Ereloon syndicus voor organisatie tweede algemene vergadering

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

Ereloon syndicus voor organisatie tweede algemene vergadering

#1 , 28 feb 2023 15:00

Verleden jaar was er niet genoeg volk op de eerste algemene vergadering. De syndicus noteert dit, en een tweede algemene vergadering wordt georganiseerd.

De syndicus vraagt daarvoor meer dan 400 euro. Het gaat niet om de zaal, maar echt 'bijkomende erelonen syndicus'.

Is dat een normaal bedrag? Ik zou graag eens van andere mensen horen wat zij daarvoor moeten betalen.

Heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 feb 2023 15:03

Wat staat in het contract dat jullie hebben afgesloten met de syndicus? Hij mag enkel aanrekenen wat in dat contract staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2023 19:02

@ Thomas : correct

Het syndicuscontract nalezen. Kosten tweede vergadering steeds ten laste van de ganse VME per quotiteit.
€ 400.00 : indien in het contract vermeld staat dat een tweede AV te betalen is; hangt de prijs af van het aantal KM verplaatsing heen en weer naar zaal van de syndicus + aantal uren aanwezig en verplaatsing, ook rekening houden met onder kantooruren of nadien.

Zo komt men snel tot die € 400.00

Reclame

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 01 mar 2023 00:55

Ik heb het nagelezen, en daar staat het volgende: "Deze opdrachten omvatten werkzaamheden die krachtens de wet en de statuten tot het domein van de syndicus behoren, maar waarvoor hij gerechtigd is om aan de begunstigde een aanvullend ereloon te vragen,... Deze aanvullende prestaties betreffen: 1. bijzondere algemene vergaderingen / hernieuwde algemene vergaderingen (...)

Een bedrag staat er wel niet bij.

lukasi
Berichten: 1145

#5 , 01 mar 2023 08:30

Als ik niet verschijn bij tandarts of dokter moet ik ook de ' verloren ' visite betalen.
Hier net zo.
Syndicus kon zijn werk niet doen volgens de regels omdat iedereen zijn kat stuurde.
Nieuwe vergadering, nieuwe oproepen, nieuwe rompslomp.
Kat zal er nu niet meer zijn met die extra rekening.
Als eigenaar heb je rechten maar ook plichten en dat is aanwezigheid in persoon of per volmacht op een algemene vergadering.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2023 09:00

Ik heb het nagelezen, en daar staat het volgende: "Deze opdrachten omvatten werkzaamheden die krachtens de wet en de statuten tot het domein van de syndicus behoren, maar waarvoor hij gerechtigd is om aan de begunstigde een aanvullend ereloon te vragen,... Deze aanvullende prestaties betreffen: 1. bijzondere algemene vergaderingen / hernieuwde algemene vergaderingen (...)

Een bedrag staat er wel niet bij.
Zie #3
Bedrag is afhankelijk van verplaatsingskosten ( km ) tijdsopnamen verplaatsingen en duur BAV en administratieve kosten voor uitnodigingen tweede AV en verwerking. Een vast bedrag zal zelden vermeld staan, gezien de duur van de BAV niet op voorhand is vastgeled, en of onder kantooruren of er buiten, en of ten kantore of elders.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2023 09:07

Als ik niet verschijn bij tandarts of dokter moet ik ook de ' verloren ' visite betalen.
Hier net zo.
Syndicus kon zijn werk niet doen volgens de regels omdat iedereen zijn kat stuurde.
Nieuwe vergadering, nieuwe oproepen, nieuwe rompslomp.
Kat zal er nu niet meer zijn met die extra rekening.


Als eigenaar heb je rechten maar ook plichten en dat is aanwezigheid in persoon of per volmacht op een algemene vergadering.
Als eigenaar kan men niet verplicht worden om aan de AV deel te nemen. Indien er op de eerste AV te weinig aandelen aanwezig zijn, wordt het een tweede AV. Deze tweede AV gaat door ongeacht het aantal aanwezige quotiteiten en is beslissend.
Spijtig dikwijls voor de extra kosten.

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 01 mar 2023 10:14

"Als ik niet verschijn bij tandarts of dokter moet ik ook de ' verloren ' visite betalen.
Hier net zo."

Neenee, want ik ben er altijd. De mensen die wel opdagen zijn de pineut, niet de syndicus (overigens, noch een restaurant, noch de dokter vraagt aan mij geld, wanneer mijn buurman niet opdaagt).

Ok, bedankt voor de reactie. Persoonlijk vind ik dat een pittige rekening (met de huur van de zaal bij, komt dat op 700 euro).

Dit speelt zich elk jaar opnieuw af, ook omdat de syndicus niet goed in de groep ligt, en steeds minder mensen de moeite doen om naar de algemene vergadering te gaan. Want wat wordt besloten, wordt niet uitgevoerd (dat is tegen de wet, maar tegen die mannen een procedure beginnen, in een blok met veel huurders, it aint gonna happen).

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mar 2023 12:04

Wat wordt besloten op de AV moet uitgevoerd worden. Zeker na de 4 maanden na AV waarin de tegenstemmers kunnen reageren.
Waar zit jullie RVME : deze moet toezien dat de syndicus de beslissingen van de AV uitvoert.
Het is hier de syndicus en de RVME die in de fout gaan.
Deze beide aangetekend in gebreke stellen indien zij hun mandaat niet wettelijk uitvoeren.

De VME krijgt de beheerders die ze gekozen heeft ( is geen verwijt want dit is schering en inslag ).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”