

Een andere hulp voor je kan het lokale politie reglement zijn, hierin staan immers de gemeentelijke verordeningen ivm met geluidshinder. (bv grasmachines op zondag, feestje met luide muziek etc, etc,..) Dat is normaal gezien ook online afhaalbaar.

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 05 jun 2009 17:18

Dank u vriendelijk,ga ik eerst eens uitzoeken.
Als ik nieuws heb, dan laat ik het hier ook weten, ook goed voor anderen mensen in geval ze zoiets voor hebben.

Groetjes van V.H.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 jun 2009 11:51

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld. Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen‘[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].

De feitenrechter dient hierbij rekening te houden met ALLE omstandigheden van de zaak.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Niets belet u zelf uw buurman op te roepen in minnelijke schikking bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 17 jul 2009 14:12

Het is nog niet helemaal opgelost.
Ik heb informatie genomen bij de wijkagent van hier in het dorp.
Deze stond verstelt, omdat in gans de streek dit nog nooit was voorgevallen.er houden hier meer mensen hanen en kippen.
Hij rade mij aan om dit te proberen: de haan gewoon tijdens deze periode dat hij te vroeg kraait laat in de avond als hij op stok gaat, op te sluiten en hem 2 u na zonsopgang dan buiten te laten.

Dat heb ik tot en met heden al gedaan en doe het nu nog.
Doch de buurman woont niet naast mij he, er staat nog een huis tussen en deze dame heeft geen last van mijn haan of kippen.

De vrouw van de man in kwestie zegt ook dat ze het al gewend is nu ze hier een maand langer woont.De zoon en de vrouw kunnen perfect tegen de geluiden van moeder natuur .Enkel de man des huizes heeft er problemen mee.

De haan wordt dus opgesloten en ik blijf speciaal wakker(heb ook een slaapprobleem nu) om hem op tijd buiten te laten.Wel is het zo als het zo warm weertje is, hij ook wel liever buiten slaapt dan in de stal.
waar een wil is , is een weg en hij kent het nu al goed, hij krijgt eten in de stal en gaat netjes met zijn kipjes naar binnen als de avond begint te vallen.

Omdat de stal niet ver van ons huis staat, hoor je de haan nog even duidelijk vind ik zelf. Ik merk niet echt een verschil in geluid.Kraaien doet hij ook in zijn stal.

Nu sluipt wel de man die de haan liever weg wil ,soms rond mijn woning tussen 6 u en 7 u smorgens, om over mijn poort te komen kijken, of er geen haan buiten zit. Hij is erg goed in het sluipen, maar leuk vind ik dat helemaal niet. Vorige week liep één van mijn honden snachts buiten, hij zag iets achteraan waar er jonge kippenhennen zitten, en blafte natuurlijk omdat hij er iets zag of hoorde(hier lopen snachts ook nog eierendieven en zo rond, die een heel kippenhok op stelten kunnen zetten.De hond jaagt deze dan weg.

De dag erna stond de man ik kwestie al aan mijn deurbel ,want nu had mijn hond hem wakker gemaakt.

Tja, het is blijkbaar toch wel iemand die altijd wel iets vind .Ik roep natuurlijk mijn hond direct terug binnen als die blaft.

Hij eist nu dat er geen haan , geen hond snachts nog in de tuin kan komen.
Om zo te voorkomen dat hij wakker wordt.

zelf ben ik ook wakker snachts, en in de buurt hier zitten meer mensen met grote honden , die al om 4 a 5 u smorgens staan te blaffen in de tuin.Lastig ,want als je een hond hebt die anderen hoort, dan gaat het net als bij hanen, ze blaffen naar elkaar.

Mijn rechtstreekse buren aan beide zijden hebben er totaal geen last van.Ze wonen al jaren naast mij en zeggen dat ik al mijn dieren goed in de hand heb, en zeker ervoor zorg dat er geen overlast is.

Ik doe mijn best nu, maar wonderen verichten kan ik echt niet.
De man moet wel gaan stoppen met mij steeds te bespieden, want hij telt volgens mij alles wat er in mijn tuin rondloopt en beweegt.
Ik voel mij nu echt bekeken en gestalkt!

zeker als hij zo langs het huis komt geslopen om te kijken over mijn poort.Dat doe je toch niet om 6 u smorgens.Want dan horen mijn honden ook die man en begint iedereen natuurlijk te blaffen als er een onbekend persoon aan de poort of deur opgemerkt wordt.Al slapen de dieren binnen, ze horen toch wel iemand die er niet moet zijn, daarom heeft men dan ook een waakhond, om te waken .

Weldra wordt het niet meer zo vroeg licht en kan de haan gewoon terug vrij rondlopen.

De man ik kwestie heeft zelf ook een windhond die achter mijn kat op staat holt, omdat hij hem niet aan de leiband houd. Hij wandelt alle dagen met hem en laat hem vrij rondlopen, voor mij maakt dat niet uit, want zo een soort hond loopt eens graag.

