Verdagen van AV

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

Verdagen van AV

#1 , 07 mei 2009 19:40

hallo,
Verleden jaar werd op de AV beslist, de AV 2009 te houden in de maand mei, ipv april; dit omdat de afrekeningen van verwarming & water dan pas toekomen bij de syndicus.
Daar wij onze eigen af rekeningen volgens de basisakte, één maand op voorhand moeten kunnen inzien, zie ik de AV niet doorgaan in mei.
Indien wij de voorziene tijd niet krijgen, kunnen wij eisen dat de AV opgeschort wordt? Of....??
Graag uw raad aub. waarvoor dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 mei 2009 23:34

Als aan de basisvereisten in de basisakte voor het bijeenroepen van de algemene vergadering ( of de wijziging die het jaar voordien werd gestemd) niet wordt voldaan dient u op het ogenblik dat de voorzitter van de vergadering de vergadering geldig en voor geopend heeft verklaard hem onmiddellijk te verzoeken deze te schorsen. Bereid uw argumenten goed voor. Dat wil zeggen voorzie een korte versie om de schorsing te vragen en een uitgebreide om in de heksenketel die volgt uw verzoek te verdedigen. Eis ook van de voorzitter, als die beslist de vergadering te laten doorgaan, tegen ontvangstbewijs, dat uw schriftelijk verzoek (dat u natuurlijk hebt voorbereid en klaar hebt in voldoende exemplaren om aan elke mede-eigenaar uit te delen) om de vergadering te schorsen wegen niet naleving van de basisakte wordt opgenomen in de notulen.
Zeer duidelijk maken ( Beleefd en vriendelijk blijven...) dat u bij het niet respecteren van uw verzoek naar de rechtbank zal stappen om de vergadering ongeldig te laten verklaren. ( U kan aantonen dat het u ernst is door een aantal vonnissen aan te halen over dergelijke gedingen) Duid daarbij ook op de verantwoordelijkheid die de voorzitter op dat ogenblik op zijn schouders neemt.

Helpt dit u verder?

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 08 mei 2009 16:02

Ik denk het wel. Bedankt voor de snelle reactie

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 08 mei 2009 17:55

hallo,
Verleden jaar werd op de AV beslist, de AV 2009 te houden in de maand mei, ipv april; dit omdat de afrekeningen van verwarming & water dan pas toekomen bij de syndicus.
Daar wij onze eigen af rekeningen volgens de basisakte, één maand op voorhand moeten kunnen inzien, zie ik de AV niet doorgaan in mei.
Indien wij de voorziene tijd niet krijgen, kunnen wij eisen dat de AV opgeschort wordt? Of....??
Graag uw raad aub. waarvoor dank
Met alle respect voor het antwoord van de heer Vandenbos maar in deze lijkt me dit niet de goede methode.

Het is niet omdat de afrekening niet tijdig wordt overgemaakt dat dit inhoudt dat de vergadering niet kan doorgaan.

Het niet tijdig versturen van een afrekening betekent nog niet dat een beslissing dienaangaande of andere beslissingen die op de dagorde staan, onrechtmatig, onregelmatig dan wel bedriegelijk zouden worden genomen.

Hetgeen in deze is aangewezen is het tijdens de vergadering niet goedkeuren van de jaarrekening en het niet goedkeuren van de financiële situatie (eventueel zelfs onder voorbehoud tot aan de afgifte en het nazicht op de correctheid) evenals het niet verlenen van de kwijting aan de syndicus (en raad van beheer).

Beslist tegen voormelde in de meerderheid van de vergadering dat toch kwijting en goedkeuring kan worden verleend, dan kan u nog altijd nadien in rechte treden binnen de door de wet voorziene termijn.

Is dit het geval, dan is het wel belangrijk dat uw stem in die zin in de notulen werd opgenomen. Kwestie van bewijslast.

Op dat vlak kan u eventueel uw mening/beslissing vóór de vergadering
aangetekend aan de syndicus kenbaar maken, met het verzoek dit zo in de notulen op te nemen.

