snoeien bomen

cinne50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

snoeien bomen

#1 , 23 feb 2023 09:51

Mijn gebuur wil zijn bomen niet laten snoeien alhoewel er een aantal tegen de afsluiting staan en vooraan een boom die voor heel veel hinder zorgt en door zijn omvang het degelijk opladen van de zonnepanelen belemmert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 23 feb 2023 10:05

Hebt u uw buur al aangesproken, of liefst een aangetekende brief gestuurd met deze vraag ?

Is er in uw gemeente een dienst die zich bezighoudt met burenbemiddeling?

Dat zou al een goed begin kunnen zijn om tot een oplossing te komen.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2023 10:28

vraag is hinderde die boom u ook al voor de plaatsing zonnepanelen??

Indien die boom ( bomen ) daar al stonden voor de plaatsing van de zonnepanelen; had u er rekening moeten mee houden.
Indien de bomen reglementair geplaatst zijn en voor de plaatsing van de zonnepanelen, zullen deze privaleren op het rendement van de zonnepanelen.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 23 feb 2023 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

cinne50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2023 10:37

Ja , dat is al een 10tal jaar aan de gang , eerst aanvraag gedaan bij gemeente om boom uit te doen maar kreeg geen toestemming van de gemeente , alleen snoeien met een erkende snoeier ......omdat ikzelf met mijn wagen niet meer op men eigen oprit kom heeft hij uiteindelijk 1 tak laten weghalen maar onder het mom , het is te duur , is er altijd wat ...de boom ( was oorspronkelikj een struik)vooraan staat bij vlak tegen de scheiding en groeit grotendeels over mijn oprit , is veel te hoog en volgens een kennis( boomkapper) is de boom ook ziek en zou beter volledig gekapt worden en eventueel een andere zetten in de plaats , het is wachten tot er zware takken op mijn dak en op mijn auto vallen , Ik vroeg info via vredegerecht maar om de nodige info te krijgen moet ik een advocaat nemen ....

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2023 10:41

Ja , dat is al een 10tal jaar aan de gang , eerst aanvraag gedaan bij gemeente om boom uit te doen maar kreeg geen toestemming van de gemeente , alleen snoeien met een erkende snoeier ......omdat ikzelf met mijn wagen niet meer op men eigen oprit kom heeft hij uiteindelijk 1 tak laten weghalen maar onder het mom , het is te duur , is er altijd wat ...de boom ( was oorspronkelikj een struik)vooraan staat bij vlak tegen de scheiding en groeit grotendeels over mijn oprit , is veel te hoog en volgens een kennis( boomkapper) is de boom ook ziek en zou beter volledig gekapt worden en eventueel een andere zetten in de plaats , het is wachten tot er zware takken op mijn dak en op mijn auto vallen , Ik vroeg info via vredegerecht maar om de nodige info te krijgen moet ik een advocaat nemen ....
TS u verandert nu het onderwerp van uw topic. Nu gaat het ineens niet meer over het opladen van uw zonnepanelen maar dat het u hindert bij de oprit.

cinne50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2023 10:50

beide , er is door de hoogte van de boom hinder voor de zonnepanelen maar ook vroegere hinder over overhangende takken, ,en dn spreek ik nog niet over de wortels ( ze hebben zelf al problemen gehad met de riolering omdat de wortels daar vergroeid in waren ...ik heb dit nooit op de spits willen drijven , <we zijn al zo lang geburen maar ik heb bij plaatsing zonnepanelen gevraagd om nu toch dringend aktie te ondernemen maar zonder gevolg ...

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 23 feb 2023 11:03

Onderwerp van topic verandert niet noodzakelijk.

Het gaat m.i. over een probleem dat al jaren aansleept, en dat, zoals het een struik/boom betaamt, alleen maar aangroeit. En dat met de zonnepanelen alleen voor meer burenhinder zorgt.

U kan nog proberen (liefst aantoonbaar) om een deel van de snoeikosten op u te nemen. Anders vrees ik dat u een oplossing via vredegerecht, eventueel beginnen met verzoening, zal moeten nastreven.

Niet alleen omwille van de plaats van de boom, maar vooral om de overdreven burenhinder.

Houd er wel rekening mee dat de vrederechter waarschijnlijk een deskundige zal willen aanstellen, kosten door u voor te schieten.

cinne50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 feb 2023 11:11

hoe start ik de procedure bij de vrederechter , volgens kanton Kontich moet ik best een advocaat nemen
dan zal er van verzoening niet veel in huis komen denk ik dan

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 feb 2023 11:19

Onderwerp van topic verandert niet noodzakelijk.

Het gaat m.i. over een probleem dat al jaren aansleept, en dat, zoals het een struik/boom betaamt, alleen maar aangroeit. En dat met de zonnepanelen alleen voor meer burenhinder zorgt.

U kan nog proberen (liefst aantoonbaar) om een deel van de snoeikosten op u te nemen. Anders vrees ik dat u een oplossing via vredegerecht, eventueel beginnen met verzoening, zal moeten nastreven.

Niet alleen omwille van de plaats van de boom, maar vooral om de overdreven burenhinder.

Houd er wel rekening mee dat de vrederechter waarschijnlijk een deskundige zal willen aanstellen, kosten door u voor te schieten.
@Bosprocureur,

Volg u zeker wat betreft de bomen, die moeten gesnoeid worden, en zeker de wortels aangepakt die de oprit teisteren. Wortels op de grond van TS mag hij zelf verwijderen. Het snoeien moet wel oordeelkundig gebeuren en in samenspraak.

Wat betreft de zonnepanelen die zijn achteraf geplaatst na de boom; had TS rekening moeten mee houden.
Kan zoals u aangeeft zeker in overleg gaan met buurman om oplossing.

pho450
Berichten: 192

#10 , 23 feb 2023 15:17

hoe start ik de procedure bij de vrederechter , volgens kanton Kontich moet ik best een advocaat nemen
dan zal er van verzoening niet veel in huis komen denk ik dan
Voor een verzoening is een advocaat niet nodig. U gaat gewoon naar de griffie van uw kanton en vraagt daar een verzoening aan met uw buurman. Op zich stelt dit niet veel voor, maar je mag er ook niet te veel van verwachten. De rechter probeert enkel te bemiddelen en zal niet echt een standpunt innemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”