Vraag ivm ladderrecht

NonkelFrans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm ladderrecht

#1 , 14 feb 2023 13:41

Ik heb hier een buur waar de nieuwe haag op hun grond tegen de scheidingsdraad staat ... tot daar geen probleem, is toestemming voor gegeven geweest.
Als er een bal in onze tuin komt, bellen ze aan, ik zeg zie hem wel liggen ik gooi hem wel terug ... om na 5 minuten vast te stellen dat ze de bal zelf al zijn gaan halen door over de draad te klimmen. (ja, komt door dat sensatie-artikel in de krant dat dit zou mogen vanaf september 2021, wat dan daarna ontkracht werd ... maar dat leest natuurlijk niemand)
Voor de rest een wat verstoorde relatie door dat ze veelvuldig voor hinder/overlast zorgen, ik zeg het er maar bij voor wat context.

Over wie de haag langs mijn kant moet onderhouden is niets overeengekomen, ik mag hier wettelijk gezien zonder hun toestemming zelfs niet aankomen en wil het liever ook niet doen want zou wel eens een schadeclaim aan m'n broek kunnen krijgen dat ik het niet goed zou gedaan hebben en daardoor enkele planten stuk zijn (het is ongeveer 80 meter, niet alle planten zien er even gezond uit, sommige zien al wat bruin).

Aan de voorkant (tot aan mijn gevel) hebben ze vorig jaar de haag zelf al langs mijn kant komen snoeien, duidelijk dat ze het zelf willen doen. Ik heb het zelf moeten vaststellen als ik thuis kwam van m'n werk, had ook melding gehad van m'n camera aan de voordeur dat er iemand aan de deur was geweest.
Het is zo'n type dat komt bellen met de snoeischaar in de hand en zegt "ik kom mijn haag doen" ... wat ruimer op voorhand kennisgave zit er niet in ... ben je niet thuis, of zit je in bad of wat dan ook, dan doet die gewoon z'n zin.

Nu de vraag :)
De doorgang naar mijn achtertuin is langs de zijkant dicht met een draadafsluiting die ik kan losmaken indien nodig.
Ik weet dat ik het ladderrecht niet kan weigeren, en dat is ook mijn bedoeling niet ... maar waar ik eigenlijk niet mee akkoord ben is het feit dat hij zichzelf toegang zou verschaffen tot mijn afgesloten achtertuin om zijn haag te snoeien zonder degelijke voorafgaande kennisgave en zonder mijn toestemming als ik niet thuis ben.

In hoeverre is dit ladderrecht absoluut? Kan ik verwachten dat ik toch enkele dagen op voorhand weet wanneer hij op mijn grond gaat komen, zodat ik voor vrije doorgang kan zorgen (draad zelf losmaken) en niet moet verschieten daar daar opeens iemand in mijn tuin staat.
Of is het voldoende om op het moment zelf even aan te bellen, mij voor een voldongen feit te stellen of ah niemand thuis (ja, er zijn nog mensen die overdag moeten werken he), ik verschaf me dan wel toegang want het is om mijn haag te snoeien.

Dat ze die draad zelf zouden losmaken, dat komt bij mij toch aan als inbraak ... of moet je dit maar slikken want is toch ladderrecht he

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1154

#2 , 14 feb 2023 16:59

Je zelf toegang verlenen tot iemand anders zijn eigendom om de haag te snoeien en het snoeisel op te ruimen kan niet zonder toestemming en/of afspraak.
U kunt dit niet weigeren maar de gebruiker moet zich wel aan de regels houden.
Opgelet , ik zit een beetje vast met je verklaring dat de haag op zijn eigendom staat .
Als deze op of vlak naast de scheiding staat dan wordt deze veronderstelt gemeenschappelijk te zijn en is het de gewoonte om elk zijn kant te snoeien en op te kuisen.
Staat deze echter op 50cm van de perceelgrens dan moet je geen toestemming verlenen want de eigenaar kan dan tussen haag en perceelgrens de haag op zijn stuk snoeien... gaat niet simpel zijn maar is niet uw probleem.

Franciscus
Berichten: 38619

#3 , 14 feb 2023 21:13

Hier nieuw burgerlijk wetboek


https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Art. 3.67. Feitelijk gedogen van de eigenaar
§ 1. Indien een zaak of dier op onopzettelijke wijze op een naburig onroerend goed is terechtgekomen, moet de eigenaar van dit onroerend goed ze teruggeven of toelaten dat de eigenaar van deze zaak of van dit dier ze weghaalt.
§ 2. De eigenaar van een onroerend goed moet, na voorafgaande kennisgeving, gedogen dat zijn nabuur toegang heeft tot dit onroerend goed indien dit noodzakelijk is om bouw- of herstellingswerken uit te voeren, of om de niet-gemene afsluiting te herstellen of te onderhouden, tenzij indien de eigenaar rechtmatige motieven laat gelden om deze toegang te weigeren.
Indien dit recht toegelaten wordt, moet het op de voor de nabuur minst schadelijke wijze worden uitgeoefend. De eigenaar heeft recht op vergoeding indien hij schade heeft geleden.
§ 3. Wanneer een onbebouwd en onbewerkt onroerend goed niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven tenzij de eigenaar van dit perceel schade of hinder hiervan ondervindt of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt dat het verboden is voor derden om zonder zijn toestemming de grond te betreden. Degene die gebruik maakt van dit gedogen, kan zich noch op artikel 3.26 noch op artikel 3.59 beroepen.

Reclame

NonkelFrans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2023 23:41


Opgelet , ik zit een beetje vast met je verklaring dat de haag op zijn eigendom staat .
Als deze op of vlak naast de scheiding staat dan wordt deze veronderstelt gemeenschappelijk te zijn en is het de gewoonte om elk zijn kant te snoeien en op te kuisen.
Staat deze echter op 50cm van de perceelgrens dan moet je geen toestemming verlenen want de eigenaar kan dan tussen haag en perceelgrens de haag op zijn stuk snoeien... gaat niet simpel zijn maar is niet uw probleem.
Haag staat op minder dan 50cm van de perceelgrens (15-20cm zoiets), net naast de draad die al op de grens stond, is op initiatief van de buur gezet en ook door hun bekostigd.
Dus de haag is hun eigendom, gezien ze die vorig jaar in de voortuin langs mijn kant hebben gesnoeid neem ik aan dat ze beiden kanten zullen onderhouden. (vooraan staat de haag al heel wat dikker dan achteraan, mogelijk dit jaar toch wat snoei nodig achteraan)

Akkoord gegaan met tegen de scheidingsdraad te laten plaatsen op hun vraag, anders ging hun doorgang naar achter wat te smal worden om eventueel een auto naast het huis te zetten (en het portier te kunnen openen) en voor mij maakt het niet uit ... behalve dan dat nu de haag breder aan het worden en onderhoud nodig is ik liever niet heb dat ze als het hun goed uitkomt in mijn tuin komen. (zoals ze al hebben gedaan)

lukasi
Berichten: 1154

#5 , 15 feb 2023 08:35

Dan zegt u dat u uw kant van de haag zelf zal onderhouden en opkuisen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”