Huis met broer gekocht

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Huis met broer gekocht

#1 , 27 nov 2022 11:13

Beste,
Jaren geleden heb ik samen met broer een woning gekocht. Momenteel woon ik reeds twee jaar bij vriendin, maar ik blijf mee hypotheek betalen, KI, syndicus kosten, brandverzekering etc. Mijn vraag is, ben ik nog verplicht dit te doen gezien ik er 2 jaar niet meer woon of kan ik een soort huur, vruchtgebruik eisen? Desnoods word ik uitgekocht? Maar wat ben ik verplicht te betalen en wat niet? Hebben jullie praktische tips of inzichten? We gaan de discussie even aangaan en eventueel raad vragen bij notaris.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 nov 2022 11:57

Als u alle kosten van uw gezamenlijke woning blijft betalen, dan heeft u inderdaad recht op een vergoeding wegens gederfd woongenot. Dat bedraagt de helft van de huurwaarde van de woning.

lukasi
Berichten: 1144

#3 , 27 nov 2022 12:03

Als gedeeltelijke eigenaar van de gezamenlijke woning bent u verplicht om alle kosten mee te dragen.
Het is niet omdat u ergens anders woont dat u geen eigenaar meer bent met alle rechten en plichten.

Huur eisen van een mede-eigenaar ?
Zal niet lukken maar deze met meer deskundigheid zal hier wel op antwoorden en dan denk ik eerder naar een bezettingsvergoeding...

Reclame

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2022 11:26

Bedankt iedereen voor de reacties. Er is dus niet echt een mogelijk om bepaalde kosten te laten vallen? Of om soort vergoeding te bekomen? Uiteindelijk woont hij in de duplex voor de helft van de hypotheek en vaste en variabele kosten.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 28 nov 2022 12:39

Ik zou m voor de keuze plaatsen: halve huur betalen of het pand verlaten zodt je t (samen) kan verhuren om de kosten (deels) te betalen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”