Installatie zonnepanelen appartementsgebouw - VME niet van toepassing

mava105
Topic Starter
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Installatie zonnepanelen appartementsgebouw - VME niet van toepassing

#1 , 26 jan 2023 12:19

Wat staat er in de basisakte over de verdeling van de kosten?
Hebben beide wooneenheden eenzelfde quotiteit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 jan 2023 12:47

Het gaat dus over het statuut van het dak.
Wat staat er over het dak in de basisakte?
Ofwel is elk deel privatief, ofwel gemeenschappelijk...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 jan 2023 13:42

Dan zijn dak en kruipkelder nog steeds gemeenschappelijk.
Met alle gevolgen vandien qua nemen van beslissingen daaromtrent.
Mits unaniem akkoord kunnen jullie de basisakte met een notariële wijzigingsakte laten aanpassen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 jan 2023 15:44

"Gevolgen vandien":
wijzigingen aan gemeenschappelijke delen nopen voorafgaand akkoord van de mede-eigenaars.
Dat was er niet. Het gevolg is dat U het de buurman lastig zou kunnen maken omdat hij onrechtmatig heeft gehandeld.
Maar als het u niet stoort en de situatie aanvaardt dan gebeurt er totaal NIETS.
Ik zou er geen seconde slaap voor laten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#5 , 26 jan 2023 19:11

Ik dacht hetzelfde. Jullie zijn maar met twee. B heeft geen probleem als u hem het leven niet zuur maakt en vice versa.
Wat jullie samen beslissen, geldt. Blijkbaar lukt overleg niet, maar zijn de ingrepen van uw buur dan zo problematisch? Het is verduurzaming waar we uiteindelijk allemaal naartoe zullen moeten. Als uw buur zonnepanelen heeft, waarom zou het dan een probleem zijn dat u er ook plaatst?

De leidingen van de airco die de gevel ontsieren, tja. Ik geef toe dat wij ons daar ook even overheen moesten zetten. Maar we gebruiken die airco (= lucht-lucht warmtepomp) in combinatie met de zonnepanelen ook om te verwarmen. Waardoor we aanzienlijk besparen op gas.
Aangezien we een zadeldak hebben, zijn de zonnepanelen eveneens goed zichtbaar. Mooi zou ik dat niet noemen, maar we kijken er al lang overheen.

En gevolgen voor de verkoop? Een woning met zonnepanelen en warmtepomp(e)n is juist aantrekkelijker.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 jan 2023 22:55

Als u zo op uw strepen staat dan had u in tempore non suspecto verzet moeten aantekenen tegen de werken die u buurman liet uitvoeren zonder uw akkoord.
U kunt dat nu ook nog doen, maar ik weet niet in hoeverre een rechter u daarin zal volgen.
Alternatief: stel uw buur voor het dak op te splitsen in twee privatieve daken mits aanpassing basisakte.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”