burengeschil onkruid siergrassen

MichielV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

burengeschil onkruid siergrassen

#1 , 31 mar 2023 16:29

Beste,

Ik heb verschillende aangetekende brieven gehad van de advocaat van mijn buurbrouw, van wiens haar carport aanliggend is aan mijn voortuin. Ze claimt meer onderhoud te hebben aan haar carport door de aangeplante siergrassen op mijn eigendom.

Haar eisen zijn dat ik:
1. De siergrassen verwijder
2. Een bedrag van 160 excl BTW overmaak naar haar om het onderhoud door een tuinman te laten doen.

Ten eerste ga ik niet akoord met haar claim daar dezelfde planten bij een buur verder staan zonder problemen en ook omdat de siergrassen niet uitzaaien in hun eigen planten boord. Omdat de grassen die onder haar carport groeien, samen met duidelijk ander onkruid, lijken op mijn siergrassen ben ik bereid deze te vervangen door een andere soort. Dit heb ik ook schriftelijk bevestigd naar haar advocaat toe. De advocaat blijft geld eisen voor het onderhoud van haar carport.
De buurvrouw klaagt over kruid op haar carport, die ze nu weigert verder te gebruiken om de planten zoveel mogelijk te laten groeien, terwijl haar eigen voortuin volledig verwoekert van het kruid.


Ik wil dit ridicuul dispuut echter oplossen zonder hier in juridische kosten te maken. Het gaat echter om een heel klein oppervlak (5m²) en dus slechts 5 minuten werk om het kruid te verwijderen.

Is de volgende stap automatisch een vrederechter? Zijn hier kosten aan verbonden?
Indien de vrederechter mij in gelijke steld en ze hier niet mee akkoord gaat, kan zij mij dan nog verder vervolgen? Moet ik mij dan juridisch laten bijstaan en hier hoge kosten voor betalen?
Hebben jullie verder advies voor mij, hoe ik dit best verder aanpak?

mvg,
Michiel

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2023 17:31

Ik zou dan inderdaad nog geen kosten maken en met open vizier naar de vrederechter trekken.

In het slechtste geval moet u de siergrassen verwijderen, maar als deze niet woekeren of overhangen zie ik niet in op welke basis.

Zelfs als die zich zouden uitzaaien: dat is de natuur hè.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 01 apr 2023 13:57

Siergrassen die woekeren ?
Zorg ervoor dat je de botanische naam te weten komt.
Elke soort heeft zijn eigen specifieke kenmerken en groeiomstandigheden.

Carport in de voortuin bij haar ?
Constructies in de voortuin worden zelden goedgekeurd. Vraag bij de gemeente of hiervoor een vergunning is afgeleverd.
Principe is dat bouwkundige constructies in de achtertuin op 1 meter moet liggen van de grens of OP de grens mits akkoord en vergunning.
In de zijtuin is dit meestal op de grens of wordt zelfs niet toegestaan.
Voortuinen steeds verboden.

Er bestaat geen wetgeving dat planten verbied om verder te groeien dan deze waar ze gezet zijn.
Er bestaat wel een goed onderhoud vanuit de geest van goede huisvader... maar dat stelt zich voor beide partijen. Haar tuin een onkruidveld dan is zij alleen verantwoordelijk hiervoor.

Als er onkruiden doorgroeien onder een carport dan is de verharding niet volgens de regels der kunst gelegd.

Haar beslissing om de carport niet langer te gebruiken en zo het onkruid weelderig te laten tieren kan niet op jouw rekening geschreven worden. Zij kan alleen maar via een deurwaarder een pv laten opstellen va vaststelling dat 1 er onkruid groeit en 2 dit onkruid van jouw planten expliciet afkomstig is.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”