syndicus

willylae
Topic Starter
Berichten: 1

syndicus

#1 , 28 feb 2023 18:31

blok van 6 appartementen
kreeg in december een extra voorschotfaktuur van 2450 euro voor gas
die heb ik betaald
in januari vroegen ze nog eens 1700 euro voor gas als voorschot
nog niet betaald
kan een syndicus zomaar duizenden euro's opvragen ???

1 appartement heeft een verbruik van 4x wat ik verbruik; Hier wordt geen rekening mee gehouden
dus moet ik de gasrekening van de buren financieren

kan dit zomaar

ook een extra vergadering gevraagd al 2x over deze bedragen doch zonder gevolg
ondertussen is de gasprijs gezakt daar houden ze blijkbaar geen rekening mee

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 feb 2023 23:01

Als de centen op zijn mag de syndicus bijkomende opvragingen doen.
Hij kan de rekeningen van de VME niet betalen met peeschijven.
De daling van de gasprijs kan enkel effect hebben op toekomstige afrekeningen.
Voorschotten worden altijd opgevraagd op basis van de quotiteiten van de appartementen. Dat is de regel.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 28 feb 2023 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 28 feb 2023 23:02

normaal moet ieder appartement een aparte meter hebben die vrij toegankelijk is.

is dit wel het geval?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 feb 2023 23:15

normaal moet ieder appartement een aparte meter hebben die vrij toegankelijk is.

is dit wel het geval?
Staat los van de vraag want het gaat hier duidelijk over een gemeenschappelijke meter en een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie.
De verdeling van de kosten van het effectief individueel verbruik geschiedt dan met caloriemeters die éénmaal per jaar worden uitgelezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2023 08:52

Als de centen op zijn mag de syndicus bijkomende opvragingen doen.
Hij kan de rekeningen van de VME niet betalen met peeschijven.
De daling van de gasprijs kan enkel effect hebben op toekomstige afrekeningen.
Voorschotten worden altijd opgevraagd op basis van de quotiteiten van de appartementen. Dat is de regel.
Thomas, ik volg u.

Maar wel een opmerking, volgens TS gaat het hier om 2 voorschotfacturen voor gas. Als ik het totaal maak van de 2 voorschotten voor de 6 appartementen = € 2450.00 x 6 = € 14700.00 + € 1700.00 x 6 = € 10200.00 totaal € 24900.00 voor 2 maanden = € 4150.00 per kop ( moet wel per quotiteit ).
En dat zonder elektriciteit, vind ik heel veel. Denkelijk nam de syndicus het opgedragen voorschot van de energieleverancier zonder dralen aan, zonder het werkelijke verbruik te controleren en op de realiteit.

Aan TS vraag een kopie van de facturen energieleverancier aan de syndicus. Dan kan TS ook zien of die facturen per maand of kwartaal zijn. Dat maakt een groot verschil in de interpretatie van de topic.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”