Handelsactiviteit toegestaan in apparteme

DDE
Topic Starter
Berichten: 3

Handelsactiviteit toegestaan in apparteme

#1 , 29 mei 2009 11:37

Ik ben eigenaar van een appartement, wat onderdeel maakt van een woonblok. In de basisacte staat beschreven dat het appartement uitsluitend voor privébewoning gebruikt kan worden. Vanuit de gemeente beschik ik over een toelating voor een handelsactiviteit.

Is de term privé bewoning in die mate bepalend dat er bv. slechts een klein percentage van de oppervlakte nog kan gebruikt worden voor een kleine handelsactiviteit (vrij beroep) of kan dan totaal niets.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 mei 2009 12:27

U neemt best contact op met de sindicus van het gebouw.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 29 mei 2009 12:44

Ik denk dat het er ook van afhangt welke activiteit u van plan bent uit te oefenen.

Bij bepaalde vennootschappen zoals een GCV en een VOF weet ik dat het mogelijk is om (een deel van) een appartement als handelshuur in te brengen zonder dat het appartement zelf een handelspand hoeft te zijn. Dit kan zelfs in privé huurpanden. U kan dan zeggen dat uw firma een kantoorruimte (onder)huurt in uw appartement. Stel, je bent bv zelfstandig grafisch ontwerper en je werkt ofwel bij de klant, ofwel thuis. Een 'vrij beroep' lijkt me net nog iets anders.

Een goede boekhouder moet je dat ook perfect kunnen uitleggen.

Reclame

DDE
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 03 jun 2009 17:21

Ik bedoelde eigenlijk : In de basisacte staat "uitsluitend privé bewoning". Ik wilde graag een bescheiden handelsactiviteit opstarten (vrij beroep) waarbij absoluut geen overlast met de rest van de bewoners kan optreden.
Kan ik dat zondermeer ?
Ik vraag dus geen aanpassing van de acte, maar eerder een toelating van de andere eigenaars. Heb ik dan meerderheid van de stemmen nodig of zelfs 4/5de

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 03 jun 2009 17:29

Kan U wat duidelijker zijn aangaande type vrij beroep? Er is namelijk een groot verschil tussen ofwel een bureauruimte vergaderingen voor webdesign of een massagecentrum...

Normaal gezien kan de VME U een vrijstelling geven. In dat geval raad ik u ten zeerste aan de syndicus en de beheerraad te overtuigen vooraleer u het op de agenda laat plaatsen het zijn immers deze mensen die de VME zullen adviseren al of niet goed te keuren.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 03 jun 2009 19:38

Kan U wat duidelijker zijn aangaande type vrij beroep?
Inderdaad, dat is cruciaal.

Het voorbeeld waar ik in mijn vorig antwoord naar refereerde gaat over zelfstandige beroepsactiviteiten zoals bv een vertaler en zelfs een webdesigner. Voorwaarde is wel dat het geen kantoor is waarin 'klanten worden ontvangen'. Ik ken er zo meerdere die dat doen in hun huurappartement, waarvan zelfs de eigenaar er niet van op de hoogte is, hoeft ook niet in de juiste omstandigheden.

Ik heb ooit op het punt gestaan iets in die aard zelf te doen. Ik was 'bediende' in de privé sector en had een kaderfunctie in een bedrijf. Het idee was om ons in een bepaald zelfstandigenstatuut te duwen zodat we flexibeler onkosten konden inbrengen. Zo konden we ook een stukje onderhuur inbrengen (voor de talloze overuren die ik thuis deed). Dat werd ons uitvoerig uitgelegd door boekhouders en als huurder (wat ik toen was) hoefde je eigenaar daar zelfs niets van te weten, en dat was allemaal volstrekt legaal.

Daarom, wat bedoel je met 'vrij beroep'?
Ik zou zeggen: praat eerst met een goede boekhouder, dan pas met de syndicus.

DDE
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 12 jun 2009 16:00

Kan U wat duidelijker zijn aangaande type vrij beroep? Er is namelijk een groot verschil tussen ofwel een bureauruimte vergaderingen voor webdesign of een massagecentrum...

Normaal gezien kan de VME U een vrijstelling geven. In dat geval raad ik u ten zeerste aan de syndicus en de beheerraad te overtuigen vooraleer u het op de agenda laat plaatsen het zijn immers deze mensen die de VME zullen adviseren al of niet goed te keuren.
Hoeveel % van de stemmen van de VME moet dan akkoord gaan ? Als het gaat om een aanpassing in de bestemming gaat het over 4/5 van de stemmen (volgens basisacte) maar over het toestaan van een activiteit zonder aanpassing van de acte staat er niets vermeld.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 12 jun 2009 17:08

kwestie is hoe de syndicus het wil aanpakken, aanpassing of een uitzondering toestaan.

Hierover durf ik me eerlijk gezegd niet uitspreken. Het aantal benodigde stemmen kan soms complex liggen.

Pedro?Help? :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”