Linde / zonnepanelen buurman

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

Linde / zonnepanelen buurman

#1 , 17 jan 2023 12:18

In 2020 nam ik mijn intrek in een nieuw gekochte woning. Op dit perceel staat al tientallen jaren op reglementaire afstand van de perceelgrens een linde. In 2018 legde mijn achterbuur echter zonnepanelen.(Toen woonde ik er trouwens nog niet). Ondanks het gegeven dat hij toen geen rekening hield met de boom, eist hij nu dat deze linde gesnoeid wordt. De linde zou verantwoordelijk zijn voor aanzienlijk rendementsverlies van zijn zonnepanelen.

Vanaf vijf meter hoogte zie je wel dat er wel een paar overhangende takken zijn die ervoor zorgen dat er bladeren op zijn perceel terecht komen.

1) Kan de buurman eisen dat de boom gesnoeid wordt ?
2) De buurman heeft in vlaag van razernij de bladeren van mijn boom gedumpt op mijn oprit, is dit niet sluikstorten en welke sancties kunnen hiervoor uitgesproken worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2023 18:13

Bladeren mogen dwarrelen en vallen waar ze willen. Hij mag die niet bij u dumpen.

Maar… takken mogen niet overhangen, dus hij mag u vragen die in te korten. Ik heb nog niet gehoord van een maximumhoogte waarboven ze wel mogen overhangen.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 17 jan 2023 20:02

Is inderdaad sluikstort.
Laat de boom door een deskundige terugsnoeien.
Stel achterbuur in kennis dat u dat hebt laten doen en verwittig hem dat het terugstorten van bladeren voor of achter in uw tuin als sluikstort zal doorgegeven worden aan de politie
Suur die brief al best de boom terug gesnoeid is via een AS met antwoordkaart naar de bewoners of eigenaars van pand achter u . Best naar elk van de eigenaars of huurders.

Reclame

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#4 , 20 jan 2023 19:53

Toch wel een onderscheid maken. Je hebt enerzijds de plicht om je buur een ongestoord genot van zijn eigendom te gunnen. Dus takken die over zijn eigendom hangen moet je wel snoeien.
Het rendement van zijn zonnepanelen is echter jouw zorg niet. Indien je overhangende takken snoeit kan het goed zijn dat je boom door de hoogte ook voor schaduw zorgt en dus het rendement beperkt. Er is voldoende rechtspraak dat dit geen argument is om bomen in te korten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bert-b-Tree
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Putte
Contacteer: Website Facebook

#5 , 21 jan 2023 19:20

Beste, op zomer- en winterbeelden op https://www.geopunt.be/ (zie basiskaarten) is waarschijnlijk te zien dat jou linde er stond vooraleer uw buurman er kwam wonen. Dan geldt het recht van eerste ingebruikname. Jou buur wist dat hij iets kocht waar een (grote) boom stond. Dit is natuurlijk hypothetisch, maar toch vermelden waard.
Echter als er overhangende takken zijn, dan moet je ze snoeien. Dit is in het burgerlijk wetboek pas aangepast. En als de eigenaar het niet doet, na aanmaning (moet gebeurd zijn), mag de buur dit zelf laten uitvoeren op jou kosten.
En als je laat snoeien, inderdaad door een deskundig boomverzorger. Het is zelfs beter dat jij eerst het initiatief neemt om de overhangende takken te snoeien, vooraleer er een discussie ontstaat. Want bij een discussie zou een vrederechter kunnen bevelen alle overhangende takken in één rechte lijn, parallel aan de perceelsgrens te snoeien. Wat daarom niet altijd even goed is voor de boom. En als je tijdig snoeit, kan je de dikste takken iets minder inkorten dan de kleinere, zodat er geen grote snoeiwonden gemaakt worden. Als er dan nog minimale oversteek is, gaat een vrederechter daar akkoord mee. Want bij te grote snoeiwonden krijg jij schade aan uw boom en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
De boom laten toppen mag je nooit doen, en zal inderdaad niet geëist worden door een rechtbank. Lees er meer over hoe slecht het toppen van bomen is https://b-tree.be/bomen-snoeien/#Het_to ... erg_slecht . Zelf heb ik nog geen dossiers meegemaakt waar het inkorten van de boom werd uitgesproken door de rechtbank. Zie ook één van de reacties hierboven. Mvg.
b-Tree Boomverzorging, boomverzorging en juridisch-technisch boomadvies inzake geschillen door en van een Certified Tree Manager.
https://b-tree.be/tree-manager/

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 23 jan 2023 16:59

Allen dank voor jullie uitgebreide en constructieve bijdrage. Zelf stel ik me vragen over hoe hinderlijk de overhangende takken zijn, en of deze gesnoeid kunnen worden zonder de boom substantieel schade toe te brengen. Ik ga even een bericht sturen naar Bert-b-tree vergezeld met beeldmateriaal van de boom in kwestie.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2023 17:03

Zelf stel ik me vragen over hoe hinderlijk de overhangende takken zijn, en of deze gesnoeid kunnen worden zonder de boom substantieel schade toe te brengen.
Dat snap ik, maar wettelijk gezien moeten ze ingekort worden omdat ze overhangen, niet omdat ze hinderen.

Vraag dus gerust advies van een deskundige, maar weet als uw buurman hiervoor naar het vredegerecht stapt hij gelijk zal krijgen.

Niet voor de andere punten trouwens (vallende bladeren of hinder zonnepanelen).

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 25 jan 2023 10:23

Volgens meerdere mensen is er eigenlijk geen sprake van overhangende takken. Nu, ik zie gewoon erg hoge takken waarvan de meest verre punten gezien van mijn eigendom alleszins in de buurt van de perceelgrens hangen. Maar de takken an sich hangen inderdaad niet - i.g.v. een letterlijke interpretatie - in totaliteit / en masse over de perceelgrens. Het is wel zo dat er toch een aanzienlijke hoeveelheid bladeren in zijn tuin terechtkomt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”