Was hij maar even begripvol ,dat een haan gewoon kraait smorgens.Dan zou het veel aangenamer zijn om in een straat samen te leven.
Ik hoop nog steeds dat hij went aan alle geluiden van de buurt, want al hou ik mijn haan binnen, er kraaien er meerdere rond 5 u hier in de buurt, dus zal hij ondanks mijn goede wil ,echt nog niet kunnen slapen, hij zal bij iedereen moeten gaan bellen volgens mij.

Dank u vriendelijk aan iedereen die een reactie heeft gezonden.

V. :D

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 17 jul 2009 16:00

Hou het eenvoudig, de volgende keer dat u iemand op uw terrein ziet belt u de politie dat er iemand rondsluipt op uw terrein. Vraag om een stille interventie want het is niet de eerste maal dat u dit vaststelt...

Art. 15 van de grondwet zegt immers: De woning is onschendbaar...

Er zijn tal van cassatie uitspraken die het begrip woning uitbreiden/interpreteren als zijnde alle terreinen en horigheden die bij uw woning horen.

Bij betrapping zal dit hem op zijn minst een pv van huisvredebreuk opleveren.

Dan zal de boodschap wel duidelijk zijn overgebracht dat uw geduld opraakt...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 17 jul 2009 17:16

Wat vandebos zegt is punt 1
2 - als hij rondsluipt en dat hoeft NIET op uw terrein te zijn in de straat is al voldoende en hij stoort U door het rondsluipen is het stalking en mogelijk obsessief gedrag
3- u zit in ruraal gebied - wat komt die man dan zeggen
4- buren dichterbij hebben geen last hij wel - als zijn echtgenote/zoon dat nog eens kunnen zeggen tegen u terwijl u dat op een dicteerapparaat opneemt .. wettelijk perfect in orde.
5- laat de kwartierinspecteur/wijkagent eens met hem gaan praten - maak desnoods een afspraak dat je op commissariaat samen eens kunt uitpraten.
6 - hij zal toch met heel sterke argumenten moeten komen gezien er meedere hanen zitten - welke was het dat zal hij moeten bewijzen.
7- trouwens die hanen mogen er zitten ... en wat met de houtduiven die heel de tijd roekedekoe zitten te doen.
En dan die specht die zit te hameren op een tak ...

3399AAaa
Berichten: 818

#10 , 20 jul 2009 23:05

wordt het eens geen tijd een klachtje in te dienen of minstens de wijkagent bij hem langs te sturen, want binnenkort zegt hij nog dat uw vrouw/man 's nachts te luid snurkt..........heeft die niks beters te doen?

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 22 jul 2009 10:05

..en als dat snurken meer dan 5dbA boven gemeten achtergrondgeluid is. is het ook strafbaar....

Grapje - dan moet het wel electronisch gemaakt worden.

Maar stel maar eens voor .. men kan wel verplichten als het hoorbaar is om steeds met gesloten ramen te slapen... en dat kan wel.

PS dat wil ook zeggen als de man last heeft van uw haan en hij hoort die met open raam dat de politie tegen hem moet zeggen
punt 1 - u sluit uw ramen.
punt 2 - Nu gaan we horen of het geluid storend is of niet -- niet storend einde verhaal.
Wie beslist dit de politieambtenaren gezien hun bevoegdheid.

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 23 jul 2009 07:49

Tja, het is waar, als je uiteindelijk na gaat kijken hoeveel lawaai overlast dee haan geeft, dan sta je volgens mij ook nergens.
Het is zo dat de man zijn huis niet naast het mijne staat, er staat nog een woning tussen en ook de tuin van de buurvrouw is nog tussenin.
Het gaat niet om geluid dat rechtstreeks bij hem binnen van vlak naast hem komt.

Volgens de informatie die ik tot nu toe heb, kan hij niet veel verder geraken.Ik doe wat ik moet doen en sluit de haan netjes snachts op. Volgens de wet zou dit het juiste zijn om te doen.Ondanks dat ik mijn haan opsluit tijdens deze periodes ze vroeg wakker zijn, hoor je in de buurt al de andere hanen van de mensen nog evengoed natuurlijk.

Als het licht wordt, en ik sta buiten te horen naar al de hanen die leuk naar elkaar kraaien, dan krijg ik medelijden met de mijne die nog opgelosten zit, al kraait hij ook in de stal mee. Het lijkt een beetje of ik hem straf omdat hij doet wat de natuur hem meegegeven heeft.

Heerlijk toch als je smorgens een haan hoort kraaien en de andere antwoorden.....de sfeer van de natuur, iets wat al eeuwen bestaat, dat kan je toch niet echt haten.

Er zijn veel meer storende geluiden in ons leven volgens mij, zelfs hier in de fruitstreek, als het onweerachtig is, knallen ze met kanonnen ,soms de ganse nacht om het onweder af te weren. Dat is eigenlijk veel vervelender dan een haan die kraait.

Volgens mij verveeld deze man zich, of is hij heel ongelukkig in het leven.

