Erfdienstbaarheid door bestemming van de huisvader

Karel
Topic Starter
Berichten: 21

Erfdienstbaarheid door bestemming van de huisvader

#1 , 17 mei 2009 00:13

Ouders hadden 2 erven in gemeenschap waarbij gedurende meer dan 30 jaren de vuilbakken van erf B op een verloren hoekje op erf A werden samengezet.
Erven worden onder de 2 kinderen verdeeld, en mijn broer (erf A) verplicht me (B) nu om een eigen plaats te zoeken voor de vuilbakken (welke er niet is... :? ).

Kan dit als een zichtbare erfdienstbaarheid worden aanzien ?

Ik dacht oa. aan Art. 694:

Code: Selecteer alles

Wanneer de eigenaar van twee erven waartussen een zichtbaar teken van erfdienstbaarheid bestaat, over een van deze erven beschikt zonder dat het contract enig beding omtrent de erfdienstbaarheid bevat, blijft deze heersend of lijdend voortbestaan ten voordele van het vervreemde erf of op het vervreemde erf.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zjef
Berichten: 156

#2 , 17 mei 2009 20:47

Ouders hadden 2 erven in gemeenschap
[/code]
Er is dus geen heersend of lijdend erf, dus ook geen zichtbare erfdienstbaarheid?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2009 10:45

Men kan zich al de vraag stellen of dit een erfdienstbaarheid is. Een erfdienstbaarheid is een last op een erf ten voordele van een ander erf. Gaat het hier wel om een voordeel voor een erf? Is het geen voordeel voor personen?

Een erfdienstbaarheid door bestemming van de huisvader is enkel mogelijk voor voortdurende erfdienstbaarheden. Dit is hier niet het geval.

scorpioen

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 mei 2009 11:21

“Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.688.Voortdurende erfdienstbaarheden zijn die waarvan het gebruik voortdurend is of zijn kan zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is : zodanige zijn waterlopen, goten, uitzichten en andere van dien aard. Niet voortdurende erfdienstbaarheden zijn die welke, om te worden uitgeoefend, telkens een daad van de mens vereisen : zodanige zijn het recht van overgang, het recht om water te putten, het weiderecht en andere soortgelijke rechten.”(B.W.).

Uit ‘de vuilbakken van erf B op een verloren hoekje op erf A werden samengezet.’ leid ik af dat dit ’samenzetten’ telkens een daad van de mens vereiste,zodat het niet om een voortdurende erfdienstbaarheid gaat,die dus ook niet door dertigjarig bezit kan verkregen worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Karel
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 24 mar 2010 11:02

Nog even terug over dit probleem :

Ik dacht dat er ook ergens een wet was dat indien met 30 jaren iemand zijn grond gebruikt (bijvoorbeeld als de omheining verkeerd staat) , deze na 30 jaar je eigendom wordt ?

Kan dit hier van toepassing zijn ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”