VME weigert zonnepanelen

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

VME weigert zonnepanelen

#1 , 29 mar 2023 22:35

Het betreft een gebouw met 21 appartementen. Ik bezit 387 opcent van de 10 000 en vraag 12 panelen.

Op de agenda van de algemene vergadering van mede-eigenaren had ik 3 punten met korte aanvulling op de agenda laten zetten:

1. Aanvraag voor plaatsing van 12 fotovoltaïsche panelen op oostkant van dak voor privé gebruik
2. Voorstel tot plaatsen van x-aantal (ong 48) fotovoltaïsche panelen voor verbruik gemeenschap bekostigd door vme
3. Voorstel tot plaatsing x-aantal (volledig dak) fotovoltaïsche panelen voor gemeenschappelijke delen en privé gebruik
Volgens de zonnekaart is er 1039m2 bruikbare/ideale ruimte voor het plaatsen van zonnepanelen. 6 zonnepanelen nemen ongeveer 10m2 in beslag. Een snelle berekening met 20% aan foutmarge qua ruimte geeft dat er een totaal van ongeveer 500 panelen kan gelegd worden.


Helaas kon ik op betreffende vergadering niet aanwezig zijn en de 3 voorstellen zijn afgekeurd door de meerderheid.
Voor het 1ste voorstel is geen reden gegeven
Reden 2de voorstel is dat het nu slechts 16 euro per maand per appartement kost aan elektriciteit en ze dit er niet uithalen
Reden 3de voorstel is dat iedereen dan een digitale meter moet laten plaatsen...

In de basisakte van het gebouw staat vermeld dat het dak tot de gemeenschappelijk delen horen van de 21 appartementen.

Nu wens ik het eerste punt, via het vredegerecht, aan te vechten. Dit op basis dat ik een persoonlijk nadeel oplevert (artikel 3.92 Nieuw Burgerlijk Wetboek) van de beslissing en dat de andere bewoners hiervoor geen globale oplossing voor willen. In het verleden heb ik 1 uitspraak gevonden van een vrederechter die dit ongedaan heeft gemaakt (vredegerecht Waver 06.08.2011).

Wat raden jullie mij aan? Op wat moet ik letten? Zijn er mensen hier die reeds deze weg hebben bewandeld?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2023 10:54

https://syncura.be/blog/zijn-zonnepanel ... entsgebouw

https://forumadvocaten.be/nl/blog/artik ... entsgebouw

Zie ook onder deze rubriek de topic van WARMTEPOMPEN
En collega Lebragard zal u zeker zeer correct kunnen inlichten.

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2023 11:18

#1 Helaas kon ik op betreffende vergadering niet aanwezig zijn en de 3 voorstellen zijn afgekeurd door de meerderheid.

Hebt u zich laten vertegenwoordigen ? en hoe heeft deze gestemd ?

Rechter maakte onlangs die weigering ongedaan! Twee mede-eigenaars hadden aan de VME de toelating gevraagd om zonnepanelen op het gemeenschappelijke dak te plaatsen. De VME weigerde, omdat ze zelf een energieaudit wilde laten uitvoeren om dan eventueel voor alle mede-eigenaars zonnepanelen te plaatsen op het dak. De vrederechter (vred. Waver, 06.08.2021) stelde vast dat meer dan zes maanden later er nog geen energieaudit geweest was. De argumentatie voor de beslissing was daarom niet langer in verhouding met het nadeel dat daaruit voor de individuele mede-eigenaars voortvloeit. Daarom was de beslissing ‘onrechtmatig’ en vernietigde hij ze. De VME moest zich dus nadien opnieuw buigen over die zaak en ofwel een geloofwaardig alternatief voorstellen, ofwel eventueel voorwaarden vastleggen voor mede-eigenaars die dat zelf willen doen.

Reclame

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2023 12:45

#1 aanvullend op #3
Indien u al dan niet vertegenwoordigd was op die AV.....Wat raden jullie mij aan? Op wat moet ik letten? zou ik en gesterkt met de motivatie , AV beslissing van "weigering" beroep doen op art.3.92 §5 .
Indien wel vertegenwoordigd en uw lasthebber heeft bezwaar gegeven en zo genotuleerd kan u tevens beroep doen op §2 , desalniettemin en voor de zekerheid doe beroep op beiden §2 en §5

§ 5. Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere mede-eigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten.
Hij kan eveneens de toestemming vragen om op eigen kosten de werken uit te voeren die hij nuttig acht, zelfs aan de gemeenschappelijke gedeelten, wanneer de algemene vergadering zich zonder gegronde reden daartegen verzet.


Voor de goede orde, interne rust , zou ik de raad en syndicus op de hoogte brengen van uw voornemen , uw standpunt duidelijk maken en mss kan men een BAV organiseren , u toestemming geven "plaatsen zonnepanelen" zodat het intern kan geregeld worden.
- huur gemeenschappelijk deel vh dak (50+1 en 2/3 stemmen werken gemene delen)) of/en
- exclusief vruchtgebruik deel van het dak (4/5stemmen) of/en
- opstalrecht (4/5stemmen)
- en aanpassing statuten

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 30 mar 2023 21:25

@lebragard: hartelijk dank voor de duidelijke info.

