Gemeenschappelijke gracht

Lucie van de gracht
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke gracht

#1 , 20 feb 2023 13:55

Ik heb samen met mijn buurman een gemeenschappelijke gracht.
Mijn buurman heeft meer dan 30 jaar geleden een oprit aangelegd, palend aan deze gracht.
De oprit is een opeenstapeling van oude betonbalken, dallen, steengruis, steenbrokken, zelfs oud servies.

De oprit wordt vrij intensief gebruikt met als gevolg dat deze, na meer dan 30 jaar, begint af te brokkelen. Er liggen ondertussen reeds verschillende vrij grote betonbalken en -dallen in de gracht gevallen.

Ik heb mijn buurman hier 4 maanden geleden over aangesproken met vriendelijk verzoek om zyn afval uit de beek te halen maar ik kreeg onmiddellijk het deksel op de neus. Hij zou zich daar niet mee bezighouden.

Nadien schreef ik hem een vriendelijke brief met hetzelfde verzoek.
Ik kreeg een antwoord terug, deze keer van een advocaat. Die beweert dat het onderhoud van de gracht op gemeenschappellijke kosten dient te gebeuren. Daar ben ik volledig mee akkoord ware het niet dat de schade hier werd veroorzaakt door de schuld van 1 mede-eigenaar.

Is mijn redenering juist dat mijn buurman hier alleen voor de kosten moet instaan? Zo ja, waar kan ik dit vinden in de wetgeving? Weet er iemand raad?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 feb 2023 14:20

U neemt foto's van de betonpalen en brokstukken van de oprit (en ook van de zijkant van die oprit) en stuurt die per AS naar de buurman. In deze brief verwijst u naar uw vorige brieven ivm de vallende brokstukken in de gracht en meldt u dat de wettelijke gezamenlijke onderhoudsplicht (cfr artikel 666 B.W) de brokstukken van zijn oprit in de gracht uitsluit van de gezamenlijke plicht. De buurman moet dus de nodige werken voorzien om zijn oprit te verstevigen en het puin uit de gracht te verwijderen, zodat daarna het wettelijke gezamenlijke onderhoud kan gebeuren. U sluit af met de melding dat , indien de buurman de gebrekkelijke constructie van zijn oprit niet corrigeert en opruimt, u zich genoodzaakt ziet dit bij de vrederechter aan te vatten.

Het staat expliciet in de wettekst
https://www.elfri.be/artikel/gemene-grachten
dat gezamenlijk onderhoud niet betekent dat het ruimen van betonpalen en puin van de buurman daaronder valt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”