Inkijk buren hoger gelegen terrein - recht op privacy in tuin en huis

Privacy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inkijk buren hoger gelegen terrein - recht op privacy in tuin en huis

#1 , 27 feb 2023 12:13

Wij wonen al 5 jaar in een alleenstaande nieuwbouwwoning, omgeven door langs de ene zijde zeer hoge bomen, langs de andere zijden velden en natuurgebied. Twee jaar geleden snoeiden de nieuwe kopers van het terrein naast het mijne, alle bomen tot de grond, en bouwden hun huis met hun living met zicht op mijn tuin, terras en zwembad, waardoor ze meteen ook een volledige inkijk kregen in mijn living, keuken en eetplaats. Hun terrein ligt 2 meter hoger, wat maakt dat mijn privacy volledig verdwenen is, gezien de zijden van mijn huis in L-vorm bestaan uit grote glazen ramen van vloer tot plafond. De wetgeving op zichten is niet van toepassing want tussen hun en mijn terrein ligt ongeveer 4 à 6 meter. Zij willen het mooie uitzicht -verkregen door het snoeien van de bomen- behouden, en willen de zon op hun terras krijgen.
Wat zijn onze rechten en plichten ? Bestaat er iets zoals het recht op privacy ? Of ben ik verplicht om langs mijn zijde een hoge haag te planten zodat ik terug privacy krijg ? Wat niet echt korrekt zou zijn nadat de groenbarrière die op de scheidingslijn lag, vernietigd werd. En ook moeilijk gezien mijn terrein 2 meter lager ligt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 27 feb 2023 12:40

Dit is een kwestie ter plaatse
. Om daar op te antwoorden zal je toch ter plaatse een heel resem van zaken moeten nagaan.

Is dit hoogteverschil gecreëerd door u of door de bovenbuur? Want dan moet hiervoor een omgevingsvergunning voor reliefwijziging van bestaan.
IS dit een natuurlijk hoogteverschil zonder enige menselijke ingreep dan kun je niet beroepen op reliefwijziging.

Een hoogteverschil van 2 meter over een 4-6 zou ofwel een keermuur vragen ofwel een sterke schuine helling ofwel is dit een rotsachtige bodem.
Als dit wordt verkregen door een keermuur of door een sterke helling dan is dit voor de keermuur zeker 100% kunstmatig, voor een schuine helling afhankelijk van de regio , kunstmatig of natuurlijk

Wat wel kan is dat door het kappen van de bomen dat het hemelwater nu vrij spel heeft om af te vloeien naar jouw perceel. Het natuurlijk opvangen van hoger gelegen hemelwater is te aanvaarden maar ingrepen die het debiet van hoger gelegen hemelwater drastisch verhogen mag dan weer niet . Eigenaar zal dan moeten werken met het opvangen van dit hemelwater voor het afvloeit op uw perceel.

Het snoeien van bomen tot tegen de grond is gelijk gesteld met kappen van bomen. Hiervoor moet een kapvergunning aanwezig zijn als deze bomen een stamomtrek hebben van meer dan 1 meter op 1.meter hoogte van het maaiveld gemeten.
Sommige soorten struiken , dus na te gaan of het wel degelijk gaat over bomen of struiken , kunnen inderdaad tot tegen de grond gesnoeid worden. Deze lopen terug uit .

Privacy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2023 13:37

Neen het is een natuurlijk hoogteverschil die bestaat uit een bijna vertikale berm met hazelaars, liggend op onze scheiding. Een keermuur of versteviging is niet nodig want de stammen zitten nog in de grond en de berm is stevig. De bomen waren hazelaar van +/-20 dia die helemaal afgezaagd zijn tot 10 cm van de grond en waaruit nu twijgen springen.
Mijn probleem is niet dat van de berm wel dat van de inkijk die gekreeerd werd door het radikaal snoeien en het niet zetten van een haag, en voor mij dus totaal verlies op privacy in huis, terras en zwembad. Heb ik een recht op privacy ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 27 feb 2023 13:51

Bij mijn weten groeien hazelaars redelijk snel terug.
Niets belet u om op twee meter van de scheiding hogere leibomen te plaatsen.

In mijn vorige woning hadden de app. gebouwen in de zijstraat volledig zicht op alle tuinen en achtergevels van huizen in ons straatje.
Als zij geen gordijnen hadden hangen zagen wij ook los bij hen binnen.

Privacy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2023 20:17

Ja klopt, hazelaars groeien snel terug maar verliezen in de winter hun bladeren... Dus 4 maand inkijk in onze woning die verlicht is omdat het vroeg donker is... Ik ben dus genoodzaakt om een nieuwe haag of bomenrij te planten op mijn stuk nadat ze de bestaande volledig vernietigd hebben... Niet zo leuk natuurlijk en niet echt sympathiek als je dat zonder overleg doet... Bedankt voor jullie reakties !

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”