Epc gemene delen appartements gebouw?

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

Epc gemene delen appartements gebouw?

#1 , 28 dec 2022 14:39

Hallo,
Ik ben eigenaar van een klein appartementje met garage en wil het verkopen omdat ik invalide ben en altijd maar moeilijker via de trap naar het derde verdiep kan.
Ik heb met niemand van de mede-eigenaars problemen en zelfs met de sycdicus niet maar deze is zeker mijn vriend niet.De laatste vergadering van de VVM is sinds 2019 en toen werd er beslist het dak te isoleren,ik zal mijn sydicus geen verwijten maken hij heeft meerdere dakwerkers laten komen,en dan...was er corona e alles viel stil.
Laatst sprak ik hem en informeerde hoe het nu zit met het dak,hij vertelde mij (ik denk dat hij mij iets probeerd wijs te maken) dat hij iemand had laten komen en deze heeft het dak onderzocht via een infra rood camera en wat bleek het dak was dik genoeg was zodat het niet hoefde te geïsoleerd te worden;
Ik vernam echter dak ik een epc attest van de gemene delen nodig heb om mijn appartement te verkopen,ik zal het hem zeker vragen,maar wat als hij deze niet heeft,en bv toch nog eerst het dak moet laten isoleren ,ik heb ondertussen een asbest attest laten doen,en mijn epc voor mijn appartement is aangevraagd.
Is er een mogelijkheid indien nodig dat ik het toch kan verkopen zonder het epce attest gemene delen zodat ik al zeker de mede -eigenaars niet moet hierbij lastigvallen en geen kostelijke procedure moet voor opstarten?
Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2022 15:00

Voor zover ik weet bent u als verkoper van de privatief enkel verantwoordelijk voor de attesten privatief die u dus heeft.
Attesten die door de syndicus moeten aangevraagd zijn uw probleem niet.
alle verantwoordelijke instanties zoals notarissen en makelaars waar u mee te maken krijgt volgen deze denkpiste en vragen deze, indien nodig zelf op.

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 29 dec 2022 15:49

Dank u voor de reactie het is de logica zelfe...maar van wat ben je in België nog zeker

Reclame

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 02 jan 2023 16:09

andoramata ik vrees dat wij beide verkeerd zijn
De datum vanaf wanneer het appartementsgebouw in kwestie verplicht over een EPC gemene delen moet beschikken, is afhankelijk van de grootte van het appartementsgebouw:

1 januari 2022

appartementsgebouwen met minstens 15 gebouweenheden

1 januari 2023

appartementsgebouwen met 5 t.e.m. 14 gebouweenheden

1 januari 2024

appartementsgebouwen met 2 t.e.m. 4 gebouweenheden

Deze verplichting geldt ongeacht of er op dat moment een verkoop of een verhuur van een appartement binnen het gebouw plaatsvindt.

Beschik je als VME niet over een dergelijk EPC, dan loop je het risico te worden bestraft met een administratieve geldboete van € 500 tot € 5.000. Ook een verkoop of verhuur van een appartement binnen het gebouw, zal niet kunnen worden afgerond zonder het EPC gemene delen.

Anticiperen is dus zeer belangrijk. Omwille van die reden zal een vooruitziende syndicus tijdig de beslissing tot het opmaken van het EPC gemene delen reeds opnemen op de dagorde van de Algemene Vergadering van de VME. Op die manier kan de energieprestatiedeskundige type A – die bevoegd is om het EPC gemene delen op te maken – tijdig zijn werk aanvatten en tijdig een EPC gemene delen afleveren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”