Plat dak gemeenschappelijk?

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Plat dak gemeenschappelijk?

#1 , 24 apr 2023 17:49

Hallo,

Ik heb 2 maanden geleden een appartement gekocht op het gelijkvloers. Ik heb al een aantal dingen ontdekt die ik toch liever had geweten/gezien vooraf.
Ik ben daarnet eens uit nieuwsgierigheid een kijkje gaan nemen op mijn plat dak, blijkt dus dat dit helemaal onder water staat.
De afvoer zit langs de zijkant, deze zit niet verstopt, maar het water staat lager in het midden en kan dus niet weglopen.
Daar ook nog eens bij, is het dak van mijn buur 20cm hoger en loopt het water van zijn dak dus ook op dat van mij.
Ik vrees dat het water op termijn is beginnen zorgen voor een 'doorzakkend effect', en dit water blijft nu staan en geeft ook een enorme belasting denk ik dan?

Mijn appartement is op het gelijkvloers en het platte dak boven me is dus niet echt 'gemeenschappelijk'.
Echter woon ik wel aan een blok met 5 appartementen en is er dus een syndicus.

Binnen 2-3 weken is het algemene vergadering met ons allen, en ga ik dit toch eens voorzichtig aanhalen met de nodige foto's voor handen.

Mijn vraag is nu of mijn plat dak deel uitmaakt van de syndicus met gemeenschappelijke delen, en ik dus de kosten kan splitsen over ons 5 of dat hiervoor een potje is aangelegd?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 apr 2023 18:22

"Mijn vraag is nu of mijn plat dak deel uitmaakt van de syndicus met gemeenschappelijke delen, en ik dus de kosten kan splitsen over ons 5 of dat hiervoor een potje is aangelegd?"


U vindt het antwoord op uw vraag door de basisakte van het gebouw te lezen. Wij hebben die basisakte niet in ons bezit en kunnen ze daarom niet voor u lezen.

Of er al dan niet een reservefonds is en hoeveel daar in zit zou u moeten kunnen zien op de jaarlijkse afrekening.
Indien niet dan vragen aan de syndicus of aan de rekeningcommissaris. Want ook dat kunnen we niet zien van hieruit.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2023 19:10

"Mijn vraag is nu of mijn plat dak deel uitmaakt van de syndicus met gemeenschappelijke delen, en ik dus de kosten kan splitsen over ons 5 of dat hiervoor een potje is aangelegd?"


U vindt het antwoord op uw vraag door de basisakte van het gebouw te lezen. Wij hebben die basisakte niet in ons bezit en kunnen ze daarom niet voor u lezen.

Of er al dan niet een reservefonds is en hoeveel daar in zit zou u moeten kunnen zien op de jaarlijkse afrekening.
Indien niet dan vragen aan de syndicus of aan de rekeningcommissaris. Want ook dat kunnen we niet zien van hieruit.
Bedankt Thomas, ik lees deze vanavond eens op mijn gemakje door.
En vraag alles na op de AV.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 apr 2023 20:16

Die buur is dat van hetzelfde gebouw of van een ander gebouw dat geen deel uitmaakt van de Vereniging van Mede -Eigenaars (VME)

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2023 22:02

Die buur is dat van hetzelfde gebouw of van een ander gebouw dat geen deel uitmaakt van de Vereniging van Mede -Eigenaars (VME)
De buur is van hetzelfde gebouw en heeft 2 aanpalende muren met mij. Dus beide.

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2023 22:02

"Mijn vraag is nu of mijn plat dak deel uitmaakt van de syndicus met gemeenschappelijke delen, en ik dus de kosten kan splitsen over ons 5 of dat hiervoor een potje is aangelegd?"


U vindt het antwoord op uw vraag door de basisakte van het gebouw te lezen. Wij hebben die basisakte niet in ons bezit en kunnen ze daarom niet voor u lezen.

