syndicusvergoeding

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

syndicusvergoeding

#1 , 26 mei 2009 11:36

Ik zit met een vraag.
Mag een syndicus zijn vergoeding zomaar aanpassen aan de indexerig zonder voorgaande verwittiging.
Is er ergens terug te vinden hoeveel deze indexering mag bedragen?
Bedankt voor uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 27 mei 2009 20:02

u kan eens googelen op het burgerlijk wetboek: artikelen 577-3 tot 577-14.
misschien staat daar iets.

ik dacht dat er ook een nationale 'vereniging' of 'instantie' was mbt de activiteiten van de syndicus, maar ik weet de naam niet (syndicus-start.be of zoiets denk ik, niet zeker)

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 mei 2009 20:42

Mag een syndicus zijn vergoeding zomaar aanpassen aan de indexerig zonder voorgaande verwittiging.
Ja, op voorwaarde dat er een indexeringsclausule werd opgenomen in het contract tussen de syndicus en de vereniging van mede-eigenaars (VME).
Is er ergens terug te vinden hoeveel deze indexering mag bedragen?
Bedankt voor uw antwoorden.
Staat in principe ook in de overeenkomst tussen syndicus en VME. Zal meestal de traditionele index der consumptieprijzen zijn.

Reclame

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 28 mei 2009 11:15

Bedankt voor uw antwoord, maar wij hebben geen geschreven kontrakt met de syndicus.
De algemene vergadering wordt pas op 13 juni gehouden en toch heeft hij zijn vergoeding al aangepast in april.
We zijn ook al 2 maanden te laat, vorig jaar was de algemene vergadering op 19 april.
Kunnen wij daar iets tegen doen?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 28 mei 2009 11:28

Om te beginnen moet er wettelijk een geschreven contract met syndicus. Het maandaat van de syndicus mag maximaal 5 jaar zijn vooraleer de VME er opnieuw over dient te stemmen.

Kijk ook eens na of de syndicus in kwestie wel regulier zijn functie mag uitoefenen en erkend is bij het BIV. Je kan hem opzoeken op hun website http://www.biv.be

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 28 mei 2009 11:29

Vraagje, willen jullie de huidige syndicus behouden?

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 28 mei 2009 11:40

Het is pas de twee AV die we gaan houden.
De syndicus (aangesteld door de bouwheer) was aangesteld voor 1 jaar, en nu zal er een verlening dienen te gebeuren. Ik heb al gehoord van andere eigenaars die dezelfde syndicus hebben, dat deze nooit een kontrakt opmaakt.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 28 mei 2009 11:57

Hem aangetekend in gebreke stellen.

Klein beetje advies: Nooit de syndicus die een bouwheer aanstelt behouden. 99.9% is zijn voornaamste taak het behoeden van de bouwheer van zijn 10 jaar durende burgerlijke aansprakelijkheid en het vergemakkelijken van de opleveringen...

Ga eens luisteren onder de andere mede-eigenaars. Kan je 20% van de 10.000sten vinden die het met je eens zijn? Dan kan je de syndicus verzoeken een byzondere algemene vergadering bijeen te roepen met daarop als enig punt: verkiezing reglementaire syndicus.

Verzoek de huidige syndicus eveneens om de adreslijst van de mede-eigenaars zdat jullie in staat zijn jullie punt aan elke aanbelangende duidelijk te maken. Maak in dat schrijven duidelijk dat u op de hoogte bent dat u recht heeft op deze gegevens voor het bovenvermelde doel volgens de privacy commissie en het BIV zelf. dat jullie bereid om via het vredegerecht met dwangsom deze lijst te bekomen mocht hij weigeren.

Kan je me de naam en adres van de syndicus eens in een pb'tje sturen?

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#9 , 28 mei 2009 13:15

Opmaak contract afhankelijk stellen van herverkiezing syndicus. Daarin duidelijk afspreken hoe de vergoeding + index geregeld wordt.

Zorg dat er op de dagorde in alle geval staat "herverkiezen syndicus".

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#10 , 28 mei 2009 13:54

Bedankt voor de tip.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”