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 20 mei 2009 18:33

Hallo,
Daar ik ondertussen meer gegevens heb, vraag ik jullie nogmaals om hulp.
Onze volgende AV gaat door 25/05 e;k. De afrekeningen zullen ons de 1ste helft v. juni worden toegestuurd. Het regl. v. mede-eigenaren zegt het volgende:
"...Een maand voor de A.V.dient de syndicus zijn rekeningen mede te delen aan de mede-eigenaars....."
Kan deze AV worden opgeschort wegens te laat??

Na 4j hebben minstens 25% vd eig. nog openstaande schulden. Ik heb dit reeds eerder aangekaart. De synd. zegt dat hij "ze heeft aangeschreven" terwijl hij al lang had moeten dagvaarden (zie ook art. "Wanbetalers" van Chicco)
Kan ik daarmee naar de vrederechter, ook als de AV wordt verdaagd?

Graag een snelle reactie zodat ik mij goed kan voorbereiden.
Bedankt voor de moeite,
Nikki

Pedro
Berichten: 735

#6 , 21 mei 2009 11:40

Hallo,
Daar ik ondertussen meer gegevens heb, vraag ik jullie nogmaals om hulp.
Onze volgende AV gaat door 25/05 e;k. De afrekeningen zullen ons de 1ste helft v. juni worden toegestuurd. Het regl. v. mede-eigenaren zegt het volgende:
"...Een maand voor de A.V.dient de syndicus zijn rekeningen mede te delen aan de mede-eigenaars....."
Kan deze AV worden opgeschort wegens te laat??
Zie mijn vorige antwoord. Wanneer de AV toch de rekeningen zou goedkeuren, kan u deze beslissing bij de vrederechter aanvechten (o.a. Gent 5de Kanton - 7/2/2008).
Na 4j hebben minstens 25% vd eig. nog openstaande schulden. Ik heb dit reeds eerder aangekaart. De synd. zegt dat hij "ze heeft aangeschreven" terwijl hij al lang had moeten dagvaarden (zie ook art. "Wanbetalers" van Chicco)
Kan ik daarmee naar de vrederechter, ook als de AV wordt verdaagd?
Het betreft schulden tegenover de VME. Het is de VME, middels haar syndicus, die het nodige ter invordering dient te doen. Blijft de syndicus in gebreke, dan kan de AV beslissen om de syndicus bij schade /negatieve gevolgen aansprakelijk te stellen. Uiteraard in dien verstande dat zij hem geen goedkeuring/kwijting verleent.

Een eigenaar die een afgescheiden belang ten opzichte van de VME heeft en daardoor schade lijdt, kan op basis van artikel 577-9§1 B.W. alle rechtsvorderingen alleen instellen betreffende zijn kavel en dit nadat hij de syndicus hierover heeft ingelicht.



Graag een snelle reactie zodat ik mij goed kan voorbereiden.
Bedankt voor de moeite,
Nikki

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 21 mei 2009 16:10

Bedankt Pedro voor het snelle antwoord.
De Av gaat wel niet door op 25/5 maar wel op 25/6 ! Sorry voor de fout, maar ik denk dat het antwoord wel hetzelfde blijft. Wat bedoel je met:
"afgescheiden belang ten opzichte van de VME "?
Niki

Pedro
Berichten: 735

#8 , 21 mei 2009 20:28

Bedankt Pedro voor het snelle antwoord.
De Av gaat wel niet door op 25/5 maar wel op 25/6 ! Sorry voor de fout, maar ik denk dat het antwoord wel hetzelfde blijft. Wat bedoel je met:
"afgescheiden belang ten opzichte van de VME "?
Niki


In uw situatie bestaat er een gemeenschappelijk belang. Door het niet betalen van afrekeningen ondervinden i.c. alle andere eigenaars tezamen schade/een persoonlijk nadeel. Waneer geen betaling wordt bekomen, dan zullen normaal gezien alle andere eigenaars pro rata hun aandeel in de gemeenschappelijke delen de tekorten moeten aanvullen.

Wanneer echter een individuele mede-eigenaar alleen een persoonlijk nadeel ondervindt en/of schade lijdt (bvb. waterschade te wijten aan een gebrek in de gemeenschappelijke zaak) waaraan niets wordt gedaan, dan staat het deze individuele mede-eigenaar vrij, hij zal best wel eerst de vme in gebreke stellen en indien mogelijk eerst het probleem aan de algemene vergadering voorleggen, om alleen voor zijn kavel een rechtsvordering in te stellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”