Facturatie aan VME en verdeling onder de mede-eigenaars van dakherstelling

GertVS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Facturatie aan VME en verdeling onder de mede-eigenaars van dakherstelling

#1 , 16 nov 2022 15:20

Beste,

Ik ben sinds kort syndicus van een kleinschalig appartementencomplex met handelszaak. Ik voer deze functie als mede-eigenaar uit. Er werden recentelijk herstellingen uitgevoerd aan het dak. Het gebouw is meer dan 10 jaar oud.

Vraag BTW-tarief dakwerken:

Volgens wat ik kan terugvinden geldt 6% BTW voor het gedeelte dat betrekking heeft op de appartementen en 21% voor het gedeelte dat betrekking heeft op de handelszaak. Het lijkt me dan ook logisch dat de factuur tav de VME moet opgesplitst worden volgens het aandeel in de gemeenschappelijke delen. Aandeel handelszaak aan 21% en aandeel appartementen aan 6%?

Vraag verdeling kosten onder de mede-eigenaars:

Gebeurt dus pro rata het aandeel in de gemeenschappelijke delen. Ingeval opsplitsing van de factuur. Wordt de totale factuur verdeeld onder alle mede-eigenaars? Of wordt de factuur aan 6% verdeeld onder de appartementen. En betaalt de handelszaak dus de factuur van 21%? Dit laatste lijkt me ook het meeste logische. Anders wordt het 21% BTW-tarief ook verdeeld onder de appartementen en geniet de handelszaak ook gedeeltelijk van de 6%.

Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 nov 2022 16:26

Eindbedrag is op te splitsen volgens de quotiteiten, en te verdelen over 2 facturen. (1 aan 6% en de andere aan 21 %) Je zal aan de aannemer beide bedragen moeten overmaken alvorens hij zijn definitieve facturen kan maken.
Laat wel de wijze van verdeling op beide facturen zetten.
Wil aannemer geen 2 facturen maken, kan de de splitsing er zelf opzetten. Heb dat jarenlang gedaan ( bijna 30 jaar) zonder één probleem, maar dat is ondertussen al wel 20 jaar geleden.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 nov 2022 16:31

.

Reclame


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”