Nieuwe Buur verwijdert scheidingsmuur,

kartboybe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuwe Buur verwijdert scheidingsmuur,

#1 , 27 apr 2023 07:27

Beste,

Graag had ik jullie mening gevraagd,

Mijn nieuwe buur heeft zijn garage verwijderd (garage was 40-50jaar geleden zonder vergunning geplaatst)
(de buur grenst aan de achterkant van mijn huis)
de garagemuur vormde de scheiding tussen onze percelen,
deze was 3m hoog over 10meter. de stuk met mijn rechterbuur heeft hij echter wel laten staan,

deze muur vormde de perfect scheiding die alle inkijk vermeed.
nu heeft hij deze vervangen door een draadafsluiting (harmonicagaas) van 1m80 hoog,
via zijn keuken kijkt hij dus recht naar binnen bij ons, hij kan bij wijze van spreken tot vooraan bij ons naar het straat kijken door de vooraam indien hij dit wenst,

ik heb hem hierover aangesproken, en hij stelt voor om de draad 30cm naar boven te doen, mits een factuur te splitsen van over de 1000euro,
kan hij dit zomaar vragen? en een "op maat gemaakte doek" te plaatsen.

nu was onze tuintje een fantastische prive paradijsje, maar dit is volledig verdwenen en is er langs alle kanten inkijk,
(hij heeft op zijn perceel ook een grote bos Bamboe weggehaald van 3m hoog die zijzicht belemerde van zijn straat in onze tuin)


wat zijn mijn rechten?
bedankt!

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 27 apr 2023 08:49

ALS de garagemuur op de scheiding stond was deze gemeen maar niet noodzakelijk uw eigendom.
U zal daarvoor uw aankoopakte moeten raadplegen waarin staat welke tuinmuren u mee hebt overgenomen.
U kan navraag doen bij de notaris die de akte heeft verleden bij uw aankoop ( en dat was dus uw notaris)
Een andere afsluiting plaatsen op de scheidingslijn moet door beide aanvaard worden. Indien de buur er een plaats zonder overeenkomst dan mag u daar zelf niets aan bevestigen.

Kijk ook na wat de gemeente verplicht en of allemaal toelaat.

kartboybe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2023 09:32

Beste Franciscus,
hartelijk dank voor uw antwoord,
Ik heb de aankoopakte doorgenomen en hier staat niets in van tuinmuren,
mijn vermoeden is dat deze muur gemeenschappelijk was, deze loopt bij mijn naaste buren ook gewoon door,
deze heeft hij wel laten staan.......

hoe kan ik teweten komen als deze muur gemeenschappelijk was of niet? moet hij dit niet aantonen?
nu heeft hij inderdaad een draad geplaatst, van 1m80 zonder melding hiervan, en plantjes van 30cm hoog als doorkijk te voorkomen,
met als melding: Durft eraan te komen en plaatst aan uw kant van de muur wat je zelf wilt
de grond langs mijn perceel is ook afgegraven, deze ging hij opvullen... niet gebeurd.. maar aangezien hij hier moest afgraven was deze muur toch aan mijn kant?

ik was steeds hoffelijk en vriendelijk tegen die man, maar nu ik hem vragen stel is deze zeer kort tot onbeschoft...
het kan hem worst wezen geloof ik, hij heeft deze pand gekocht en verbouwd om door te verkopen.
zeer spijtig,
ik heb ook zo een gevoel dat als er een rechtzaak van moet komen het sop de zeep niet waard is

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 mei 2023 16:33

Slopen gemene muur en constructies er tegenaan, vereist zelfs omgevingsvergunning bij mijn weten ...

Je kan aan jouw kant ook wat zetten dat doorkijk verhindert

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 19 mei 2023 22:57

Dan eens terug naar de notaris gaan die akte van de koop van uw huis heeft opgesteld.
Kan perfect dat het een muur was die te paard stond ( of niet) maar door u niet werd overgenomen. Dan mag u daar geen spijker in slaan of een wasdraad aan bevestigen.

lukasi
Berichten: 1144

#6 , 20 mei 2023 08:49

Versta iets niet.
de garage is gezet zonder vergunning, die breekt hij nu af. Hoe kun je nu aan iets dat illegaal stond rechten ontlenen? Kan zijn dat hij wil verkopen en zijn eigendom wil voldoen aan de regels.

Huidige draad is 1.80 , het verhogen met 30 cm zal NIET bijdragen tot de privacy . Je blijft door die draadafsluiting zien .
Wie zegt dat de draadafsluiting OP de perceelgrens staat ? Buur kan deze net zo goed op 5 cm VAN de perceelgrens op volle eigendom hebben geplaatst.

Niets houd je tegen om op jou eigendom een haag te planten of ook bamboes te zetten . Maar houd dan wel rekening mee dat de wettelijke afstand voor een haag 50 cm is tot de perceelgrens.
Ps je moet geen planten kopen van 2 meter hoog, die groeien dus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”