Houten schutting ipv struik

Yilie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Houten schutting ipv struik

#1 , 03 jan 2023 22:12

Beste,
Vorig jaar zijn we verhuisd en hebben nu een tuin die aangrenst aan een medisch centrum, de tuinen zijn afgesloten met struiken die op hun erf staan (laurierstuiken) en langs onze kant een zwarte bedrading. Afgelopen zomer kwamen de struiken zeker 1m over ons draad en zag je eigenlijk niets meer van ons draad, toen we ze daarover aanspraken zeiden ze dat de tuinman nog moest komen en dat hij dat dan ook ineen sin orde ging brengen. Na 3 maanden hadden we nog steeds niemand gezien en zat er een wespennest in die struik wij konden dus niet buiten zitten of mijn zoontje van toen bijna 1,5 jaar had wespensteken, ook ik had er een paar opgelopen en moest naar het spoed omdat ik er een allergische reactie op heb gekregen. Dus heb ik de eigenaars weer een mail gestuurd hoe dit nu zat en wanneer de tuinman nu eindelijk ging komen en aangeboden om houten schuttingen te plaatsen en dat we dan 50/50 wilden doen zodat deze geen onderhoud meer nodig zou hebben en dit voor ons ook beter past en al zeker voor mijn allergie. Ik kreeg hier geen antwoord op en de volgende dag stonden ze gewoon in mijn tuin tot mijn buurman hun aansprak hij had dan nog eens uitgelegd wat er gebeurd was, mevrouw zei dan dat ze geen schuttingen wou plaatsen omdat dit te duur was en dat ze dan beter de tuinman vaker ging langssturen.
Ten eerste vond ik het absoluut niet kunnen dat ze zomaar op mijn eigendom stond want ze reageerde niet meer op mijn mails.

Ten tweede mag dit zomaar? ongewenst in mijn tuin staan?

wat kan ik doen zodat we wel deftige schuttingen kunnen plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 04 jan 2023 20:05

Als die struiken op de wettige afstand staan van de perceelgrens zie ik geen probleem. Raar dat u meer belang hecht aan een draad maar u mag , met de huidige wetgeving en na aanmanen tot aktie zelf snoeien.
Het plaatsen van een houten schutsel kan onderhevig zijn aan een omgevingsvergunning, u zal daarvoor best de gemeente contacteren. Zeker als deze grenzen aan openbaar domein wat mogelijk is als het medisch centrum van de overheid is.
Wespen worden NIET tegengehouden door een houten afsluiting, integendeel , dit hout kunnen ze gebruiken als nest materiaal.
Normaal mogen ze niet zomaar in je tuin staan, maar ik versta dit niet goed. Je hebt zelf via mail aangedrongen dat de laurier dringend gesnoeid moest worden.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 jan 2023 21:52

Je kan niet afdwingen dat de huidige afsluiting wordt gewijzigd naar een houten afsluiting. Je kan dat wel wensen, maar jouw wens hoeft geen waarde te hebben voor buur. Regelmatig snoeien kan je wel vragen. Gezien dat gebeurt door een externe firma is de timing daarvan mogelijk ook voor je buur niet altijd duidelijk. Hoewel dat melden of even komen aanbellen net zo vriendelijk is. Wespensteken zijn buiten altijd mogelijk. En niet noodzakelijk herleidbaar naar de haag’’’
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 05 jan 2023 10:37

Ook eens lezen:
Ladderrecht bestaat ook maar kan pas na toestemming.
Buur mag via uw tuin ook zijn haag scheren ( en er dan voor zorgen dat de haag op min. 50 cm afstand blijft. Staat nu in burgerlijk wetboek vroeger in Veldwetboek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ladderrecht

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”