Elektrische laadpunten appartementsgebouw - Wie betaalt?

lebragard
Berichten: 226
Juridisch actief: Nee

Re: Elektrische laadpunten appartementsgebouw - Wie betaalt?

#16 , 01 mar 2023 11:32

Ondergrondse garages ?
Wordt deze aanzien , als een “open bouwlaag” of “gesloten bouwlaag” ? een wereld van verschil mbt. voorschriften “veiligheid” van het gebouw met of zonder een EV.
Een VME met ondergrondse garages ongeacht of het een open of gesloten bouwlaag is vraag ALTIJD een advies/veiligheidsrapport aan bij de brandweer van zijn provincie zodat men op de hoogte is mbt. de “laadpalen in ondergrondse garages” en aan welke richtlijnen deze moet voldoen, na het onderzoek stelt men vast dan er aanpassingen moet gebeuren mbt. de veiligheid van het gebouw…..en dan nog is dit geen garantie “tout court” en kan men achteraf nog afglijden…zoals aangehaald in # 8 en # 11

Laadpalen ?
Begrip laadpaal en laadpunt wat dekt deze lading ,…wijze van opladen…mode 1 = via elektrisch stopcontact , mode 2 , 3 , 4 = snelle opladingen . (mode 4 is trouwens niet toegelaten in ondergrondse garages cfr. voorschriften “fireforum”.

De publicatie van de Regels van Goed Vakmanschap Brandveiligheid – Elektrische voertuigen in parkings, die u kunt downloaden op de website van Fireforum vzw (Filter op type tekst: regel van goed vakmanschap)

• Het hoofdstuk 7 van het document beschrijft in detail de chronologische volgorde van de verschillende stappen bij de realisatie van de brandveiligheid in verband met elektrische voertuigen in parking.
• In hoofdstuk 8 worden de voorwaarden beschreven waaraan het ontwerp, de bouw en inrichting van de parkings moeten voldoen om zowel het ontstaan, de ontwikkeling en voortplanting van brand te voorkomen, de veiligheid van aanwezigen te kunnen waarborgen en het ingrijpen van brandweerdiensten te kunnen vergemakkelijken.
• Hoofdstuk 9 ten slotte beschrijft de interventie, het verwijderen en nabehandeling van het voertuig in geval van brand.

Laadpunt mode 1 via elektrisch stopcontact : Art. 3.82. Veranderingswerken

Bij de memorie van toelichting van de Kamer leest men :
Onder “bijbehorende faciliteiten” kan gedacht worden aan een laadpunt voor elektrische voertuigen (zoals vastgelegd en gedefinieerd in Europese Richtlijn 2014/94/EU). In de mate dat zo’n laadpunt dus in de gemeenschappelijke delen zou worden aangebracht, zou de in deze bepaling beschreven procedure moeten worden gevolgd. Wordt zo’n laadpunt in een private kavel (bv. private parkeerplaats) aangebracht, dan mag dat gebeuren op basis van het exclusieve eigendomsrecht van de betrokkene, en is hiervoor geen tussenkomst van de vereniging van mede-eigenaars vereist, in overeenstemming met de aansprakelijkheidsregels en de regels van bovenmatige burenhinder.

En dan de statuten van het gebouw:
In praktisch alle statuten van het gebouw , reglement van mede-eigendom zijn er bepalingen die bepalen “dat men de veiligheid van het gebouw niet in gevaar mag brengen” en “de mede-eigenaars mogen géén overlast veroorzaken” ect….
Mede-eigenaars die géén laadpalen willen in de ondergrondse garages hebben een punt , ook al beslist de meerderheid voor het plaatsen van…..de tegenstemmers kunnen protesteren conform art.3.92 en andere.

Een VME kan beter investeren in laadpalen maar dan niet geplaatst in de ondergrondse parkeergarages.

Nuttige info is het "Stappenplan" voor het plaatsen van laadpalen in een VvE ,Nederland….
https://www.vvebelang.nl/wp-content/upl ... de-VvE.pdf

https://www.cib.be/actua/526921cb-250f- ... nstalleren
“Tot slot aan de wetgever en de bevoegde regeringen één duidelijk signaal: om de kwestie van de laadpalen vlot te trekken, is er dringend nood aan een goed overkoepelend kader, minstens voor alles wat de brandveiligheid betreft. Een uniforme set aan regels over alle brandweerzones is een basisvoorwaarde. Daar moet zo snel mogelijk werk van worden gemaakt. Dit ook in de wetenschap dat bij nieuwbouw en grondige renovaties binnenkort ingevolge Europese regelgeving de aanwezigheid van infrastructuur voor laadpalen sowieso verplicht voorzien moet worden.”