Ik heb mij laten vertegenwoordigen maar dat is een heel ander verhaal: ik had voor enkele zaken op de agenda reeds de gewenste keuze doorgegeven maar volgens de syndicus mag dit niet, als je een volmacht geeft dan moet de persoon die de volmacht heeft zijn stem geven... Alsook mocht de persoon met volmacht niet stemmen op het 1ste voorstel (12 panelen privatief)..
De syndicus (die zichzelf geen syndicus meer noemt maar "bestuurder"...) op de hoogte brengen heb ik reeds gedaan en als reactie krijg ik: "op een algemene vergadering is gestemd dat alle kosten van die de VME maakt voor een rechtszaak (o.a. advocaat) voor de rekening van de verliezer zijn". Dit is minimum 10 jaar geleden op een agenda gekomen toen ik hier nog niet woonde.
Op mijn vraag of dat wel wettelijk is krijg ik als reactie: "het is zo gestemd geweest".....
Tot zover mijn kleine frustratie :-)

Ik ga een procedure starten bij het vredegerecht, een verzoening lijkt mij in dit geval tijdverspilling voor iedereen.
Zijn er specifieke zaken die ik in mijn verzoekschrift moet zetten (bv: referentie naar de zaak Waver, persoonlijk nadeel, etc..)? Of wordt dit allemaal besproken tijdens de zitting?

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2023 17:38

#Tj2940

Ik heb mij laten vertegenwoordigen maar dat is een heel ander verhaal: ik had voor enkele zaken op de agenda reeds de gewenste keuze doorgegeven maar volgens de syndicus mag dit niet, als je een volmacht geeft dan moet de persoon die de volmacht heeft zijn stem geven...

Juist , volmacht kan algemeen of specifiek zijn , lasthebber mag deelnemen aan de beraadslaging en stemmen.

Alsook mocht de persoon met volmacht niet stemmen op het 1ste voorstel (12 panelen privatief)..


Fout = onregelmatig en onrechtvaardig , lasthebber met uw volmacht kan men zijn stem niet ontnemen , AV beslissing is onregelmatig en de AV schendt uw rechten. (u kan deze beslissing aanvechten = art.3.92 let op vervaltermijn 4 maanden)

De zaken liggen anders zo er gestemd moet worden cfr. art.3.82§9.
§ 9. Een lasthebber van de vereniging van mede-eigenaars of iemand die door haar in dienst is genomen
of voor die vereniging diensten levert in het raam van enige andere overeenkomst, mag niet persoonlijk
of bij volmacht deelnemen aan de beraadslagingen en de stemmingen over de opdracht die hem werd
toevertrouwd


dan

"op een algemene vergadering is gestemd dat alle kosten van die de VME maakt voor een rechtszaak (o.a. advocaat) voor de rekening van de verliezer zijn". Dit is minimum 10 jaar geleden op een agenda gekomen toen ik hier nog niet woonde.

Vraag schriftelijk met ref. naar/van uw gesprek , die AV beslissing van jaren geleden .....na ontvangst doet u duidelijk en aangetekend schriftelijk , mail , uw protest en dien DAN reeds een agendapunt in mbt. evaluatie alle kosten advocaat , rechtszaak, rekening voor de verliezer. Indien dan de AV nogmaals anders zou beslissen dan de wet voorschrijft is het een onregelmatige beslissing , waar een neen stemmer in beroep kan gaan. (zie hoger)

Ik ga een procedure starten bij het vredegerecht, een verzoening lijkt mij in dit geval tijdverspilling voor iedereen.

Advies om raad te vragen/bijstand van een advocaat mede-eigendom.
Procedure kan soms "grillig" verlopen door toedoen van de tegenpartij met "valkuilen" mbt. de procedure.
Hou ook rekening met de statuten van het gebouw mbt. zonnepanelen op het dak = uitzicht gebouw....ect...


Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 05 apr 2023 12:44

Recent dezelfde discussie meegemaakt: de bruikbare dakoppervlakte werd verdeeld onder alle eigenaars ifv quotiteit zodat die niet instapten in de initiële groepsaankoop later alsnog panelen konden leggen op “hun” dakvak. Is goedgekeurd geweest op een BAV met medewerking van de syndicus.

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#9 , 26 apr 2023 12:54

Aangezien mijn rechtsbijstand geen advocaat wil vergoeden en de tijd enorm dringt ben ik nu bezig met het ontwerp van dagvaarding om zo snel mogelijk aan een gerechtsdeurwaarder te bezorgen.
Is dit voldoende?

ONTWERP VAN DAGVAARDING

TEN VERZOEKE VAN:
--mijn gegevens--

TEGEN:
Vereniging van Mede-eigenaars van het gebouw xxx
-- adres --
met als bestuurder:
-- naam en adres bestuurder/syndicus --

BEVOEGDE RECHTBANK:
Vredegerecht te Kapellen

MOTIEVEN:
Voor de vergadering van de vereniging van de mede-eigenaars op 17/01/2023 had ik als agendapunt gevraagd tot het plaatsen van zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak (zie Verslag algemene vergadering pagina 8). Hierbij is mijn vraag afgekeurd zonder een reden. Uit bijkomende agendapunten blijkt dat de VME ook geen interesse heeft tot het plaatsen van zonnepanelen.
Hierdoor ondervind ik een persoonlijk nadeel.

REDENEN WAAROM:
1. Tot vernietiging van de beslissing van de algemene vergadering voor het privatief gebruik van het dak op basis van artikel 3.92 paragraaf 3 van het nieuw burgerlijk wetboek
2. Toestemming tot het plaatsen van zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak in verhouding met mijn aandeel tot de 10000 op basis van artikel 3.92 paragraaf 5 van het nieuw burgerlijk wetboek

STUKKEN:
1. Verslag algemene vergadering 17/01/2023
2. Zonnekaart

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#10 , 12 mei 2023 19:25

Dagvaarding is betekend, zaak komt voor op 30/05.

Aangezien mijn rechtsbijstand mij geen toestemming geeft voor een advocaat omdat er "geen oplossing in mijn voordeel" is te behalen, is alle advies welkom :-)

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mei 2023 10:28

ter info voor TS

viewtopic.php?t=140150

Lees aandachtig de zeer nuttige en correcte bijdrage van forumlid LEBRAGARD.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”