volmacht door eigenaar aan een andere mede-eigenaar?

tendens
Topic Starter
Berichten: 3

volmacht door eigenaar aan een andere mede-eigenaar?

#1 , 15 mei 2009 23:22

In de statuten staat een clausule dat een volmacht enkel aan een ander mede-eigenaar gegeven kan worden. Op de A.V. verschijnt een huurder met volmacht van een mede-eigenaar. Moet deze volmacht aanvaard worden of mag deze huurder de vergadering toch niet bijwonen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P
Berichten: 52

#2 , 16 mei 2009 00:13

Dat was vroeger zo ,nu mag men zijn volmacht geven aan wie men wilt behalven aan de syndicus aangezien die niet mag stemmen.

Vriendelijke groeten
J.P

luccas
Berichten: 12
Locatie: antwerpen

#3 , 16 mei 2009 00:27

wettekst art. 577 BW ;
iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering...... enz.
de syndicus kan niet als lasthebber van een mede-eigenaar tussenkomen op een algemene vergadering,.... enz.
Dus mijn inziens is deze persoon toegelaten mét stemrecht aangezien hij lasthebber is, volgens mij gaat-staat de wet in dit geval boven de statuten.

Bovendien ben ik van mening dat een huurder (zonder volmacht) steeds een alg. vergadering mag bijwonen als toeschouwer echter wel zonder stemrecht. = zoals de publieke zitting van de gemeenteraad. Hij heeft nl bezwaarrecht als er punten zijn die hem eventueel schaden en ook hij dient op de hoogte gebracht te zijn van de te behandelen agendapunten.
(Publicatie van de agendapunten in de gemeenschappelijke inkomhall.)
Mvg Luccas

Reclame

tendens
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 25 mei 2009 18:09

Alvast bedankt voor jullie advies.

Ik dacht dat de statuten moeten gevolgd worden in plaats van de wet. Statuten vermelden dat enkel aan andere MEDE-EIGENAAR mag gegeven worden, dus niet aan de HUURDER. Maar met jullie antwoorden te lezen ben ik er ook van overtuigd dat huurder de vergadering bijwonen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”