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#17 , 01 mar 2023 11:41

Normaal zijn de ondergrondse parkeerplaatsen/garages vast toegewezen. In een appartementsgebouw dat ik beheer leggen individuele eigenaars hun inividuele laadpalen aan aangesloten aan hun individuele tellers. Ondergronds met toelating brandweer. VME geeft akkoord om.te kableren tussen teller/zekeringkast in t appartement en parkeerplaats.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 mar 2023 11:57

Ondergrondse garages ?
Wordt deze aanzien , als een “open bouwlaag” of “gesloten bouwlaag” ? een wereld van verschil mbt. voorschriften “veiligheid” van het gebouw met of zonder een EV.
Een VME met ondergrondse garages ongeacht of het een open of gesloten bouwlaag is vraag ALTIJD een advies/veiligheidsrapport aan bij de brandweer van zijn provincie zodat men op de hoogte is mbt. de “laadpalen in ondergrondse garages” en aan welke richtlijnen deze moet voldoen, na het onderzoek stelt men vast dan er aanpassingen moet gebeuren mbt. de veiligheid van het gebouw…..en dan nog is dit geen garantie “tout court” en kan men achteraf nog afglijden…zoals aangehaald in # 8 en # 11

Laadpalen ?
Begrip laadpaal en laadpunt wat dekt deze lading ,…wijze van opladen…mode 1 = via elektrisch stopcontact , mode 2 , 3 , 4 = snelle opladingen . (mode 4 is trouwens niet toegelaten in ondergrondse garages cfr. voorschriften “fireforum”.

De publicatie van de Regels van Goed Vakmanschap Brandveiligheid – Elektrische voertuigen in parkings, die u kunt downloaden op de website van Fireforum vzw (Filter op type tekst: regel van goed vakmanschap)

• Het hoofdstuk 7 van het document beschrijft in detail de chronologische volgorde van de verschillende stappen bij de realisatie van de brandveiligheid in verband met elektrische voertuigen in parking.
• In hoofdstuk 8 worden de voorwaarden beschreven waaraan het ontwerp, de bouw en inrichting van de parkings moeten voldoen om zowel het ontstaan, de ontwikkeling en voortplanting van brand te voorkomen, de veiligheid van aanwezigen te kunnen waarborgen en het ingrijpen van brandweerdiensten te kunnen vergemakkelijken.
• Hoofdstuk 9 ten slotte beschrijft de interventie, het verwijderen en nabehandeling van het voertuig in geval van brand.

Laadpunt mode 1 via elektrisch stopcontact : Art. 3.82. Veranderingswerken

Bij de memorie van toelichting van de Kamer leest men :
Onder “bijbehorende faciliteiten” kan gedacht worden aan een laadpunt voor elektrische voertuigen (zoals vastgelegd en gedefinieerd in Europese Richtlijn 2014/94/EU). In de mate dat zo’n laadpunt dus in de gemeenschappelijke delen zou worden aangebracht, zou de in deze bepaling beschreven procedure moeten worden gevolgd. Wordt zo’n laadpunt in een private kavel (bv. private parkeerplaats) aangebracht, dan mag dat gebeuren op basis van het exclusieve eigendomsrecht van de betrokkene, en is hiervoor geen tussenkomst van de vereniging van mede-eigenaars vereist, in overeenstemming met de aansprakelijkheidsregels en de regels van bovenmatige burenhinder.

En dan de statuten van het gebouw:
In praktisch alle statuten van het gebouw , reglement van mede-eigendom zijn er bepalingen die bepalen “dat men de veiligheid van het gebouw niet in gevaar mag brengen” en “de mede-eigenaars mogen géén overlast veroorzaken” ect….
Mede-eigenaars die géén laadpalen willen in de ondergrondse garages hebben een punt , ook al beslist de meerderheid voor het plaatsen van…..de tegenstemmers kunnen protesteren conform art.3.92 en andere.

Een VME kan beter investeren in laadpalen maar dan niet geplaatst in de ondergrondse parkeergarages.

Nuttige info is het "Stappenplan" voor het plaatsen van laadpalen in een VvE ,Nederland….
https://www.vvebelang.nl/wp-content/upl ... de-VvE.pdf

https://www.cib.be/actua/526921cb-250f- ... nstalleren
“Tot slot aan de wetgever en de bevoegde regeringen één duidelijk signaal: om de kwestie van de laadpalen vlot te trekken, is er dringend nood aan een goed overkoepelend kader, minstens voor alles wat de brandveiligheid betreft. Een uniforme set aan regels over alle brandweerzones is een basisvoorwaarde. Daar moet zo snel mogelijk werk van worden gemaakt. Dit ook in de wetenschap dat bij nieuwbouw en grondige renovaties binnenkort ingevolge Europese regelgeving de aanwezigheid van infrastructuur voor laadpalen sowieso verplicht voorzien moet worden.”
@ Lebragard : zeer goede reactie en verdienstelijk.
Elektrische wagens en laadpalen ( eender op welke wijze ) zullen nog voor veel miserie zorgen en ergenissen alom. Hopelijk blijven alle VME's gespaard van een brand in de ondergrondse garages/kelders.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”