erfdienstbaarheid

MyriamB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfdienstbaarheid

#1 , 03 dec 2022 10:24

Ik kocht onlangs een huis dat belast is met een erfdienstbaarheid, nl. recht van wegenis of recht van doorgang.
Deze erfdienstbaarheid gaat over
1) een bornput (waterput) die gelegen zou zijn op de scheidingslijn tussen de huizen op nr 19 (mijn eigendom) en 21 waarvan de nrs 15, 17, 21 en 23 gebruik mogen maken door recht van doorgang via een stukje van mijn grond. Deze waterput bestaat niet meer! Iedereen heeft een eigen aansluiting op het waternet van de regio.
2) een sterfput gelegen op scheidingslijn tussen de huizen nr. 15 en 17 waar de huizen nrs. 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 en 23 hun "huishoudelijke en dakwaters" in lozen. Deze sterfput bestaat niet meer! Iedereen heeft intussen zijn eigen afwatering naar de riolering.
Niemand maakt er nog gebruik van deze erfdienstbaarheid, behalve de buurman van nr. 17, die gebruikt de helft van dat stukje grond voor het stockeren van bouwmaterialen en hij heeft intussen ook een zijdeur geplaatst die uitgeeft op mijn stukje grond waar de erfdienstbaarheid op rust. Hij beweert recht te hebben op de helft van dat stukje grond maar tot op heden heeft hij daar nog geen bewijs van kunnen leveren.
Door heel deze situatie ben ik verder gaan zoeken om eventueel de erfdienstbaarheid te laten schrappen;
Ik ben op zoek gegaan via het Felix archief in Antwerpen naar mogelijke bouwvergunningen die kunnen bewijzen dat de buurman gelijk heeft ... tot op heden zonder resultaat.
Hoe groot zouden mijn kansen zijn om dat stukje grond terug volledig privé te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 dec 2022 11:24

De erfdienstbaarheid slaat op het gebruik van de waterput en de sterf(loos)put. Maw, men mag over uw terrein stappen met emmers om te lozen of te water te scheppen in die putten. Die putten zijn -er niet meer.

Dus zoals u terecht opmerkt, er valt niets meer te scheppen of te lozen.
Aldus is dit een nutteloze erfdienstbaarheid. Deze erfdienstbaarheid verzwaren, zoals uw buurman doet, mag niet.
Hij stockeert spullen op de toegang. Dat staat niet in de akte. U mag dus zijn spullen (als u dat kan) zijn hof opduwen en uw omheining afsluiten of plaatsen (als die er nog niet staat).

U post een beleefd briefje in zijn bus met de melding dat hij de (door hem besliste) verzwarende erfdienstbaarheid zal moeten bewijzen voor de rechter en dat hij een week de tijd krijgt om zijn spullen op te halen, zolang er geen uitspraak is. Dat ze zoniet verwijderd worden.

U hoeft geen zaak op te starten, dat moet hij doen als hij gelijk wil krijgen. Volgens de akte heeft hij dat niet :-)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 dec 2022 19:50

Niemand maakt er nog gebruik van deze erfdienstbaarheid, behalve de buurman van nr. 17, die gebruikt de helft van dat stukje grond voor het stockeren van bouwmaterialen en hij heeft intussen ook een zijdeur geplaatst die uitgeeft op mijn stukje grond waar de erfdienstbaarheid op rust.
Hoe lang gebruikt hij dat stukje grond al ?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 03 dec 2022 20:08

Verkrijgende verjaring inroepen om de erfdienstbaarheid om te zetten naar bezit van uw perceelgrond, lijkt me juridisch niet te kloppen. De buurman kan niet bewijzen dat hij al 10 (ter goeder trouw) of 30 jaar (ter kwader trouw) de grond gebruikt. Foto's? Zijn niet gedateerd. Wat hij beweert, zal hij moeten kunnen bewijzen. En een rechtszaak opstarten, zal hij zéér waarschijnlijk niet doen...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 dec 2022 16:09

Verkrijgende verjaring inroepen om de erfdienstbaarheid om te zetten naar bezit van uw perceelgrond, lijkt me juridisch niet te kloppen.
Gaat ook niet over de erfdienstbaarheid
Wel over het feitelijk in gebruik en bezit nemen van andermans grond voor andere doeleinden dan de erfdienstbaarheid

Vraagsteller kan daar best mee uitkijken

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”