Vervolgen syndicus

tomd85
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vervolgen syndicus

#1 , 13 dec 2022 17:46

Beste,

Ik ben eigenaar van een appartement in een blok waarvoor een syndicus aangesteld is. Met de storm van februari 2022 is er schade opgetreden aan het dak van het gebouw. Dit werd direct gemeld aan de syndicus zodat een dakwerker aangesteld kan worden om de schade te herstellen. Er zou speciale apparatuur nodig zijn om het dak te kunnen herstellen aangezien de schade zich niet aan de straatkant bevindt.

Sinds een 4-tal maand stel ik echter waterschade vast aan 2 binnenmuren van mijn appartement. Uiteraard werd ook dit onmiddellijk gemeld aan de syndicus om de druk te verhogen zodat het dak hersteld zou worden. Deze schade aan de privatieve delen wordt steeds groter en het dak is nog steeds niet hersteld. Reeds een 10-tal mails gestuurd naar de syndicus met de vraag om actie te ondernemen, gestaafd met foto's van de schade binnen het appartement, maar de syndicus reageert gewoon niet meer. Ook telefonisch contact is niet mogelijk. Resultaat: dak nog steeds niet hersteld en schade aan de binnenmuren die dag na dag groter wordt.

Op dit moment zie ik geen andere oplossing dan gerechtelijke stappen te ondernemen en hiervoor had ik graag jullie advies gehoord. Welke gerechtelijke stappen zijn mogelijk? Wat is het verwachtte resultaat? Wie draait op voor de herstellingskosten aan de privatieve delen (veroorzaakt door het uitblijven van herstellingen aan de gemeenschappelijke delen)?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2022 13:29

Is de oorspronkelijke schade gemeld aan de verzekeraar van het gebouw?

tomd85
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2022 15:08

Is de oorspronkelijke schade gemeld aan de verzekeraar van het gebouw?
Geen idee. Dat zou de syndicus moeten gedaan hebben, maar die communiceert amper tot niets.

Reclame

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2022 16:48

Hoewel ik weet dat de syndicus het moet regelen zou ik hem aangetekend mijn bezorgdheid overmaken. Er zijn nmlk gevolgen aan het nietsdoen. Misschien wacht hij zelf op reactie van de verzekeringsmakelaar maar hij moet je hierover in kennis stellen. Alle eigenaars zijn trouwens aansprakelijk voor het dak. In afwachting van een juridische procedure zou ik aangetekend schrijven zodat jij in elk geval kan bewijzen dat je het juiste gedaan hebt, nmlk de schade rapporteren.

tomd85
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2022 19:52

Bedankt voor de feedback!

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2022 09:54

Geef het schadegeval zelf direct aan bij de blokpolis samen met de mails aan de syndicus.
Schakel ook uw eigen persoonlijke verzekering/rechtsbijstand in langs uw makelaar.
Stel de syndicus aangetekend in gebreke.

Vermeld aan de verzekeringen dat de private gevolgschade verder oploopt en er geen beschermende maatregelen genomen worden door de syndicus ter voorkoming van uitbreiding gevolgschade.

Meldt deze zaak ook aan de RVME : die de beheersdaden van de syndicus moeten opvolgen. Druk op de ernst van de zaak.
Franchises voor rekening van de VME, de gevolgschade bij u moet vergoed worden door de blokpolis.

Dringend actie vereist.

tomd85
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2022 17:30

Bedankt voor jullie advies!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”