Verdeelsleutels van meterstanden/aanvragen individuele meter

Pl0p
Topic Starter
Berichten: 4

Verdeelsleutels van meterstanden/aanvragen individuele meter

#1 , 13 mei 2009 22:37

Ik ken de situatie nog niet ten top aangezien dit voor een vriendin is.

Klein appartementscomplex. Wss gerenoveerd. Ik weet dus niet of er individuele meterstanden zijn voor de appartementen. Maar dit is de situatie:

Mijn vriendin verbruikt weinig water of electriciteit en toch betaalt ze vrij veel.
1a.Stel nu dat er geen individuele meters zijn, kan je dan een persoonlijke gas en/of watermeter en/of electriciteitsmeter afdwingen, mits je de kosten van installatie e.d. draagt?
Ikzelf heb de basisakte en statuten nog niet bekeken, maar dankzij de informatie op dit forum weet ik dat het al dan niet verdelen van kosten van gas, water en electriciteit in de basisakte moet staan en dat eventuele aanpassingen hieraan via de notaris gaan, mits unanieme goedkeuring van de VVE...

Vraagstuk nummer 2. De Syndicus (ik neem aan dat er een is hoewel het om minder dan 12 appartementen gaat) heeft een vereffening gestuurd die dateerd van voor mijn vriendin eigenaar was van het appartement. 2a.Als het om gas water electriciteit gaat moet zij die betalen?
2b.Als het om andere kosten gaat moet zij die betalen?
2c.In ieder geval wat moet zij doen? Aangetekend schrijven: duidelijk maken dat zij die kosten niet moet betalen? Copien van bepaalde documenten bijvoegen?
3c.Is het aan die syndicus of verantwoordelijke om de correcte personen aan te schrijven voor betaling van de uitstaande schulden zonder dat mijn vriending zich zorgen hoeft te maken of actie hoeft te ondernemen?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P
Berichten: 52

#2 , 14 mei 2009 14:12

Als u vriendin in een oud gerenoveerd pand woont dan zal er waarschijnlijk voor het water een buis met aftakkingen naar de verschillende appartementen naar boven gaan (nieuwe panden hebben nu allemaal een eigen buis ).Er zal dan ergens in haar pand een hoofdkraan zitten waaraan evt een meter kan geplaatst worden maar hier moet een meerderheid van medeeigenaars met akkoord gaan ,zoniet word het water per groote van het pand of per kop gerekend (vragen aan syndicus)

voor het beschrijf bij de noatris moet er altijd door de vorige eigenaars (en dit meestal op vraag van de notaris) gezegd worden wie de syndicus is zodat deze alle nog openstaande rekeningen van de verkoper kan mede delen ,gebeurd dit niet dan vrees ik dat uw vriendin voor de openstaande kosten zal opdraaien (ik kan verkeerd zijn maar vrienden van mij hebben dit al meegemaakt).Anders kan zij het nog eens aan haar notaris vragen om zeker te zijn.

Vriendelijke groeten
J.P

artemis
Berichten: 3293

#3 , 14 mei 2009 15:46

Het zou heel eenvoudig na te vragen zijn door je vriendin of er al dan niet individuele meters zijn of niet. Misschien beter eerst dat checken vooraleer er teveel (onnodige) virtuele inkt over te laten vloeien....

Meestal is gas en elektriciteit al individueel.
Water vaak (nog) niet en als er geen stijgleidingen zijn naar elk appartement is het niet zo eenvoudig om daar ooit meters op te plaatsen.

Reclame

Pl0p
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 14 mei 2009 16:32

Het zou heel eenvoudig na te vragen zijn door je vriendin of er al dan niet individuele meters zijn of niet. Misschien beter eerst dat checken vooraleer er teveel (onnodige) virtuele inkt over te laten vloeien....

Meestal is gas en elektriciteit al individueel.
Water vaak (nog) niet en als er geen stijgleidingen zijn naar elk appartement is het niet zo eenvoudig om daar ooit meters op te plaatsen.
Alvast dank. We hebben relatie op afstand, althans toch tijdens de werkweek. :(
Ik ga dit weekend de voorgestelde zaken checken:
- Basisakte
- Statuten
- Al dan niet aanwezig zijn van meters
- stijgbuizen/water opsplitsing per appartement

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 15 mei 2009 10:15

“Art.577-4.De basisakte moet de beschrijving bevatten van het onroerend geheel, van de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten en de bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke gedeelten dat aan ieder privatief deel is verbonden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De koopsom van gas, water en elektriciteit is roerend en behoort dus niet tot het onroerend geheel dat moet beschreven worden in de basisakte. De bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke gedeelten dat aan ieder privatief deel is verbonden is hierop dan ook niet van toepassing.

Indien de Vereniging van Mede-eigenaars(VME) gas, water en elektriciteit collectief aankoopt ,dan dient de verdeling van de koopsom overeengekomen met de medekopers,zowel mede-eigenaars als huurders. De VME kan daartoe een beding doen opnemen in de koop- en huurcontracten .

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(B.W.).

Deze bepaling wordt analogisch ook toegepast op de mede-eigenaars in appartementsgebouwen,bij ontbreken van andersluidende overeenkomst.

Verbruikskosten kunnen niet aangerekend worden voor het verbruik tijdens de periode waarin men het appartementsgebouw nog niet of niet meer bezit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”