Gemeenschappelijke gang achteruitgang

EmpireOfDirt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke gang achteruitgang

#1 , 26 feb 2023 12:48

Hallo,

Mijn ouders wonen in een straat met rijhuizen, ze wonen daar al zolang dat ik leef, dus bijna 50 jaar.
Het huis van hun buur heeft een overdekte gang waardoor al die rijhuizen een achteruitgang hebben naar de straat.
Het huis van mijn ouders is het laatste huis, dan heb je de buur met de gang naar de straat, en dan zijn er nog een tiental huizen aan de andere kant van de buur.
Dus, mijn ouders zijn de enige in de straat die via de eigendom van de buur naar de gang kunnen. Alle andere buren moeten niet over de eigendom van de buur.
Dit heeft nooit problemen gegeven.
Een paar jaar geleden werd het huis van de buur verkocht en kwam er een nieuwe eigenaar.
Deze eigenaar is de passage over zijn eigendom beu en dreigt nu de doorgang te blokkeren voor mijn ouders. Mijn ouders staan hierin alleen aangezien alle andere buren dus nog wel de gang kunnen gebruiken.
Bovendien dreigt de buur ook om de vertrektijden riolering af te sluiten.
Riolering van mijn ouders gaat langs de achterkant via de buur en zo naar de straat. De buur wil dat mijn ouders heel hun huis openbreken om hun eigen riolering te voorzien naar de straat.
Het gaat hier over rijhuizen van bijna 100 jaar oud, waar vroeger 1 centrale gemeenschappelijke waterput stond.
Er is al geprobeerd om te praten, we hebben al laten zien dat we hem begrijpen, als ik mijn ouders bezoek dan bel ik aan de voordeur tegenwoordig, terwijl ik meer dan 40 jaar gewoon langs achter ging. Mijn kinderen doen hetzelfde, al moet er soms eens iemand door met de fiets en dan gaan we natuurlijk langs achter.
Mag hij dit allemaal zomaar doen?
Alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 26 feb 2023 13:54

Staat er n de oorspronkelijke koopaktes van de woningen een erfdienstbaarheid (van doorgang) op die gang?

EmpireOfDirt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2023 15:22

Geen idee eigenlijk, heb dat document al eens proberen ontcijferen maar veel snap ik er niet van. Die akte is meer dan 50 jaar oud en zitten handgeschreven dingen tussen.

Reclame

EmpireOfDirt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2023 16:08

Ik was nog iets vergeten te vermelden, ik was het vergeten maar mijn pa vertelde me dit net Een jaar of 30 geleden heeft een vorige buurman de gang eens afgesloten met een deur met een slot op en dan stockeerde hij ladders en schilder materiaal in die gang. Hierdoor waren toen alle buren benadeeld en toen hebben alle buren een zaak opgestart bij het vrede gerecht (veronderstel ik). Toen moest die buur de deur verwijderen, per dag dat deur er nog instond moest hij een boete betalen. We vinden hier geen documenten van terug, alle buren van toen zijn dood of verhuisd.
Toen waren het echt alle buren tegen die ene persoon. In dit geval staat mijn vader alleen.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 26 feb 2023 16:14

Bekijk toch maar eens de akte onder de paragraaf "erfdienstbaarheden - bezwarigheden". Daar zou dat onder vermeld moeten staan. Ook het vonnis van de vrederechter toen, moet je kunnen achterhalen via de griffie van het vredegerecht. Met die 2 documenten kan u de buur voor het vredegerecht dagen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 feb 2023 16:54

Als je de teksten van de akte niet verstaat, kan je altijd bij een notaris terecht. Die kan dat volledig voor u uitzoeken. Veel jongere mensen kennen het principe van de erfdienstbaarheden niet meer, gezien ze nu nog weinig worden toegepast, vooral dan qua doorgang en rioleringen.
Als hij niet toegeeft zal het vrederechter worden.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 27 feb 2023 00:19

Hier eens lezen :
https://www.waterbewustbouwen.be/artike ... eel-loopt/

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf


Ook zo'n zaak gehad bij mij zoon enkele jaren geleden. Ganse achterbouw is verwijderd en uitgegraven. Ikzelf heb ook in die put gestaan en nergens een buis gezien van bij de buren naar terrein zoon.
Nu is daar een septische put gestoken en regenwater gescheiden via regenwaterput naar nu nog de riolering.
Buur maakte ook van zijn tak want zijn beerput zou nu niet meer werken. EN daar kwam mee af ineens met een brief advocaat met een bedrag dat zoon zou moeten betalen voor de nieuwe aansluiting die hij nu had gemaakt was over de €3000.
Zoon heeft ongeveer die test die ik heb aangegeven wat verwerkt in een schrijven en alles doorgegeven aan de verzekering. Nooit nog iets gehoord en zeker geen dagvaarding gekregen.
Dat was dus al een tijdje geleden. Vorige week was men daar een aan het werken op de openbare weg. Men was duidelijk nu dubbele buizen in het gangetje naast woning buur aan het aanleggen en aansluiting klaarmaken voor regenwater op de nieuw te leggen buis. Gans dat stuk van de straat wordt heraangelegd en as van rijbaan verschoven.
Blijkbaar had zoon dus moeten betalen voor iets wat volgens advocaat al was aangelegd en pas meer dan drie jaar later is gebeurd.

PS buur wilde trouwens niet tussenkomen in het 'regelmatig ledigen van de dan aansluiting op septische put van zoon want dat was niet voor hem.

Wat gang betreft idd. alle oude akte zelf opzoeken of laten opzoeken. In Antwerpen kan dat vb in het Felixpakhuis eo mogelijk zelfs bij het Rijksarchief.
Bij een vriend in Antwerpen had die ook een gang ingebouwd in zijn huis. Deze gang gaf en geeft toegang tot langs zijn kant drie huisjes achteraan langs zijn kant. Langs de andere kant een grote achterbouw ook met deur bij buur (notaris). Volgens notaris was het zijn gang met gebruiksrecht voor vriend. achter de gang was iedere buur eigenaar van de helft van de rest van de gang met gemeen gebruik.
We hebben zelfs een eind 19de eeuwse tekening gevonden van de toen beide oude huizen.
In de toenmalige akte staat inderdaad dat zijn huis over de gang mocht gebouwd worden die tot einde huis effectief van buur was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”