Het bizarre is, dat hij weet dat hij niet veel kan doen, want hij weet dat ik speciaal voor mijn haan wakker blijf, om hem smorgens vroeg te kunnen vrijlaten. Ja het is waar, ik ben zelf een slechte slaper en val maar tegen de ochtend in slaap, soms maar tegen 6 u, dus ik blijf gewoon wat langer wakker om op tijd de haan uit te kunnen laten, want anders zit hij te lang in de stal en dat wil ik ook niet.

Dit weekend komen zijn nieuwe kipjes(waren eerst nog te jong) Deze zitten nu nog verder weg van het huis hier, achteraan in mijn tuin, naar voren. Zodat de haan nieuwe jonge kippen heeft. Die jonge kippen zitten er al een hele tijd.Die zie je van ver niet zitten.

De man in kwestie kwam gisteren letterlijk pootjes geven:
Hij kwam toen ik buiten stond, naar me toe(ik dacht wat nu weer?)
Stoorde mij in mijn gesprek dat ik met iemand anders had, dus ik vroeg om even te wachten.(hij was opdringerig) Vroeg hij of hij soms mijn netels achteraan in mijn tuin moest wegdoen met de bosmaaier die hij even geleend had van iemand.Hij wilde dat voor me doen.

Na al wat er gebeurd is, geeft het een raar gevoel.
(ik vertrouw hem niet meer)

Maar ik heb vriendelijk uitgelegd, dat er momenteel geen bosmaaier mag gebruikt worden en dat ik er zelf eentje heb.Dat er pas gemaaid wordt achteraan als de jonge kippen daar weg mogen.

Hij keek me aan met grote ogen! Zitten daar ook kippen? Ik dacht dat je er maar drie bij de haan had zitten? (van die jonge kippen wist hij helemaal niets, want die zie en hoor je niet)

Ik heb hem vriendelijk bedankt, voor wat hij aanbood, maar het afgewezen.

Het vertrouwen is er niet meer, vorige week loopt hij nog over de poort te gluren en jaagt hij mij de stuipen op het lijf, en nu zou hij mijn onkruid komen wieden? Neen dat liever niet.

Zou er soms een wonder geschieden, krijgt hij een gevoel dat hij te ver is gegaan? Wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Voor mij geeft het toch weer een gevoel van bemoeienis na al de dingen die er gebeurd zijn. Ik blijf voorzichtig.

En wees gerust, ik ben een alleenstaande vrouw, heb geen snurkende man(nu niet meer hi)

Daar kan hij nooit iets tegen hebben dus.

De wijkagent is nog steeds op de hoogte. In geval er verder nog problemen zouden komen met de man uit de buurt, mag ik deze gewoon doorgeven en hij noteerd alles voor in het geval het nodig zou zijn.

Dat stelt mij al wat gerust.

Erg bedankt voor je hulp en goede raad!

Groetjes van V

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#13 , 23 jul 2009 08:42

Ik ben het volledig eens met enkele van mijn voorgangers hier:

1- Een haan is niet vreemd in dergelijk gebied. U kunt m.i. geenszins verplicht worden de haan op te sluiten of de haan weg te halen, behoudens mocht de overlast overmatig zijn en/of verboden zijn door lokale reglementen (hetgeen ik, gelet op de plaatselijke streek, uiterst vreemd zou vinden);

2- Het feit dat uw buurman u besluipt om dergelijke zaken te "controleren" én zich hierbij zelfs ongevraagd op uw eigendom begeeft, is strafbaar: strafrechtelijk doemen de misdrijven belaging ("stalking") en woonstschennis mogelijk op.

3- "Never choose the easy way out". Sommige mensen moeten gewoon eens ondervinden wat hun ego teweeg brengt. Laat u dus niet doen, ik vind het maar al te gek dat u zou moeten opstaan om de haan op te sluiten en terug vrij te laten.

In Brugge bijvoorbeeld mag men in bepaalde zones aan woonwijken tot 49 hanen zonder vergunning zetten en ook daar was er ooit een persoon die last had van de haan van zijn gebuur. Is men dan redelijk om voor de minste moeite die haan weg te doen en/of op te sluiten op geregelde tijdstippen?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

chrystal
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 23 jul 2009 16:04

:roll: Amaai , stel je voor zeg zo een bende hanen, dan zou die man gek worden volgens mij.

Momenteel sluit ik de haan op (om de kerk in het midden te houden)
Of mijn goede wil te laten zien.

Tijdens de dagen het vroeg licht is, kraaien ze hier in de buurt al van 4u 10 smorgens. Voor de rest van het jaar sluit ik hem zeker niet op hoor.
Enkel tot het niet zo vroeg meer is, dan kan hij toch niet zeggen dat ik geen moeite heb gedaan, en hopelijk is iedereen er dan mee tevreden.

Indien hij echt blijft komen kijken of niet stopt, ondanks dat ik dit doe, dan neem ik uitteraard mijn stappen ook, want ik woon hier om de rust en de vrede en die mag hij ook niet verstoren.

Meer kan ik niet doen.Voor de rest moet hij maar een hobby zoeken, hij kan mischien ook kippen gaan houden, tegen de stress ,dan slaapt hij beter.

Bedankt en tot kijk

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 23 jul 2009 19:29

Dan heb je niet veel last gehad van het onweer nu dinsdag.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”