adressen mede-eigendom

REDESA
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

adressen mede-eigendom

#1 , 18 feb 2023 18:53

Heeft de Raad van Beheer in een appartementsgebouw RECHT OP DE ADRESSEN van alle eigenaars?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2023 19:03

Wat bedoelt u met Raad van Beheer? Een VME heeft een Algemene Vergadering en soms een Raad van Mede-Eigendom.

Ik zie niet direct in waarom deze de adressen van alle mede-eigenaars zou nodig hebben, als deze bv. verhuurder zijn. Oproepingen gebeuren door de syndicus.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 18 feb 2023 21:49

Een verhuurder is ook eigenaar.
Als eigenaars niet akkoord gaan met syndicus hoe moeten die dan contact met elkaar nemen?
Hoe kunnen ze 20% bijeenroepen als ze elkaars adressen niet kennen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2023 04:19

Een verhuurder is ook eigenaar.
Als eigenaars niet akkoord gaan met syndicus hoe moeten die dan contact met elkaar nemen?
Ook waar, maar ik ken geen regel waardoor dit verplicht zou zijn.

Ik sprak over eigenaar-verhuurder omdat bij een eigenaar-bewoner het adres uiteraard gekend is.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2023 09:01

De syndicus moet enkel de volgende gegevens verstrekken : naam lasthebber kavel referentie kavels quotiteiten kavels adressen

art.577-8§4 16° BW BW 3.89 syndicus 14°

Geen telefoonnrs., Gsm, emailadressen ...
Deze kunnen enkel gegeven worden na schriftelijke bevestiging en toelating van de lasthebbenr van een kavel.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 19 feb 2023 09:50

Dus enkel de naam van lasthebbers zou mogen?

Dan stel ik me toch ook de vraag die @ Franciscus blijkbaar kwelt :
Een verhuurder is ook eigenaar. Als eigenaars niet akkoord gaan met syndicus hoe moeten die dan contact met elkaar nemen?
Hoe kunnen ze 20% bijeenroepen als ze elkaars adressen niet kennen?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2023 10:21

Dus enkel de naam van lasthebbers zou mogen?

Dan stel ik me toch ook de vraag die @ Franciscus blijkbaar kwelt :
Een verhuurder is ook eigenaar. Als eigenaars niet akkoord gaan met syndicus hoe moeten die dan contact met elkaar nemen?
Hoe kunnen ze 20% bijeenroepen als ze elkaars adressen niet kennen?
@ bosprocureur
lees mijn reactie eerste zin. Naam lasthebber, referentie kavel, quotiteiten en adres.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 19 feb 2023 10:32

Thx. Ik had wel gelezen "adres, maar dan van het/de kavel" :)

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 19 feb 2023 18:23

Dat klopt ...maar ik vond oud BW art 577- 6 §2. ook de toenmalige Privacy Commissie zag er geen graten in en de vragende eigenaar moet zelf niet vermelden aan syndicus waarom hij deze info nodig heeft. gezien het de bedoeling is aan een meerderheid te geraken om de syndicus
die ook verwijst naar zelfde art NBW 3.89 -14°

Dus het werkelijk adres van de 'eigenaar /bewoner'

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2023 18:30

Dat klopt ...maar ik vond oud BW art 577- 6 §2. ook de toenmalige Privacy Commissie zag er geen graten in en de vragende eigenaar moet zelf niet vermelden aan syndicus waarom hij deze info nodig heeft. gezien het de bedoeling is aan een meerderheid te geraken om de syndicus
die ook verwijst naar zelfde art NBW 3.89 -14°

Dus het werkelijk adres van de 'eigenaar /bewoner'
Inderdaad is zoals in mijn reacties vermeld : adres lasthebber kavel en adres = logisch. Privacy commissie is daar zeker mee akkoord.

Franciscus
Berichten: 38607

#11 , 19 feb 2023 18:41

Moet idd. nog vermelden dat art 577-6 gewijzigd werd naar art 577-8 zoals @Lynx xx al had aangegeven.
En o.a. in boek 55 vragen en antwoorden van Peter Leyseele en Katia Pszeniczko nog redelijk wat rechtspraak gevonden inzake.

lebragard
Berichten: 226
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 feb 2023 10:32

Elke mede-eigenaar kan de " patrimoniumdocumentatie " opvragen van de VME en beschikt dan over alle gegevens van die VME , naam , aantal kavels al dan niet in onverdeeldheid vruchtgebruik , naakte eigendom ect.... kadastraal en partitie nummers en het adres (domicilie) van de mede-eigenaars .

Dergelijke gegevens zijn openbaar en verzekerd de rechtszekerheid en ontstaat er geen misverstand van wie wat is....

aanvraag patrimonium documentatie = (zie bij tarieven kadastrale uittreksels)
https://financien.belgium.be/nl/experte ... ittreksels

Aangepast door Lebragard - Jureca-BE[-moderator /color]

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”