Probleem afvoer toilet, verborgen gebrek?

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

Probleem afvoer toilet, verborgen gebrek?

#1 , 13 feb 2023 13:49

    Een vraag voor een vriendin, die niet op dit forum zit:
    Ze heeft een oud appartement in een groot appartementblok gekocht. Ze is er vorige week ingetrokken, maar ze had eerst volledig nieuwe laminaat laten leggen.
    In de loop van de week blokkeerde de afvoer van het toilet. Ze laat een firma komen die dit nakijkt met een camera (denk ik). Ze hebben de leiding voorlopig kunnen ontstoppen, maar zeggen dat deze volledig verkalkt is, en dat die eigenlijk vervangen zou moeten worden als ze terug zou verstoppen. Deze loopt echter voor 10 meter onder de vernieuwde vloer door, die dan opgebroken zou moeten worden.
    Ze gaat zeker een 2de opinie vragen of zien of er andere oplossingen zijn, Ik heb aangeboden van het hier te plaatsen om te zien of dit onder verborgen gebreken valt? Ik vrees van niet maar je weet nooit, wij zijn allebei leken op dit vlak.

    Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?

    Jureca
    Juridisch actief: Ja
    Regio: België

    Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

    Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
    mava105
    Berichten: 22270
    Juridisch actief: Nee
    Locatie: Regio Leuven

    #2 , 13 feb 2023 16:26

    Z kon dat opmerken bij haar pandbezoek voor de aankoop, door even het WC door te spoelen. Is volgen mij daarom geen verborgen gebrek.

    jef007
    Berichten: 1683

    #3 , 13 feb 2023 17:36

    :""Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?""

    is er nog licht in de tunnel?
    sorry, maar ik kon het niet laten met zulke voorzet! :P

    Reclame

    iota
    Berichten: 830

    #4 , 13 feb 2023 17:42

    Misschien is het kliklaminaat? Dan zou de schade nog beperkt blijven.

    Thomas_A
    Berichten: 2323
    Juridisch actief: Nee

    #5 , 13 feb 2023 18:13

    Zoals al gezegd geen verborgen gebrek.

    Als ik ook een praktische oplossing mag aangeven. Ik heb een gelijkaardige verstopping gehad door kalkaanslag (eigenlijk urinesteen, waardoor de opening van de afvoer sterk vernauwd wordt. Een goede ontstoppingsfirma die niet voor de makkelijkste oplossing ging, kon dit met behulp van een camera van binnenuit uitfrezen. Ze gaven wel aan dat dit niet zonder risico is (afhankelijk van de sterkte van de buizen), maar dat is prima gelukt zonder breekwerk.

    Franciscus
    Berichten: 38599

    #6 , 13 feb 2023 18:45

    Is in ons vorig huis ( eigendom) ook gedaan
    Van septische put tot punt waar leiding naar boven ging.
    Leiding was van begin jaren 80. In PVC buizen.
    Firma had eerst met camera gekeken (nadat put was leeggemaakt) .. daarna met camera en dan met draaiende borstel ... serieus wat urinesteen uitgekomen. Hebben ineens extra toegang op de buis gezet.

    En niet vergeten het onverantwoord doorspoelen van 'natte doekjes' in appartementsgebouwen.

    Wat daar wordt doorgespoeld is onvoorstelbaar.
    VME en RvME en syndicus doen het nodige maat het is uitkuisen met de afvoer open.
    Tor in de schachten zitten er soms opstoppingen.

    CityBird
    Berichten: 794

    #7 , 13 feb 2023 19:22

    En bij mij ook, uitgefreesd. Niet goedkoop maar wel veel goedkoper dan vloer uitbreken.

    reintje
    Topic Starter
    Berichten: 86

    #8 , 14 feb 2023 09:42

    Z kon dat opmerken bij haar pandbezoek voor de aankoop, door even het WC door te spoelen. Is volgen mij daarom geen verborgen gebrek.
    Ja, hallo? Dat heeft ze natuurlijk gedaan. Het is ook pas na enkele dagen aan het licht gekomen. Maar soit, geen verborgen gebrek dus.
    Bedankt aan de mensen met constructieve opmerkingen, ik zal de info over het frezen dorgeven.

    lukasi
    Berichten: 1144

    #9 , 14 feb 2023 11:19

    Meeste vergeten dat zo'n schouwing van een woning of eender wat , steeds een MOMENTOPNAME is.
    De volgende dag kan de situatie al veranderen.
    Vergelijk het met een autokeuring: auto is gekeurd op dat moment en geeft geen garantie voor de werking in de toekomst.

    Inazuma
    Berichten: 9773
    Juridisch actief: Nee
    Contacteer: Website Twitter

    #10 , 14 feb 2023 18:19

    Waar zit de verstopping / verkalking trouwens ?

    Binnen appartement, of in de gemeenschappelijke delen ?
    Want doorgaans komen er wel wat van die afvoeren bij elkaar, zeker in oud appartementsblok.

    Indien in gemeenschappelijke leiding: syndicus verwittigen :!:

    reintje
    Topic Starter
    Berichten: 86

    #11 , 17 feb 2023 08:51

    Binnen in het appartement, blijkt een buis van 10 meter te zijn, tot aan de gemeenschappelijke delen. Zou ook te smal zijn volgens de huidige normen

    Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”