Of er al dan niet een reservefonds is en hoeveel daar in zit zou u moeten kunnen zien op de jaarlijkse afrekening.
Indien niet dan vragen aan de syndicus of aan de rekeningcommissaris. Want ook dat kunnen we niet zien van hieruit.

In de basisakte en reglement van orde van 2018 (welke ik dan nu ook onder val?) vind ik het volgende terug wat wel wil zeggen dat deze kosten gedeeld zijn (denk ik):
Gemeenschappelijke zaken: 'de bekleding en versiering van de gevels, en de daken met hun bekleding'

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 24 apr 2023 22:12

Inderdaad. Gemeenschappelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 apr 2023 08:28

Over hoeveel water spreek je ??
Diepte en oppervlakte

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2023 08:34

Over hoeveel water spreek je ??
Diepte en oppervlakte
Dag Inazuma,

Dit gaar over heel de oppervlakte, zo’n 25m2. Op sommige plaatsen tot 7cm diep.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 apr 2023 10:49

Dit gaar over heel de oppervlakte, zo’n 25m2. Op sommige plaatsen tot 7cm diep.
Bij gemiddeld 4cm heb je dan 1 ton water op dak (1cm diepte is 10L/m2)
Dat mag normaal structureel geen probleem zijn
Een plat dak moet normaal gesproken toch 100 kg per m2 probleemloos aankunnen

Vraag is: is het zo slecht aangelegd, of zakt het effectief door :?:
Bewoners die er al langer wonen kunnen je dat waarschijnlijk vertellen.
Feit dat de "put" blijkbaar in midden zit is geen echt goed teken.

Kan je aan de binnenkant iets zien :?:
Heb je een idee hoe / waarmee je dak opgebouwd is :?: Plannen :?:
Want betonnen profiel dat gaat niet doorhangen, bij houten balk kan dat wel.

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 apr 2023 15:43

Dag Inazuma.

Klopt, de put zit inderdaad in het midden.
Plannen zijn er niet, ik heb bitterweinig meegekregen bij de verkoop. Het dak is zeker al 20j oud. Binnenkant wel extra geïsoleerd een 3 tal jaar geleden, maar dar hebben ze zelf gedaan.

Het plaffond zie je langs binnen ook wel wat naar beneden zakken, de houten balk die er loopt en bloot zit voor de esthetiek, loopt ook naar beneden in het midden.
Is dit door het water of was dit al. Geen idee. Eens rondvragen bij de buren. Binnen een goede 2 weken is het vergadering dus ga ik toch alles eens voorleggen.

Bedankt voor de hulp al.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 27 apr 2023 16:22

Water op uw dak beschermt de roofing tegen de UV straling, Zodat de roofing jaren langer goed blijft. Teveel water is natuurlijk niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Wat is de bestemming van de ruimte juist onder dat platte dak? Kan daar geen bijkomende tapbuis (afloop) geplaatst worden op het laagste punt, dan kan alle water weglopen.

Geenzorgenmorgen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 apr 2023 17:01

Beste Mava,

Keuken en living ineen. Niet echt een mogelijkheid dus. Was ik ook aan het denken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 apr 2023 02:39

Plannen zijn er niet, ik heb bitterweinig meegekregen bij de verkoop.

Het plaffond zie je langs binnen ook wel wat naar beneden zakken, de houten balk die er loopt en bloot zit voor de esthetiek, loopt ook naar beneden in het midden.
Haal er maar een architect bij om de boel een keer te komen bekijken.

Dit zit volgens mij fout ...


Dé balk ?
Als in één balk ?

In een klassieke vloer- of platdakroostering zit er elke 40-50 cm een balk van 5 à 7 cm breedte
En vuistregel: 5cm dik (hoog) per lopende meter overspanning


Ik heb hier didactisch materiaal van zo'n 30, 45 en 100 jaar oud
Geen één vd balken hangt zichtbaar door over 4,5m ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”